• Äldre 30 Jul 13:20
    4602 visningar
    24 svar
    24
    4602

    Hur får man ihop tiden på förskola/fritids?

    För det första tycker jag helt ärligt att man ska strunta fullständigt i hur andra gör. Man ska inte jämföra hit och dit och absolut inte ha dåligt samvete. Jag är helt övertygad om att de allra flesta har barnen på förskola för att kunna arbeta och ställa mat på bordet hemma. Inte för skojs skull.

    Nåväl, jag har en nioåring och när han gick på förskola så hämtade jag ibland vid 18 när det var min tur. Det hände inte jätteofta men det kändes lite sådär att komma när det var helt mörkt ute och typ alla andra hade gått hem. Men jag hade inte möjlighet att byta jobb precis då och det tog mig 1h pendling (bor i Stockholm) att ta mig hem efter att jag slutat kl 17 så det fanns inga alternativ. Pappan jobbade då natt-eller dygnspass.

    Sen å andra sidan fanns det dagar då pappan kunde ha honom hemma helt eller kanske hämta vid 14-tiden. Så vår son har nog haft det väldigt lyxigt ändå.

    Jag jobbar måndag-fredag kontorsjobb och pappan jobbar inom räddningstjänsten med skiftarbete.

    Hade vi båda haft schema måndag-fredag så hade vi garanterat gått ner till 80-90% båda två för att kunna gå omlott. Dvs en sticker tidigare till jobbet och kan således hämta kanske vid 15-15:30 medan den andra lämnar i lagom tid och kan jobba lite längre på kvällen istället.
    Det är inte värt att stressa halvt ihjäl sig när man har laglig rätt till ledighet ner till 75% (du kan givetvis jobba 80,85,87 eller någon annan procent däremellan om du vill) när barnen är små. Deras barndom kommer inte igen...

Svar på tråden Hur får man ihop tiden på förskola/fritids?