• Äldre 30 Jul 17:33
    2102 visningar
    7 svar
    7
    2102

    Höja föräldrapenning?

    Någon som är bra på det här med föräldrapenning?

    Jag jobbade 8 månader innan jag fick barn, var arbetslös innan dess.

    De 2 första månaderna fick jag bara beräknat 45000 kr i årsinklnst och sedan 6 månader efter det beräknad 280 000 kr i årsinkomst.

    På grundav de första 2 månadernas dåliga inkomst får jag endas lägstanivå på 225 kr per dag.

    Vilket är väldigt tråkigt.

    Kan jag jobba 2 månader nu efter barnet är fött och höja min föräldrapenning? Eller måste jag jobba 8 månader i sträck?

  • Svar på tråden Höja föräldrapenning?
  • Socker­vaddsp­innen
    Äldre 30 Jul 18:33
    #1

    Är det inte 6 månader som gäller?

  • Äldre 30 Jul 19:40
    #2

    Hej. De första 180 dagarna på sgi nivå som man tar ut fp så krävs att man har haft en stadigvarande inkomst 8 månader före beräknad förlossning. När du har tagit ut 18 dagar på sgi nivå så kommer resterande dagar på sgi nivå betalas ut efter din faktiskt inkomst som du hade de sista sex månaderna innan bebis kom. Det är en regel som heter 240 dagars villkoret och det gör att du inte kan höja din fp de första 180 dagarna oavsett om du arbetar nu när bebis är född eller inte.

  • Äldre 30 Jul 22:35
    #3

    Ni skulle kanske kunna lösa det med att pappan tar ledigt 1 dag/vecka (måndag eller fredag) och tar 3 hela SGI-dagar (inklusive helgen alltså). När ni har använt 180 av dagarna kan du börja ta ut fler dagar, om ni vill, och därmed få ersättning på din högre lön.

  • Äldre 30 Jul 22:51
    #4

    Absolut ska du sluta ta ut FP!


    Gör som skrivits tidigare .- låt partnern ta ut fre eller må ledigt och ta ut FP fre+lör+sön eller lör+sön+ mån = får ut mer än om denne jobbade heltid. Har partnern hög SGI så behöver du kanske inte ta ut FP alls?


    Om partnern har 25000 kr så motsvarar dessa extrapengar ungefär 15 SGI-dagar för dej. Så då kan du sluta ta ut iallafall dessa 15 dagar*225 kr varje månad.

    Sen jobbar du upp din SGI och använder dina FP-dagar till att förlänga semestern, vara ledig mer vid jul,påsk osv.

    Du måste ju inte ta ut en enda dag, eftersom du ändå har lägsta nivån!


    (Och man måste iallafall inte ta ut en enda dag under första året, även om man är helt ledig)

  • Äldre 31 Jul 06:59
    #5

    Tack snälla för era svar !

    Min man jobbar 7 pass i månaden då han jobbar skift.

    Någon som kan hur man kan ta fp på bästa sätt då?

  • Äldre 31 Jul 21:27
    #6

    om han är ledig MER än 4 dagar i sträck, kan han ta ut FP utan att vara ledig. Ring FK och kontrollera - det är OK.
    Så jobbar ha 7 pass/månad borde han ha tillfällen när han är ledig 5 dagar eller mer, dessa perioder kan han ta ut FP. (utan att ta ledigt från jobbet!)

    Så sluta ta ut FP och låt honom ta ut istället!

  • Äldre 31 Jul 22:35
    #7
    nnnnnnnn skrev 2015-07-31 21:27:02 följande:

    om han är ledig MER än 4 dagar i sträck, kan han ta ut FP utan att vara ledig. Ring FK och kontrollera - det är OK.
    Så jobbar ha 7 pass/månad borde han ha tillfällen när han är ledig 5 dagar eller mer, dessa perioder kan han ta ut FP. (utan att ta ledigt från jobbet!)

    Så sluta ta ut FP och låt honom ta ut istället!


    Exakt. Ni har ju det absolut bästa upplägget som man kan få! Pappan kan ta ut sin lön + alla SGI-dagar som ni behöver för att klara er ekonomiskt. Så sparar ni dagar, samtidigt som ni får ut mer pengar än om du tagit ut 7 dagar/vecka.
Svar på tråden Höja föräldrapenning?