• Anonym (känner mig oälskad)

    Hur visar er man att han älskar dig?

    Jag undrar över hur andras män visar sin kärlek till er?

    Min partner är enligt mig känslokall. Han visar inga himlastormande känslor eller känslor överhuvudtaget. När vi träffades för några år sedan var han kär i mig och visade det, bekräftade mig genom att visa hur kär han var i mig, ta i mig och skicka gulliga sms. Berätta hur han åtrådde mig. Men inte mera.

    När jag tagit upp detta med honom säger han att han inte orkar och vill visa sin kärlek genom att säga det till mig, skicka sms eller visa sin uppskattning och glädje. Han kan tvätta min bil eller bjuda mig på mat ute och tycker det räcker. Men jag är en som gärna vill höra min man säga att han älskar eller i alla fall tycker om mig, att han ger mig komplimanger, vill ta i mig och ge mig närhet, att han kan tacka då jag ställer upp för honom, att han visar glädje då vi ses, ja at han bekräftar mig som sin partner och kvinna. Jag ger detta till honom medan han svarar på en komplimang jag ger "Åh vad du är fin" Vad du är stilig ikväll genom att svara "Ja, jag vet att jag är det". Aldrig att han mer skulle säga så till mig.

    Vi har ett bra sexliv så jag tror han tänder på mig. Eller uppenbarligen gör han det men jag känner inte han åtrår mig om nån förstår hur jag menar. När jag ställt upp en hel dag och skött hans barn så önskar jag ett tack vad snällt! Eller vad glad jag blev då du ville ställa upp men aldrig! Han har sagt att han aldrig kommer att säga han tycker om mig eller ge mig komplimanger mer för han mår dåligt av det och av att låtsas vara en annan än han är. Jag känner mig oälskad och jag känner att något inom mig dör lite varje gång vi ses och umgås då jag känner mig obekräftad och inte uppskattad.

    Jag älskar honom men jag känner mig så ensam i relationen. Hur har andra löst detta om ni haft liknande partner? Jag är en känslomänniska.

  • Svar på tråden Hur visar er man att han älskar dig?
  • Anonym (Acceptera)

    Psykolog? För problemet ligger hos dig, kanske beror på dåligt självförtroende eller något dylikt. Det är fjortisvarning på att kräva fejkad uppskattning. Han har ju förklarat hur han ser på saken, och han visar ju tydligt på sitt sätt att han uppskattar dig och er relation. Att då kräva att han gör det på ditt sätt för att det ska räknas är ju bara löjligt. Acceptera honom som han är, han tycks ju acceptera dig som du är (trots att han säkert innerst inne ofta tänker du är bra fjantig)

  • Anonym (känner mig oälskad)
    Anonym (Acceptera) skrev 2015-07-30 13:44:59 följande:

    Psykolog? För problemet ligger hos dig, kanske beror på dåligt självförtroende eller något dylikt. Det är fjortisvarning på att kräva fejkad uppskattning. Han har ju förklarat hur han ser på saken, och han visar ju tydligt på sitt sätt att han uppskattar dig och er relation. Att då kräva att han gör det på ditt sätt för att det ska räknas är ju bara löjligt. Acceptera honom som han är, han tycks ju acceptera dig som du är (trots att han säkert innerst inne ofta tänker du är bra fjantig)


    Fjantig för att jag vill känna att min man älskar mig? För att jag önskar få tillbaka det jag själv ger honom?

    Jag kräver inget. Men jag talar däremot om att jag mår dåligt av hans känslokyla. Jag tycker att det borde ligga i hans intresse att hans partner mår bra och känner sig älskad och omtyckt, utifall att han anser det viktigt att ha mig kvar i sitt liv. Att säga jag tycker om dig eller tack för att du gjorde det för mig är inte så svårt. Att tacka och visa uppskattning är allmänt hyfs enligt mig.
  • Anonym (känner mig oälskad)
    Anonym (Acceptera) skrev 2015-07-30 13:44:59 följande:

    Psykolog? För problemet ligger hos dig, kanske beror på dåligt självförtroende eller något dylikt. Det är fjortisvarning på att kräva fejkad uppskattning. Han har ju förklarat hur han ser på saken, och han visar ju tydligt på sitt sätt att han uppskattar dig och er relation. Att då kräva att han gör det på ditt sätt för att det ska räknas är ju bara löjligt. Acceptera honom som han är, han tycks ju acceptera dig som du är (trots att han säkert innerst inne ofta tänker du är bra fjantig)


    Jag är nyfiken att höra på vilket sätt du anser att han tydligt visar han uppskattar mig och vår relation?
  • Anonym (...)

    Min man är också väldigt dålig på att visa eller säga.. Dom enda känslorna han visar är när han blir arg...
    Önskar han hade varit bättre på närhet och på att visa att han älskar mig, men det är ju så han är och man kan inte förändra människor..
    Igårkväll gick han tex in på toa och runkade utan att ens ha visat minsta antydan till att vilja ha sex. Yay liksom.

