• linneaa95

    hur stor är chansen?

    Det finns säkert redan 2859 inlägg om detta men jag väljer att öppna en egen tråd.

    Jag heter då Linnea och är 20 år, bor med min pojkvän som är 21 år. Varit tillsammans i två år. (Liten snabb presentation om mig)

    Nu till min "lilla" fråga, jag har aldrig varit preggo förut så jag har ingen aning om hur man ska må i kroppen och sånt där. Men jag är väl lite orolig om jag är gravid/eller påväg till att bli det (är det möjligt? Haha)

    Hade min mens mellan 11-14 juli. Min ägglosning enligt en menskollapp var den 28/7 och jag har haft sex den 22, 26, 28 (28 var ej fullbordat samlag)

    Kalla mig inte dum eller så men hur stor är chansen? Att jag faktiskt är preggo?

    Kan man lita på en sån kalender? Jag vet att jag är ung och borde ha koll på det osv. I know, men hjälp från en vuxen kvinna! Aldrig haft koll på min ägglosning förut, aldrig tänkt på den.

    Sen om jag vill bli gravid eller ej..svårt..älskar barn men jag vet inte..

  • Svar på tråden hur stor är chansen?
  • Smarthuvud

    Är det första månaden som ni har sex, eller bara första gången du tänker på det? Varför har du inte blivit gravid tidigare?

    Det finns ju sådana där fiffiga graviditetstest att köpa.. Jag har hört talas om att de är än mer pålitliga än tanter på familjeliv, som gissar din sannolikhet till att blivit gravid.

  • Jemp

    Du kan absolut ha blivit gravid. Några dagar före äl och ev någon efter kan sex resultera i graviditet. Har du regelbunden mens borde det inte diffa mer än ett par dagar utefter appen.

    Om målet är att inte bli gravid, så är det fler dagar än så du bör undvika. Appen jag hade markerade vilka dagar, men det är ju inte bombsäkert som sagt.

    Sen om du faktiskt blivit gravid eller inte, är ju en annan sak och ingen som vet. Du kan testa från samma dag du ska ha mens.

    Lycka till!

  • Agentkia

    Ja du kan bli gravid av att ha sex strax innan och runt ägglossning. Än har inte ägget fäst och du kan inget göra mer än avvakta.

    Chansen att bli gravid varje månad är inte direkt stor men den ökar ju ju fler gånger ni har sex. Spermier kan leva upp till 72 timmar. Ägget lever ungefär ett dygn.

  • Ungoliant

    Har hört att chansen är cirka 25% om man har sex precis vid rätt tidpunkt. Skulle korrelera ganska bra med att den genomsnittliga tiden för att bli gravid är 6 månader vid försök.

  • linneaa95

    Har använda p-ring tidigare. Och dum som jag så har jag inte satt i någon ny än, tänkte mer "jag hade ju mens för en vecka sen" sen bara för att kolla lite mer noggrant så gick jag in på appen och prickade ut dagarna då var det mer "åh shit"

    Och nej vi försöker inte att få barn.

Svar på tråden hur stor är chansen?