• Anonym (Kvinna)

    När bör jag sluta med preventivmedlet inför graviditetsförsök?

    Jag är en 36-årig kvinna som vill påbörja försök till att skaffa barn ihop med min partner vid årsskiftet, alltså typ nov-dec där nån gång. Anledningen till att jag inte vill bli gravid innan är att han flyttar hem då (utlandstjänst) och jag inte vill vara gravid ensam hemma. Visst kommer vi ses ändå denna tid, men som sagt är det endast sporadiskt.

    I dagsläget använder jag P-ring och mensen är regelbunden. Jag medicinerar även med en amfetaminmedicin mot min ADD som är fullständigt nödvändig för att jag ska klara av mitt jobb (svåra koncentrationsbesvär annars). I övrigt funkar jag utan medicinen, så det är enbart i jobbet det blir problem utan. Jag får absolut inte äta denna medicin under en graviditet utan måste sluta med den innan försöken börjar. Därför ska jag sluta med den samtidigt som jag slutar med mitt P-medel.

    Nu är alltså frågan; när bör jag sluta med P-ringen inför en kommande graviditet? Jag vill alltså inte bli gravid innan årsskiftet.

  • Svar på tråden När bör jag sluta med preventivmedlet inför graviditetsförsök?
  • Anonym (P-ringen)

    Jag använde också p-ring innan båda mina graviditeter och hade också väldigt regelbunden mens. Vi väntade med försök tills jag hade haft en "ringfri" mens så jag visste att ägglossningen kommit igång och så det skulle bli lättare att räkna ut vilken vecka jag var i. Under tiden från att jag slutade med p-ringen till första mensen använde vi kondom. Båda gångerna kom första mensen efter en cykel på 28-30 dagar så den var i princip som den var när jag använde ringen. Men det är säkert väldigt individuellt när olika kvinnor får tillbaka sin mens efter p-ringsstopp.

    Första graviditeten tog det sig på första försöket. Andra gången tog det sig på tredje försöket men då hade vi av olika anledningar missat de två första ägglossningarna. Tyvärr slutade det i missfall.

    Lycka till!

  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (P-ringen) skrev 2015-07-30 07:31:43 följande:

    Jag använde också p-ring innan båda mina graviditeter och hade också väldigt regelbunden mens. Vi väntade med försök tills jag hade haft en "ringfri" mens så jag visste att ägglossningen kommit igång och så det skulle bli lättare att räkna ut vilken vecka jag var i. Under tiden från att jag slutade med p-ringen till första mensen använde vi kondom. Båda gångerna kom första mensen efter en cykel på 28-30 dagar så den var i princip som den var när jag använde ringen. Men det är säkert väldigt individuellt när olika kvinnor får tillbaka sin mens efter p-ringsstopp.

    Första graviditeten tog det sig på första försöket. Andra gången tog det sig på tredje försöket men då hade vi av olika anledningar missat de två första ägglossningarna. Tyvärr slutade det i missfall.

    Lycka till!


    Tack för ditt svar, väldigt tråkigt med missfallen!

    Jag har slutat med P-ringen vid flera tillfällen sen jag började använda den (ca 6 ggr totalt) och då har mensen kommit direkt varje gång. Har haft två såna uppehåll tidigare i år. Dock kan det ju vara svårt att veta om man har ägglossning bara för att man har mens, men jag tror att jag haft det eftersom jag brukar få ganska ont då (mensvärk har jag inte, men hur vid ägglossning känner jag ett hugg i ena stocken).
  • Anonym (Sara)

    För mig tog det 5-6 månader innan jag fick tillbaka min mens efter att jag slutat med p-piller. Slutade för att jag inte längre ville proppa i mig hormoner och hade ingen partner så jag vet inte om jag trots avsaknad av mens var fertil. Tycker du ska sluta så fort som möjligt för det kan ta lång tid att bli gravid, särskilt i vår ålder. Du "klarar" ett par månader ensam om det skulle bli så. Jag har ett par veckor kvar till bf nu och har gått igenom hela graviditeten själv.

