• Anonym (less)

    Hjälper era män till hemma?

    Är så äckligt less på gubben nu. Måste få höra om det är normalt. Hur mycket hjälper era män till hemma? Delar ni 50/50 på hushållet och barnen? Min man säger att han inte ska behöva göra lika hemma för han jobbar heltid och jag jobbar 85 procent. Sen när vi har främmande så sitter han bara och pratar med dom medan jag får springa benen av mig mellan köket och barnen. Måste säga åt honom att hjälpa annars gör han det typ aldrig. Nattningen av minsta barnet delar vi på. Sen har han en hobby här hemma som han hela tiden måste hålla på med. Och vad gör jag, tar hand om barnen, städar tvättar mm. Sen när kvällen kommer och jag är trött då vill han ha sex och kan inte förstå varför jag inte är sugen. Kan ni förstå? Är detta normalt? Är era män också lata?

  • Svar på tråden Hjälper era män till hemma?
  • Mascaraklumpar

    Lustigt vad ofta kvinnor i din sits använder just det uttrycket. Själv har jag aldrig förväntat mig att någon man ska "hjälpa till" med hemmet eftersom jag aldrig sett mig som den som har huvudansvaret - kanske är det också därför jag sluppit män som har den synen.

  • Anonym (?)

    Hur har du "uppfostrar" honom? Varför gör du allt? Han kommer ju inte göra något när han vet att du fixar allt?! Har ni gemensam ekonomi?

    Jag och gubben hjälps av.. Den som är hemma först lagar mat... Jag brukar ha lediga dager så då kör jag tvätten... Den som blir trött på disken eller damråttorna först fixar det ;) Sa redan från början blir du irriterad på något fixa det, blir jag irriterat på något så fixar jag det :)

  • Drottningen70

    Hjälpa till? Nej jag har alltid gjort min halva helt på egen hand, skulle aldrig be honom hjälpa mig med min halva om det inte är särskilda omständigheter som att jag är sjuk eller så. Han har ju nog med sin egen halva av hushållets alla måsten.

  • Anonym (C)

    Betalar han mer hemma då? (Med hans eget resonemang menar jag)

  • Anonym (26)

    Min sambo lagar oftast middagen, har ansvar för att torka av soffbord+tvbänk (var mitt krav då han prompt ville ha högblanka möbler), hänger tvätten tillochfrån och bäddar sängen då han oftast stiger upp sist. Det mesta andra gör jag, också för att han jobbar 12-15timmars dagar och jag är mammaledig.

    Bor man tillsammans hjälps förstås man åt, det är väl självklart, oberoende på vem som jobbar si och så mycket. Nu är ju jag mammaledig så jag gör det mesta bara i farten, annars skulle vi nog dela upp det lite mer. :)

  • Anonym (less)

    Uppfostrat honom? Är det inte självklart att man hjälper varandra. Och nä han betalar inte mer och dessutom får jag mindre pengar för jag drar in mindre pengar än han. Ha huvudansvaret Måste jag ha, går inte leva i hans kaos om han får bestämma. Ni verkar ju ha män som hjälper till självmant men här hemma måste jag gnälla tills han gör nått.

  • Drottningen70
    Anonym (less) skrev 2015-07-29 17:36:24 följande:

    Uppfostrat honom? Är det inte självklart att man hjälper varandra. Och nä han betalar inte mer och dessutom får jag mindre pengar för jag drar in mindre pengar än han. Ha huvudansvaret Måste jag ha, går inte leva i hans kaos om han får bestämma. Ni verkar ju ha män som hjälper till självmant men här hemma måste jag gnälla tills han gör nått.


    Åh nej. Vågar nog påstå att varenda man jag levt med antagligen glatt låtit mig göra allt om jag tillåtit det. Bara att sätta hårt mot hårt.
  • Almina

    Nja, vi har ingen millimeterrättvisa. Min man gör i regel betydligt mer hemma än vad jag gör. Han gillar att laga mat och vill inte att jag ska städa eftersom jag har lätt att få eksem. Han går också gärna till tvättstugan. Jag brukar dock få lägga in tvätten i garderoberna, plocka undan grejer och nån gång ibland får jag dammsuga... Sonen tar vi hand om tillsammans.

    När vi har besök hjälps vi åt, men om han har en kompis på besök brukar jag "serva" mer och tvärtom om jag har en kompis på besök. Har vi gemensamma vänner på besök hjälps vi åt. Våra vänner brukar också hjälpa till!

    Jag tycker din man låter lat! Visst kanske den som är hemma mer hinner göra lite mer, men det låter ju snarare som att det är hans hobby som gör att han inte har tid att sköta hemmet. Har han alltid hållit på med denna hobby, alltid lika mycket? Var det inget ni diskuterade kring innan ni skaffade barn?

  • Jill 79

    Ja vi hjälps åt. Men allt är inte millimeter rättvist. Han handlar, lagar all mat och sköter disken. Det är det som passar honom bäst. Själv sköter jag den mesta tvätten. Städningen brukar vi hjälpas åt med, men periodvis så får jag slippa undan för jag ofta har det tuffare på jobbet. Men ha själv haft ett förhållande där jag fått sköta allt. Min ex sambo slapp alltid undan och satte jag krav blev han bara arg och omöjlig.jag insåg att han aldrig skulle ändra sig och har lovat mig att aldrig ha ett sånt förhållande igen. Men det var så han var uppfostrad, mamman gjorde allt medan pappan satt i soffan och kollade på.

  • Anonym (Nej)

    Här hemma så är det jag som har hand om allt hushållsarbete. Trädgården har vi gemensamt och allt yttre underhåll av huset och uthusen, tar maken hand om.

    Det är dock han som arbetar och drar in alla pengar. Det är han som semestersparar, pensionssparar, buffertsparar, samt köper nya saker till hus och hem (eller, nja, han betalar för sakerna - jag shoppar!).
    Så det är inte mer än rätt.

    Men lever man i ett förhållande där båda förvärvsarbetar och är borta lika mycket tid från hemmet, så bör man givetvis dela på ansvaret när det kommer till hushållsarbetet.

Svar på tråden Hjälper era män till hemma?