• ida123456

    Knäck efter en annorlunda diksussion

    Hej på er!

    Behöver verkligen era råd/synpunkter nu gällande min relation med killen.
    Kan börja med att tala om att jag har rätt dålig självkänsla (mkt pga bristande uppmärksamhet i barndomen) Då jag är tillsammans med någon är det väldigt viktigt för mig att känna mig som "nr ett" eller att åtminstonde inte "komma efter någon", om ni förstår.

    Det är såhär att jag är tillsammans med en kille sen ca 10 v tillbaka, han är hur bra som helst, riktigt snäll, omtänksam och spontan som mig så vi funkar verkligen bra ihop. MEN nu till problemet. Vet att många av säkert kommer tycka att jag är underlig eller knäpp, så ber att inte komma med elaka påhopp eller kommentarer. Jag kan helt enkelt inte rå för  mina känslor :(

    Vi satt och åt middag igår då jag skulle få honom att förstå en sak så jag sa
    "jag svär på ditt liv, att det är så" då reagerade han för han tyckte det va konstigt att svära på honoms liv o inte mitt eget, eller tex någon familjemedlems..
    Och den lilla grejen räckte för att få min noja och bristande självkänsla skulle  braka lös. Utan att tänka säger jag "jaha så det skulle va värre än om tex ens mamma dog än ens kille/tjej??"
    Han svarade "ja, familjen kommer ju alltid först" och kollade frågande på mig.
    Jag började gripas av panik och storgråta. Kände mig hur betydelselös som helst och skrek att det över för nu kommer jag inte kunna träffa honom mer.
    Han blev irriterad, började kalla mig idiot osv. Han tycker det är helt självklart att man tar hårdare om tex hans mamma går bort går bort än en tjej han träffat i 10 veckor. Han menade på att hans mamma har funnits där i alla dessa år, en person som alltid vill hans bästa och som stannar kvar i alla lägen, medan förhållande kan ta slut bar sådär.

    Ju mer han prata sämre mådde jag. Då ställde han frågan till mig och jag erkände för honom att det faktiskt skulle vara snäppet värre om tex min pappa dog än honom, eftersom vi inte hunnit bygga den stabila och starka relationen än.
    Men jag förklarade att jag skulle inte säga det rätt ut, då  jag vet att med tiden skulle ju han komma att betyda lika mkt som min pappa, och därför skulle det vara lika jobbigt om han dog som om han dog. Så jag sa att jag skulle förklara det på det viset, inte bara säga rakt ut som han gjorde att "ja klart familjen kommer först"

    Jag försöker tänka att jag faktiskt resonerar likadant i nuläget MEN jag vet också, att den killen skulle med tiden komma att betyda exakt lika mkt som tex pappa , och att jag efter nåt år säkert skulle bli lika knäckt om någon av dem skulle dö ifrån mig.. Han höll med om det och sa att "ja det är klart att om några år, om vi tex är gifta eller har barn så skulle ju den familjen komma först, före "ursprungsfamiljen" och då skulle jag ta exakt lika hårt om du gick bort som om tex mamma skulle gå bort"
     
    Men poängen är att det är sagt. Det är det som är det jobbiga. Hur ska jag (som är känslig som få) kunna fortsätta vara med honom med kännedom om det här?? Så fort han nämner sin mamma eller brorsa kommer jag ju att bli knäckt då  jag kommer tänka "det tar hårdare på honom om den personen dör än jag"  ? :(
    Det här är otroligt jobbigt för mig, så pass att jag verkligen överväger att ge upp förhållandet.

    HJÄLP! jag är verkligen desperat av era synpunkter o råd.

    // en orolig själ

  • Svar på tråden Knäck efter en annorlunda diksussion
  • Dixie

    hänger inte riktigt med - du tycker ju samma sak som honom - att i dagsläget skulle du sörja en förälder mer än en partner? varför dömer du då honom hårdare, när ni har samma åsikt? 

  • ida123456

    För att det är sagt. korten ligger uppe på bordet. Jag hade absolut kunnat fortsätta om jag bara tänkte så. Men nu har han ju liksom sagt det rakt ut. Och det är det som tar.. :/

  • skogssmultronet

    Ärlighet varar inte längst. Det var dumt sagt av killen, men vissa saker ska man kanske inte ens diskutera. Hade ni varit ihop längre så hade han förhoppningsvis inte sagt så. Dels hade du betytt ännu mer än vad du gör nu, och dels hade han känt dig så väl att han hade insett att du mår dåligt av såna uttalanden. Se det som en dum sak som han sa för att han inte känner dig tillräckligt väl än.

