• Nidingbane

    Kan man räknas som kristen om man bortser ifrån saker i Bibeln?

    Här hemmavid har det uppstått en het debatt i vår lokalpress ang. om man kan räkna sig som kristen om man bortser ifrån saker i bibeln.

    Exemplet som det började med var en präst som vägrade viga ett homosexuellt par för att det var emot hans övertygelse av vad som var rätt och fel.

    Men vad är egentligen rätt i detta och i många andra fall när det gäller vad bibeln säger? Kan man vara kristen eller troende utan att följa bibeln mm ordagrant?

    Vad jag vet så fördömer de flesta fundamentalister inom både Judendom, Kristendom och Islam egna allt för djärva tolkningar ifrån sina heliga böcker. 

    Kan månntro Svenska kyrkans tolkning av bibeln därför vara ett första steg mot en helt ny gren inom kristligheten eller varför inte en helt ny religion?

    Finns det månntro intressen här i Sverige som vill kunna säga att Svenska kyrkans tolkning av bibeln är den generella svenska kristna hållningen?

    Är man rent av beredd att påstå att den då så liberala svenska kristna hållningen är den enda rätt, för självklart älskar Gud en oavsett sexuell läggning, eller?

    Om Gud finns så vill jag själv dock tro att Gud inte gör någon skillnad. Men att därifrån högt säga att det är den rätta tron vågar jag inte.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan man räknas som kristen om man bortser ifrån saker i Bibeln?
  • Aniiee

    Jag tycker personligen inte om cherry picking, som 100% av ALLA religiösa ägnar sig åt. (och, ja, det säger jag utan att blinka eller tveka. 100%.) Men å andra sidan så är det enda sättet för en religion eller filosofi att utvecklas, på gott och på ont.

    Svenska Kyrkan är väl Lutheransk, och det är redan en gren av kristendomen. Och Svenska Kyrkan är en egen gren av lutheranismen. Skulle jag vilja säga.

    Sen vad gud säger är inte relevant. Enligt mig för att det inte finns någon gud, men genomgripande religiöst, för att... ja.... 100% cherry picking.....


    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • elyse

    Nej, Bibeln är den heliga skriften och fullkomlig. En människa som plockar bort delar h*n inte gillar sätter sig över Bibeln och då borde man istället söka sig en annan religion. Alla religioner är package deals. Kan man inte köpa det så får man välja någon annan livsåskådning.

  • Fanny b

    Bibeln, likt andra religiösa skrifter baseras till en viss del på den kultur som fanns när bibeln skrevs, så när samhällen utvecklas förändras också sättet att tolka religiösa skrifter.
    Så att det står i bibeln att homosexualitet är fel är orsaken troligen att sådan var normerna när bibeln skrevs. När denna norm ändrades i diverse länder så förändras synen på detta.
    Så därför tycker jag man kan vara kristen fastän man inte tolkar bibeln bokstavligen,

  • Aniiee
    elyse skrev 2015-07-30 23:03:15 följande:

    Nej, Bibeln är den heliga skriften och fullkomlig. En människa som plockar bort delar h*n inte gillar sätter sig över Bibeln och då borde man istället söka sig en annan religion. Alla religioner är package deals. Kan man inte köpa det så får man välja någon annan livsåskådning.


    Med tanke på att ingen kan köpa "package dealen", så skulle alla behöva se sig om efter en annan livsåskådning. Det är det få som gör....
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • elyse
    Aniiee skrev 2015-07-30 23:21:34 följande:

    Med tanke på att ingen kan köpa "package dealen", så skulle alla behöva se sig om efter en annan livsåskådning. Det är det få som gör....


    Vad menar du med "ingen"? Är det inte just hela konceptet som fundamentala utövare av en religion köpt?
  • Aniiee
    elyse skrev 2015-07-30 23:26:33 följande:
    Vad menar du med "ingen"? Är det inte just hela konceptet som fundamentala utövare av en religion köpt?
    Visa mig gärna en fundamentalist som köpt hela bibeln. Nej, vänta... det går inte, eftersom bibeln är full av motsägelser Förvånad Man MÅSTE välja, eftersom man inte kan vara för och emot något samtidigt.

    Detsamma gäller i princip alla andra religioner jag har pejl på. Undantaget skulle väl vara jediismen, men jag anar att jag bara helt enkelt missat något.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Drottningen70
    elyse skrev 2015-07-30 23:03:15 följande:

    Nej, Bibeln är den heliga skriften och fullkomlig. En människa som plockar bort delar h*n inte gillar sätter sig över Bibeln och då borde man istället söka sig en annan religion. Alla religioner är package deals. Kan man inte köpa det så får man välja någon annan livsåskådning.


    Hur förhåller du dig då till att dagens bibel under många århundranden redigerats flera gånger. Skrifter har lagts till och tagits bort beroende på det politiska klimatet
  • elyse
    Aniiee skrev 2015-07-30 23:38:03 följande:

    Visa mig gärna en fundamentalist som köpt hela bibeln. Nej, vänta... det går inte, eftersom bibeln är full av motsägelser  Man MÅSTE välja, eftersom man inte kan vara för och emot något samtidigt.

    Detsamma gäller i princip alla andra religioner jag har pejl på. Undantaget skulle väl vara jediismen, men jag anar att jag bara helt enkelt missat något.


    En motsägelsefull religion är inte fullkomlig. Vad är det i så fall för rättesnöre? Varför väljer man en sådan religion? Då kan man väl lika gärna göra sina livsval på egen hand?
  • Aniiee
    elyse skrev 2015-07-30 23:48:50 följande:
    En motsägelsefull religion är inte fullkomlig. Vad är det i så fall för rättesnöre? Varför väljer man en sådan religion? Då kan man väl lika gärna göra sina livsval på egen hand?
    Den frågan ställer jag ofta till troende av olika grad, från vardagskristna i sverige till fundis-rednecks i Deep South och allt däremellan. Jag har ännu inte fått ett bra svar...... Svar. Men inga bra svar. 
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • elyse
    Drottningen70 skrev 2015-07-30 23:42:13 följande:

    Hur förhåller du dig då till att dagens bibel under många århundranden redigerats flera gånger. Skrifter har lagts till och tagits bort beroende på det politiska klimatet


    Ja, vad ska man säga om det? En skrift som människan känner ett sådant behov av att peta i måste vara väldigt svår att leva efter. Eller är det människan som inte är gjord för religion?
Svar på tråden Kan man räknas som kristen om man bortser ifrån saker i Bibeln?