• Anonym (Rätt/Fel?)

    Knulla andra under separation?

    Hej

    Behöver dela mina tankar under semestern...

    Befinner mig i en pågående separation där vi ännu inte flyttat isär. Vi har fortfarande ett liv ihop då vi har en son tillsammans.

    Vi har bott med varandra i ca 6 år, varit tillsammans ca 7, har en son på 4 år ihop. Vi är båda ca 30 år gamla.

    Separationen beror på olika saker, dock ingen otrohet eller liknande.

    Den är till stor del min sambos vilja, och jag mår egentligen väldigt dåligt av det hela men försöker hålla humöret uppe.

    Jag är nu inne på sista semesterveckan och det ska bli skönt att komma tillbaka till jobbet nästa vecka och få lite distans till det hela.

    Jag har långt ifrån faktiskt förstått att vi ska separera, och det kommer säkert att ta tid, kanske år, att bearbeta.

    Min sambo har redan gått vidare så långt att hon redan hunnit knulla minst en person, kanske fler, men en är jag säker på.

    Hon har inte sagt något, men av olika orsaker vet jag bara om det till 100%.

    Detta gjordes några veckor efter att hon uttalat sin önskan om att separera, men det var långt ifrån helt bestämt från någons sida.

    Hon vet inte att jag vet och det finns anledning att säga något om det.

    Men jag mår så fruktansvärt dåligt av denna vetskap. Det hade varit 1000 gånger bättre om jag inte visste.

    Jag personligen tycker att man ska avsluta allt det man har, när man har bott tillsammans så pass ?länge?, har eller i vart fall har haft ett liv ihop, fortfarande har en familj ihop, barn ihop. Allt under samma tak.

    Vad tycker ni?

    Är det fritt fram att knulla på när man inte ens inlett själva separationen, när man borde ha sina tankar på helt andra saker?

    Hon säger naturligtvis inget för att jag dels inte har med det att göra som det är nu, dels inte vill såra mig. Hon skulle aldrig säga något om jag uttalat frågade henne. Men oavsett ? Jag förstår inte ?hur man kan med??

    Jag kanske är skadad av mina känslor och har helt fel, men borde man inte avsluta allt helt innan man går vidare med andra?

    Jag vet ju att folk knullar runt hej vilt, är otrogna och allt möjligt, men denna separation är jobbig för oss båda och jag har hela tiden trott ?bra? om min sambo. Att hon tänkte längre än så. Att hon ändå skulle avsluta snyggt och inte lägga sig i sängen med någon helt annan så fort ordet separation uttalats. Det gnager i mig och jag känner mig sårad. Känns som jag blivit bedragen, men ändå inte. Vad hon senare kommer att göra när vi inte har ett liv ihop bryr jag mig inte om, men som situationen är nu mellan oss så är det ganska komplicerat. Inte minst med tanke på att vi har barn med i bilden och fortfarande bor ihop.

    Sedan kommer övriga tankar såsom att den där träffen var mer än bara ett knull..

    Men det är en annan sak och det vill jag inte ens fundera över.

    Vänner som jag pratat med tycker det är ett fult beteende. Att man helt enkelt inte gör så om man är mån om sin fortsatta relation tillsammans, vilket man borde vara med tanke på att vi har barn ihop. De har också varit inne på det här med ?att man kan med?? Vi är inte ovänner och det är liksom inget ?hämnd-knull? vi talar om.

    Så ? låt höra era tankar FL.

    Varför gör eller gjorde hon såhär?

    Är jag dum som inte fattar "hur man kan med"?

  • Svar på tråden Knulla andra under separation?
  • Tihi

    Är det snyggt gjort av sambon? Nja, kanske inte.
    Har hon förmodligen gått vidare mentalt för länge sen om separationen är mest hennes idé? Ja, absolut!
    Är det konstigt i det läget? Nej.
    Vad ska du göra med vetskapen? Försöka gå vidare och fokusera på ditt eget kommande singelliv.

  • Anonym (w)

    Jag förstår vad du menar o hur du känner.

    Men hon kanske behövde det just då? Jag vet inte...

    Tror att det är viktigt att man tar upp sånt direkt så att alla är överens.

    En del tänker nog att man gjort slut i och med att man bestämt att separera medan andra tänker att man är ett par till dess man flyttat isär. Sånt är viktigt att prata om som sagt, så att det inte blir sådana här tråkigheter. Det är viktigt att hålla en bra relation i o med ert barn.

  • IMHO

    Du har chansen att avsluta med hedern i behåll även om hon gjorde ett annat val. Att slippa låta detta bli en konflikt om nu ändå separationen är ett faktum, är nog det klokaste. Alla inkl. barnet tjänar på ett så rent avslut som möjligt, men du behöver också få bearbeta dina sårade känslor. Tror dock inte att hon är bästa samtalspartner för det. En nära vän som du kan lita på vore bättre.

    Beklagar din situation. Lycka till med att bygga upp något nytt som jag hoppas du kan hitta glädjen i, och med att hitta ett fungerande samarbete med exet som inte står i vägen för en lycklig fortsättning!

    Ge dig tid att läka och agera inte i affekt. Du verkar klok nog att kunna klara dig bra ur detta.

  • Anonym (Tjej)

    Jag tycker det är jävligt respektlöst av henne helt enkelt! Tycker att man minst ska flytta isär innan man går vidare. Inte så snyggt att gå ut och knulla och sen komma "hem".