  • Anonym (känner mig oälskad)
    Anonym (...) skrev 2015-07-30 13:50:07 följande:

    Min man är också väldigt dålig på att visa eller säga.. Dom enda känslorna han visar är när han blir arg...
    Önskar han hade varit bättre på närhet och på att visa att han älskar mig, men det är ju så han är och man kan inte förändra människor..
    Igårkväll gick han tex in på toa och runkade utan att ens ha visat minsta antydan till att vilja ha sex. Yay liksom.


    Så  respektlöst. Visst får man ha en privat sfär men om man är tillgänglig och vill ha sex och ändå väljs bort? Det skulle såra mycket.
  • äldreochklokare

    folk har olika sätt att kommunicera och ibland hamnar man ihop med någon som har ett annat sätt än man själv.

    Jag är väldigt verbal och min man också, men vi är samtidigt "doers" dvs vi fixar och donar för den andres skull. Men vi gör aldrig bara det ena utan båda vill både visa i handling och i ord att vi älskar varann. Men alla är inte så. 

    Det låter som om du och din man har olika sätt. Det finns en bok som heter (om jag minns rätt) Kärlekens 5 olika språk, som beskriver bra 5 olika modeller på hur folk är. Den kan ge tips på hur man ska hantera just en sån situation som du beskriver. 

  • Anonym (känner mig oälskad)
    äldreochklokare skrev 2015-07-30 14:03:53 följande:

    folk har olika sätt att kommunicera och ibland hamnar man ihop med någon som har ett annat sätt än man själv.

    Jag är väldigt verbal och min man också, men vi är samtidigt "doers" dvs vi fixar och donar för den andres skull. Men vi gör aldrig bara det ena utan båda vill både visa i handling och i ord att vi älskar varann. Men alla är inte så. 

    Det låter som om du och din man har olika sätt. Det finns en bok som heter (om jag minns rätt) Kärlekens 5 olika språk, som beskriver bra 5 olika modeller på hur folk är. Den kan ge tips på hur man ska hantera just en sån situation som du beskriver. 


    Det känns så jobbigt då jag visar både i ord och handling att jag älskar honom medan jag upplever att han väldigt sällan visar några som helst känslor eller glädje att jag finns i hans liv. Det känns som att han lika gärna kunde vara utan mig. Jag förstår inte hur jag som känslomänniska skulle kunna trivas i framtiden med honom när jag aldrig känner mig sedd, bekräftad eller älskad.

    Jag anse att båda behöver komma varandra till mötes. Jag kan hoppas på mindre känslor av honom än jag gör nu men jag anser också han behöver komma emot mig och ge mig mer känslor.
  • äldreochklokare

    men ni har alltså varit i hop i flera år? Om jag förstår dig rätt så har han förändrats, han "orkar inte". 
    Vad säger han om du påminner om hur det var förut? Märker han inte skillnaden?

    Sen är det väl så att man uppvaktar mest i början, men sluta helt går inte. Har han alltid visat mindre känslor än du? 

    Kan han må dåligt, vara deprimerad? 

  • Anonym (känner mig oälskad)
    äldreochklokare skrev 2015-07-30 16:12:39 följande:

    men ni har alltså varit i hop i flera år? Om jag förstår dig rätt så har han förändrats, han "orkar inte". 
    Vad säger han om du påminner om hur det var förut? Märker han inte skillnaden?

    Sen är det väl så att man uppvaktar mest i början, men sluta helt går inte. Har han alltid visat mindre känslor än du? 

    Kan han må dåligt, vara deprimerad? 


    I ett par år bara. I början var han mer uppvaktande även om jag alltid tyckt han inte visat tillräckligt med känslor som jag är van att man gör i ett förhållande. Nej han är inte deprimerad. Han säger bara att han inte är typen som visar känslor eller säger att han tycker om någon. Att jag får ta honom som han är eller lämna honom.

    Jag tycker det är så synd för jag vet hurudant ett förhållande kan vara då det är varmt, kärleksfullt och levande. Jag vet vi skulle kunna ha det så bra, vara så nära men han förstår inte det. Att man inte bara delar sex som närhet utan även genom ord och handling, närhet kan visa varandra den närheten och kärleken. Genom förtroliga samtal. Bara det att genom en blick, ett leende, genom att ta hans hand visa vilken kärlek man känner. Ett uppmuntrande ord då det behövs, en smekning på kinden, ett sms som ger det lilla extra för dagen. Men tyvärr - det är inget jag kan eller får dela med honom. Det känns så trist faktiskt!
  • Anonym (Barajag)

    Hej ts. Har samma problem fast omvänt. Alltså min man är otroligt duktig på att bekräfta mig och sin kärlek till mig. Säger minst 1-2 gånger om dagen hur mycket han älskar mig och hur vacker han tycker att jag är. Jag är inte så mycket för ord utan visar det mera på de sätt jag kan. T.ex köper något jag vet att han tycker om eller lagar en middag som jag vet att han älskar. Erkänner att han är mycket bättre på att visa känslor än jag är. Men det betyder inte att jag inte älskar honom för det gör jag. Inser att det förmodligen skulle ha kunnat vara han som skrev inlägget. Men jag tror inte att det är könsbundet för jag kan väl inte vara den enda kvinnan som är som din man hoppas jag?

Svar på tråden Hur visar er man att han älskar dig?