  • Dixie
    ida123456 skrev 2015-07-29 17:17:58 följande:

    För att det är sagt. korten ligger uppe på bordet. Jag hade absolut kunnat fortsätta om jag bara tänkte så. Men nu har han ju liksom sagt det rakt ut. Och det är det som tar.. :/


    problemet är nog inte vad han har sagt utan din bristande självkänsla, det är nog något du behöver söka hjälp för - för annars kommer ni konstant att hamna i dessa situationer - eller så tröttnar din kille på att inte våga säga något för han vet aldrig när du tar illa upp.......
  • ida123456
    skogssmultronet skrev 2015-07-29 17:20:06 följande:

    Ärlighet varar inte längst. Det var dumt sagt av killen, men vissa saker ska man kanske inte ens diskutera. Hade ni varit ihop längre så hade han förhoppningsvis inte sagt så. Dels hade du betytt ännu mer än vad du gör nu, och dels hade han känt dig så väl att han hade insett att du mår dåligt av såna uttalanden. Se det som en dum sak som han sa för att han inte känner dig tillräckligt väl än.


    Tack, ska försöka se det så..
  • Drottningen70

    Jösses...han kommer garanterat att göra slut med dig så du behöver inte bekymra dig över hur du ska kunna vara med honom med den vetskapen.

    Trist att du hade en jobbig bakgrund, men att ställa till en scen och börja storböla för att killen man träffat i TVÅ månader skulle tycka att det var värre om hans mamma dog är baa SÅ JÄVLA KNÄPPT. Ibland får man liksom försöka lägga band på sina inre demoner om nån ska orka umgås med en.

    Skaffa ingen ny snubbe efter att denna gjort slut innan du gått i terapi.... Länge..

  • Anonym (hmmm)

    Men du, det första du måste inse är att problemet här ligger hos dig. Precis som du vill att han ska förstå dig och förstå att du är en extra känslig person, på samma sätt måste ju du försöka förstå honom, acceptera hans känslor och honom precis som han är.
    Om du verkligen känner att du inte kan fortsätta förhållandet pga ett sådant här uttalande så tror jag antingen att du inte älskar honom riktigt, eller att du bör söka professionell hjälp för att hantera dina känslor.
    Inte vill du väl att han ska gå omkring och vara rädd för att varje lite sak han säger ska förstoras av dig och orsaka problem för all framtid.
    Nä, ta ansvar för ditt eget beteende nu, tänk på hur du vill behandla din pojkvän och hur du vill vara som person och vilken sorts relation du vill ha.

  • ida123456
    Drottningen70 skrev 2015-07-29 17:28:51 följande:

    Jösses...han kommer garanterat att göra slut med dig så du behöver inte bekymra dig över hur du ska kunna vara med honom med den vetskapen.

    Trist att du hade en jobbig bakgrund, men att ställa till en scen och börja storböla för att killen man träffat i TVÅ månader skulle tycka att det var värre om hans mamma dog är baa SÅ JÄVLA KNÄPPT. Ibland får man liksom försöka lägga band på sina inre demoner om nån ska orka umgås med en.

    Skaffa ingen ny snubbe efter att denna gjort slut innan du gått i terapi.... Länge..


    Jag bad ju om att inte bli dömd också är det precis det du gör? Tack så mkt,hoppas du känner dig starkt och som ett toppenmänniska nu efter att du fått idiotförklara mig. Det hjälpte ju verkligen mig detta. Jag ville ha goda råd, inte bli dumförklarad.
  • Drottningen70
    ida123456 skrev 2015-07-29 17:32:40 följande:

    Jag bad ju om att inte bli dömd också är det precis det du gör? Tack så mkt,hoppas du känner dig starkt och som ett toppenmänniska nu efter att du fått idiotförklara mig. Det hjälpte ju verkligen mig detta. Jag ville ha goda råd, inte bli dumförklarad.


    Jag ger dig goda råd. Skärp dig.
  • ida123456
    Anonym (hmmm) skrev 2015-07-29 17:31:39 följande:

    Men du, det första du måste inse är att problemet här ligger hos dig. Precis som du vill att han ska förstå dig och förstå att du är en extra känslig person, på samma sätt måste ju du försöka förstå honom, acceptera hans känslor och honom precis som han är.
    Om du verkligen känner att du inte kan fortsätta förhållandet pga ett sådant här uttalande så tror jag antingen att du inte älskar honom riktigt, eller att du bör söka professionell hjälp för att hantera dina känslor.
    Inte vill du väl att han ska gå omkring och vara rädd för att varje lite sak han säger ska förstoras av dig och orsaka problem för all framtid.
    Nä, ta ansvar för ditt eget beteende nu, tänk på hur du vill behandla din pojkvän och hur du vill vara som person och vilken sorts relation du vill ha.


    Jag har tagit ansvar för mina svagheter gång på gång genom att besöka psykolog, har hjälpt till en viss del, då det fått mig att hålla inne mina udda funderingar bättre. Men ibland blir jag för impulsiv i tanken o bara handlar direkt efter känsla.Ångrar mig alltid efteråt :(
Svar på tråden Knäck efter en annorlunda diksussion