    Har själv separerat för drygt ett år sedan och hade inte uppskattat om min kille hade börjat ligga med andra direkt.

    Fult beteende.

  • Birgitta02

    Jag anser att relationen skall vara över innan man tillåter sig att hoppa i säng med andra. Förstår att ditt ego är skadat och du känner dig sårad. Men ärligt: är det inte bara ditt ego det handlar om? Att du känner dig utbytt? Har själv varit med om det och när jag penetrerade problemet insåg jag att jag inte alls var kär i mannen och verkligen inte ville fortsätta förhållandet. Men - egot var skadat (var jag så lätt att byta ut?).

  • Cecese

    Så fort man avslutat förhållandet och bestämt sig för separation och börjat leta boende så har man inte nån skyldighet att hålla sig trogen längre. Det kan ta tid att hitta ny bostad, i värsta fall ett halvår eller längre och då måste man få ha sex om man känner för det. Så länge man inte drar hem nån ny till det gemensamma hemmet ser jag inget fel i det. 

    Jag väntade tills jag hade flyttat men jag fick snabbt tag i en ny lägenhet och flyttade ca 1,5 månad efter att jag sa att jag skulle flytta. Om det hade dröjt 3 månader eller längre hade jag antagligen haft sex fast jag bodde kvar i vårt gemensamma hem. 

  • Tecum

    Eftersom separationen är på hennes initiativ har hon redan bearbetat, gått vidare mentalt och börjat sitt nya liv. Inte så snyggt att ha sex med andra när ni fortfarande bor ihop, men för henne är du ute ur bilden som sexpartner. Du kan berätta att du vet men gör ingen stor sak av det utan förbered dig för en tillvaro utan henne.

  • Anonym (Rätt/Fel?)

    Tack för era svar hittills.

    Lite blandad kompott. Jag förstår att det sitter i mitt ego, att jag egentligen borde sopa det under mattan och känna mig bättre än så. Tycker ändå trots allt inte att man går och knullar andra när man fortfarande bor ihop med sin familj. Vi har ändå barn ihop. Vi är en familj. Vi har inte på långa vägar flyttat isär.

    Förstår att hon mentalt avslutat allt för längesen, troligen långt innan hon ens sa att hon ville separera.

    Men.. Det gör ändå ont. Att hon knullar med andra medan jag tar hand om vårt barn i vårt gemensamma hus.

    Ska försöka blunda för det. Det tjänar inget till att påtala det. Då tycker hon förmodligen att jag är mer dum i huvudet än vad hon redan tycker. Eller riktigt så tycker hon väl inte, men hon skulle aldrig tillåta mig att lägga näsan i blöt gällande en sådan sak, vilket jag kan förstå. Samtidigt som jag innerligt skulle vilja veta om det var värt att knulla honom oskyddat den där natten.

    Men antar allt sitter i egot, och jag gör bäst i att lägga det åt sidan.

  • Anonym (ärlig)

    Nej inte när det gått så kort tid och ni fortfarande bor i hop, och så länge ni bor i hop kommer det fortfarnde bli inmatade känslor  av rutin, och vana, sårbarheter  även om ni ej har 6. 

  • Cecese
    Anonym (Rätt/Fel?) skrev 2015-07-29 21:09:14 följande:
    Tack för era svar hittills.
    Lite blandad kompott. Jag förstår att det sitter i mitt ego, att jag egentligen borde sopa det under mattan och känna mig bättre än så. Tycker ändå trots allt inte att man går och knullar andra när man fortfarande bor ihop med sin familj. Vi har ändå barn ihop. Vi är en familj. Vi har inte på långa vägar flyttat isär.
    Förstår att hon mentalt avslutat allt för längesen, troligen långt innan hon ens sa att hon ville separera.

    Men.. Det gör ändå ont. Att hon knullar med andra medan jag tar hand om vårt barn i vårt gemensamma hus.

    Ska försöka blunda för det. Det tjänar inget till att påtala det. Då tycker hon förmodligen att jag är mer dum i huvudet än vad hon redan tycker. Eller riktigt så tycker hon väl inte, men hon skulle aldrig tillåta mig att lägga näsan i blöt gällande en sådan sak, vilket jag kan förstå. Samtidigt som jag innerligt skulle vilja veta om det var värt att knulla honom oskyddat den där natten.

    Men antar allt sitter i egot, och jag gör bäst i att lägga det åt sidan.
    Jag förstår att det gör ont. Jag har blivit bränd och det gör ont som fan när man inser att den man älskar träffar någon annan, oavsett om det är seriöst eller inte. Jag satt i den sitsen den här tiden förra året. 2 veckor efter att vi avslutade så träffade han en annan och blev seriös från dag 1. Det gjorde ont som fan men sakta men säkert kom jag vidare. 

    Ni befinner er i helt olika fas just nu. Hon har antagligen funderat på det här länge och bearbetat det klart medans du befinner dej i någon form av chock än. När jag sa åt min exmake att jag tänker flytta kom det som en chock för honom. Jag hade pratat om det i 3 års tid men han hade inte alls lyssnat eller förstått allvaret i det hela. Så den dagen jag satte ner foten och sa att nu är det över hade jag bearbetat det i 3 år och var klar att gå vidare. Om min exmake skulle ha lyssnat lite bättre och inte blundat för allt hade han också kunnat bearbeta det men han fick börja det när jag redan var klar.
Svar på tråden Knulla andra under separation?