• Boxarberta

    Matte 3b vad behöver jag kunna från matte 2, ni som vet snälla hjälp!

    Hej!

    Du som vet kan eller tror dig förstå dig på mattekursernas innehåll kanske kan hjälpa mig!? Jag har lite frågor angående matte 3 och 2 som jag behöver svar på. 


    Jag ska om två veckor börja med matte 3b och sitter nu och ska precis börja repeterar matte B (har totalt glömt allt) och det var längesedan jag satt i skolbänken...

    Eftersom jag inte hinner plugga om hela kursens innehåll behöver jag veta jag behöver repetera inför matte 3.

    Om jag förstått det rätt så innehåller 3:

    Polynom och ekvationer
    Derivata
    Naturliga logaritmer
    Integraler
    Trigonometri
    ____________________________________________

    Och matte B (enligt min bok):

    Sannolikhetslära
    Funktioner och linjära modeller
    Algebra och icke-linjära modeller
    Geometri
    Statistik

    Snälla ni som vet vilka förkunskaper som krävs i matte 3 dela med er! Vilka kapitel är viktigast att kunna, vilka kan jag stryka och hoppa över helt? Vill inte lägga energi på fel saker när jag har ont om tid. 

    Supertacksam för alla tips!

    (Och ja jag vet att det finns ett forum "matteboken.se", har redan testat där men det är inte riktigt lika många som hänger där som på familjeliv så det blir inte så mkt svar därifrån)

    Foten i munnen
  • Svar på tråden Matte 3b vad behöver jag kunna från matte 2, ni som vet snälla hjälp!
  • snedtak

    Absolut viktigast är:

    1. Funktioner och linjära modeller
    2. Algebra och icke-linjära modeller
    3. Geometri

    Där algebra är viktigare än geometri, men geometri viktigare än icke-linjära modeller om det finns ngn sådan indelning. Funktioner är viktigt för förståelse, algebra helt nödvändigt för att kunna förstå olika uttryck och geometri för att förstå ffa integraler och trigonometri.

    Statistik och sannolikhetslära kan du skippa om fokus är att repetera inför matte 3.

  • Boxarberta
    snedtak skrev 2015-07-30 12:41:43 följande:

    Absolut viktigast är:

    1. Funktioner och linjära modeller
    2. Algebra och icke-linjära modeller
    3. Geometri

    Där algebra är viktigare än geometri, men geometri viktigare än icke-linjära modeller om det finns ngn sådan indelning. Funktioner är viktigt för förståelse, algebra helt nödvändigt för att kunna förstå olika uttryck och geometri för att förstå ffa integraler och trigonometri.

    Statistik och sannolikhetslära kan du skippa om fokus är att repetera inför matte 3.


    Jättetack!Glad Nu blir det så mycket enklare att förbereda mig. 

    Verkar som att matte B och matte 2 skiljer sig lite i uppläggen, eller så är det bara jag som missförstår men de tre "avsnitten" du nämnt har jag i min B bok.
  • snedtak

    Jag läste kurserna när de hette med Ma B och Ma C, men då var de ganska olika i upplägg. Ma B/2 är grunder inom olika områden för att man ska ha en bas och Ma C/3 är mer sammanhängande och djupare. Tyckte själv att den var mycket roligare :)

Svar på tråden Matte 3b vad behöver jag kunna från matte 2, ni som vet snälla hjälp!