  • Anonym (P-ringen)
    Anonym (Kvinna) skrev 2015-07-30 07:38:18 följande:

    Tack för ditt svar, väldigt tråkigt med missfallen!

    Jag har slutat med P-ringen vid flera tillfällen sen jag började använda den (ca 6 ggr totalt) och då har mensen kommit direkt varje gång. Har haft två såna uppehåll tidigare i år. Dock kan det ju vara svårt att veta om man har ägglossning bara för att man har mens, men jag tror att jag haft det eftersom jag brukar få ganska ont då (mensvärk har jag inte, men hur vid ägglossning känner jag ett hugg i ena stocken).


    Jag brukar också känna av äl på det sättet. Det du kan göra är att använda äl-test, oavsett när du väljer att sluta med p-ringen. Jag har använt billiga stickor från Testlagret och varje gång jag har fått positivt på dem har jag också känt den där smärtan 1-2 dagar efteråt. Så jag är rätt säker på att jag haft äl då även om vi uppenbarligen har missat den ett par gånger.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Sara) skrev 2015-07-30 07:38:30 följande:

    För mig tog det 5-6 månader innan jag fick tillbaka min mens efter att jag slutat med p-piller. Slutade för att jag inte längre ville proppa i mig hormoner och hade ingen partner så jag vet inte om jag trots avsaknad av mens var fertil. Tycker du ska sluta så fort som möjligt för det kan ta lång tid att bli gravid, särskilt i vår ålder. Du "klarar" ett par månader ensam om det skulle bli så. Jag har ett par veckor kvar till bf nu och har gått igenom hela graviditeten själv.


    Jo, fast jag måste ju sluta med medicinen samtidigt och kommer troligen behöva en sjukskrivning från jobbet då enligt min läkare. Så direkt när jag slutar med P-medlet så behöver jag troligast även en sjukskrivning. Jag vill verkligen inte vara ensam hemma gravid, det skulle jag inte palla med. Jag vet att jag skulle må skit av det, för jag har nästan hela mitt liv fått dras med ensamhet och har ingen annan att vända mig till, i kombination med gravidhormoner skulle jag få tokspel. Sen så tycker jag att det är viktigt att även pappan är närvarande så att han får uppleva allt, det hör till. Så även om jag "skulle klara" det ensam, så vill jag inte det.
  • Lena

    Sluta med p-ring och börja med kondom nu? Sluta med medicinen vid jul och kasta kondomerna vid nyår?

  • Anonym (Isabella)

    För mig tog det bara 2 veckor från p-pillerstopp till befruktning. Är i vecka 36 nu Iallafall så tycker jag att du inte ska sluta förrän du kan tänka dig bli gravid. Om inte det så sluta nu och använd kondom resterande månader!

  • Anonym (Kvinna)
    Lena skrev 2015-07-30 08:51:00 följande:

    Sluta med p-ring och börja med kondom nu? Sluta med medicinen vid jul och kasta kondomerna vid nyår?


    Tyvärr så har jag ultrakänsliga slemhinnor som gör att jag får problem där nere efter kondomanvändande. Har även testat latexfritt, men samma sak där så det är väl inte latexen jag reagerar på antar jag. Vete tusan vad bara, kanske det spermiedödande medlet eller nåt sånt? Tänkte om man kanske kunde gå över till något hormonfritt som kopparspiral annars?
  • Anonym (Kvinna)

    Äsch, vad tusan, jag får kontakta en barnmorska och redogöra lite! Det är väl det bästa i sammanhanget.

  • telly
    Anonym (Kvinna) skrev 2015-07-30 09:29:00 följande:

    Äsch, vad tusan, jag får kontakta en barnmorska och redogöra lite! Det är väl det bästa i sammanhanget.


    Gör det
Svar på tråden När bör jag sluta med preventivmedlet inför graviditetsförsök?