• Tusv

    vad är normalt förhållande till x:et

    Hej,
    För 11 dagar sedan rasade min värld. Min fru hade blivit förälskad och ville separera efter 25 år. Vi har tre barn 17,17, 11. Mitt största problem är att jag älskar henne och saknar henne oerhört. Vi pratar och hon tröstar mig. Hon flyttar in i en lägenhet i mitten på augusti.
    Till saken hör att vi haft ett jättefint liv ihop. Jag läser på forumet om att många andra haft problem med vardagssysslor och attraktionen. Vi hade ett jättebra kärleksliv, samma intressen som vi delade och var alltid gulliga mot varann fram till hon meddelade mig att hon träffat någon som hon trodde skulle få henne att bli en bättre människa. Jag såg på henne att hon saknade energi vissa dagar så jag tog hand om det mesta i hushållet och förberedde så att hon kunde få vila när hon kom hem från jobbet. Idag är det fredag och då brukade vi köpa en flaska vin, sätta på musik och laga mat tillsammans, alltid med pussar och kramar mellan kastrullerna.
    Nu mår jag oerhört dåligt och är rädd att jag inte ska kunna sköta mitt jobb för denna sorg, det skulle betyda att vår hästgård skulle säljas. ( hästgården var en dröm som vi hade som tydligen sänkte henne mer än det gav)
    Hon är fortfarande väldigt rar mot mig och vi kramas och gråter ihop när det är som värst. 
    Är det normalt att få tröst från den som lämnar, kommer min egen process ta längre tid då?
    Ska jag undvika att hälsa på henne i hennes nya bostad? (förälskelsen ska inte bo där, vi har karens på 1 år för barnens  skull)
    Jag är även väldigt sexuellt attraherad av henne och vårt sexliv var som sagt väldigt bra, jag tror att om vi drack ett par glas vin skulle vi ligga med varann bara för att vi vet att det var så bra.
    Skulle en sådan sak försvåra min läke process?
    Behöver verkligen stöd i dessa frågor, hur gjorde ni för att må bättre? Hjälpte eller stjälpte det med närhet till den man fortfarande älskar men som lämnar en?
  • Svar på tråden vad är normalt förhållande till x:et
  • Boyman

    Jag tycker det e lättare å inte ha mer kontakt än nödvändigt. Det kommer nog bara ta längre tid för dig å gå vidare om ni har den kontakten ni har. Hon har säkert mycke känslor kvar för dig men ändå gått vidare. Av egen erfarenhet så håll avstånd så kanske hon inser vad hon hade å kommer tillbaka en dag. Gräset är oftast inte grönare på andra sidan och det måste oxå klippas... Kämpa på, för det gör jag fortfarande efter nu 18 månader. Det blir bättre.

  • Tusv

    Tack Boyman,
    Jag ska försöka hålla lite mer distans. Vi har ju barn tillsammans så det lär ju bli jular och födelsedagar som vanligt, det har vi lovat barnen.
    Hur lång tid tog det innan du ens orkade se framåt?

  • Miss Skywalker

    Du är för snäll ts. Det hon har gjort mot dig är inte ok. Du borde vara arg..

  • Tusv

    Hej,

    Jag har alltid haft svårt att vara arg på henne. Nu är jag bara ledsen... Jag tror jag ska försöka trappa ned på kontakten när hon flyttat. Nu känns det omöjligt.

  • Boyman

    Det tog väl ett halvår ungefär... gav mig ut i dejtingvärlden å fann flera fina snälla tjejer. Tyvärr så har jag fortfarande svårt att få riktiga känslor för nån av dem, kanske har det med mitt ex å göra. Jag e väl ganska positiv att hitta någon men nånstans inom mig så saknar jag nog mitt ex lite, trots att det gått 18 månader... Men det känns ändå rätt bra. Det jag var med om e helt sjukt å inget som kan jämföras med er.
    Sitt inte själv för mycke å ta inte till alkohol!!!
    Ta dig tid å va ledsen men älta inte...

  • äldreochklokare

    det enda du kan vara helt säker på är att det tar tid! Både för dig och ditt ex. Även om det var hon som ville bryta upp är ni nu bara i början av en process. Om hon väljer att stötta och trösta dig är det för att hon av nån anledning får ut något av det hon också, annars skulle hon markera att hon tycker det blir obekvämt och konstigt.

    Bäst för dig själv är att ta stöttning av vänner tex, inte av henne. Försök prata så neutralt ni kan och vara hyggliga mot varann men mer gör ju bara att man klänger kvar.
    Skulle inte förvåna mig om hon själv kanske kommer ha tvivel om ifall hon gör rätt eller inte, och kanske tom söker upp dig rätt vad det är. Ni kommer nästan garanterat ha sex, det är otroligt vanligt. Det end som sätter stopp för det är väl om hon inte vill nu när hon har en ny, men jag vet att det trots det läget, ibland kan inträffa att folk faller tillbaka och har sex med sitt ex, speciellt om det var så bra som du nämner. Och nej, det är inte bra. Det kan ju kännas bra för stunden och det kan skapa förhoppningar som man sen inser bara var luftslott.

    Låt henne köra sitt race nu, så märks det nog ganska snart om hon vet vad hon gör eller inte

  • SupersurasunkSara

    Ditt ex har troligen tänkt på detta en längre tid och hon har empati nog att förstå att för dig börjar sorgeprocessen nu medan hennes har pågått en tid. Dock så bör det inte vara hon som tröstar dig, ju mer kontakt och ju mer tröst du får, desto längre tid att komma över henne.

    När hon flyttar så nej, åk inte dit, inte i början iaf utan håll avståndet. Håll det hela på miniminivå så länge du sörjer.

    Ang hästgården, kanske kan ni rädda er om den säljs? Har hon till fullo rett ut vad det är som gjort att hon träffat en annan som hon fallit för? Är denna andra person en han eller en hon? Är det en hon kan du nog inte göra så mycket, men är det en han kanske det är något hos honom som hon saknat hos dig och kanske är det inget annat än en väg ut.

  • Tusv

    Tack för all svar,
    Vi hade sex igår.. Det kändes jättebra då och efteråt var hon ledsen. Vemodig.
    Idag känner jag samma ledsamhet som tidigare varken mer eller mindre så mig påverkade det inte så mycket. Hon träffar inte den andre mannen, han är gift och de har aldrig haft mer än djupare diskussioner, hon ser nog honom som en långtidsplan, men hon verkar övertygad trots det. Vi har ju gemensamma barn även om två av dem är äldre så kommer jag ha mycket kontakt med henne, men jag ska försöka distansera mig.

  • Tusv

    Du har rätt om det att det verkar vara en väg ut. Han var sannolikt det som avgjorde att hon vill separera. Om jag bara förstod varför, vi hade ju allt tyckte jag. På semestern precis innan skickade jag ett sms till en kompis att jag inte kunde ha det bättre. Ironiskt..

  • Tusv

    Boyman,

    Kanske en ytlig fråga..

    Jag tycker min fru x är otroligt vacker. När du började träffa andra kvinnor, jämnförde du dessa med ditt x?

    Ändrar man blick när man är klar för date?

Svar på tråden vad är normalt förhållande till x:et