• Anonym (trött)

    8 månaders med sömnproblem - bryter ihop snart

    Min 8 månaders bebis har aldrig sovit hela nätter men under en period sov han åtminstone flera timmar i streck. Det blir bara sämre och sämre. Han vaknar flera gånger efter att han somnat och sedan kör det igång mellan 2-4 och då snurrar han runt och man får kämpa konstant för att få honom att somna om.

    Inatt sov han fyra timmar på raken från 20 och man kände hopp, men så vaknar han vid midnatt och är vaken i TRE TIMMAR. Vi vaggar, buffar, jag ammar..inget hjälper. Jag är medveten om separationsfasenoch utvecklingssprång, men det känns som han alltid är i ett sådant om man ska tro på det. Det blir liksom aldrig bättre och jag blir sämre. Har inte sovit mer än kanske tre timmar på raken under några nätter på 8 månader. Har svinont i ryggen pga bärande och vaggande. Får hjärtklappning när jag ska försöka sova; är hur trött som helst men kan inte slappna av. Min sambo och jag bråkar varenda natt när det är så här.

    Jag vet inte vad jag ska göra mer. Alltid detta kämpande med sömn. Jag behöver råd. Kan det vara något fel med honom?? Det känns inte normalt att vara vaken så mycket som han är. För ett tag sen gick det att få honom att sova genom att ligga bredvid honom men det går inte nu för då tar det TIMMAR, så man måste vagga tyvärr.Han sover i egen säng i början av natten men lyfts över till oss när han  vaknar. Inatt försökte vi att ha skulle fortsätta sova i sin egen men det blev katastrof. Jag vet att jag nu kommer få höra att det går över med tiden, men jag känner att jag inte riktigt orkar en natt till av detta. Dagarna blir hemska, min hälsa blir sämre och det kan inte heller vara bra för honom att sova så dåligt på natten.

    Så här ser det ut:
    sover en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen - somnar i vagn eller av vaggning
    äter vanlig mat, gröt en gr om dagen, ej välling. Ammar morgon kväll samt en gång på dagen och även på natten för att få honom att somna om. Ibland lyckas inte det.
    Somnar mellan 20-21.30 på kvällen.

    Vad kan vi göra för att få någon ordning? Det känns på riktigt som jag kommer bryta ihop av denna sömnbrist. Det räcker inte att vila nån halvtimme på dagen.

  • Svar på tråden 8 månaders med sömnproblem - bryter ihop snart
  • Anonym (stackare)

    Jag hade liknande med min son i den åldern..... jag fick remiss till barnkliniken och därefter utskrivet melatonin (kroppshormon) som vi gav sonen, och han sov då!

    Melatonin är inte beroendeframkallande och ett hormon, be om att få det!

  • Anonym (trött)
    Anonym (stackare) skrev 2015-07-31 09:56:35 följande:

    Jag hade liknande med min son i den åldern..... jag fick remiss till barnkliniken och därefter utskrivet melatonin (kroppshormon) som vi gav sonen, och han sov då!

    Melatonin är inte beroendeframkallande och ett hormon, be om att få det!


    Är det någon brist de har då? Hur ofta vaknade din son?

    Det känns som de bara kommer säga att det är normalt och så är det att ha barn. Detta är dock mitt andra barn och jag kan då inte säga att det här känns normalt.
  • Anonym (stackare)
    Anonym (trött) skrev 2015-07-31 10:10:00 följande:
    Är det någon brist de har då? Hur ofta vaknade din son?

    Det känns som de bara kommer säga att det är normalt och så är det att ha barn. Detta är dock mitt andra barn och jag kan då inte säga att det här känns normalt.
    Ja, sonen hade brist på det..... han vaknade lika ofta som din son.....

    Ring din VC redan idag, det är lång tid innan man får komma...... och har du tur så har problemet löst sig av sig själv innan du får komma till barnkliniken.

    Berätta verkligen hur det är!
  • Anonym (trött)
    Defeateris skrev 2015-07-31 10:20:54 följande:

    Hur mycket hjälps du och din man åt? Tar han en del av nätterna så du får sova då?


    Ja han tar en del av nätterna. Men det är bredvid mig sonen sover då han ammas under delar av natten, så jag är värst drabbad av sömnlösheten.
  • Anonym (trött)
    Anonym (stackare) skrev 2015-07-31 10:16:03 följande:

    Ja, sonen hade brist på det..... han vaknade lika ofta som din son.....

    Ring din VC redan idag, det är lång tid innan man får komma...... och har du tur så har problemet löst sig av sig själv innan du får komma till barnkliniken.

    Berätta verkligen hur det är!


    Är det nån form av undersökning som görs? Sover man på nån sömnklinik?
  • minerva123

    Har ni funderat på födoämnesallergier? Det kan störa nattsömnen ordentligt. Mjölkprotein- och äggallergi är det vanligaste. Hör med BVC!

  • Anonym (Jag med)

    Låter precis som med min son! Han kunde oxå vara vaken i tre timmar i sträck på nätterna! För att slippa stå/gå och vagga satt jag på en pilatesboll! Han somnade då men såklart inte jag...

    Provade allt! Det vände dagen efter hans 1,5-års kontroll konstigt nog!

    Har inga bra tips men vill bara stötta och säga att jag varit i samma sits!

    Kram!

  • Lena

    Har ni någon mer som kan hjälpa till? Som kan gå med barnet i vagn eller ge flaska på natten någon natt i veckan så ni båda får sova då?

  • Anonym (trött)
    minerva123 skrev 2015-07-31 11:11:14 följande:

    Har ni funderat på födoämnesallergier? Det kan störa nattsömnen ordentligt. Mjölkprotein- och äggallergi är det vanligaste. Hör med BVC!


    Har i perioder testat mjölkfritt men ingen skillnad. Ägg äter han knappt
Svar på tråden 8 månaders med sömnproblem - bryter ihop snart