• Svar på tråden Saker man behöver på dagis
  • Ungoliant

    Man brukar få en lista av förskolan inför inskolningen också. Det är ju väldigt olika beroende på hur verksamheten ser ut, om de är ute hela dagen oavsett väder eller bara ibland, om de sover inne eller ute, etc.

    Det vi skickat med under första året på förskolan är:

    Regnställ och stövlar som alltid finns där.

    Två uppsättningar extra ombyten. Skickas hem och byts ut vid behov.

    Flera par extra vantar, det är vad som mest försvunnit.

    Blöjor står vi själva för i vår kommun.

    Annars klär vi efter väder på morgonen. Skickar med varmare/tunnare om vädret verkar föränderligt.

  • Mellanmjölkens land

    Skickar med:

    Skalkläder
    Fleece
    Galon/ärvd uppsättning skalkläder i reserv som alltid hänger där
    Stövlar
    Vattentäta gympadojor
    1 uppsättning ombyten, fler par byxor och underkläder när barnet nyligen slutat med blöja
    Tunn mössa
    Tunna vantar
    Galonvantar

    I början av hösten skickar vi även med tunnare kläder, typ shorts, solhatt och sandaler men allt eftersom hösten går lägger vi till varmare plagg typ fuskpolo, sockor/fodrade stövlar osv.

  • Sockervaddspinnen

    Min femåring kommer endast att ha följande på förskolan:

    En tunn mössa
    En buff
    Ett par tunna fingervantar
    Ett par fleecefingervantar
    Ett fodrat regnställ
    Ett par (ev. fodrade) gummistövlar

    En tjocktröja (fleece)
    En långärmad t-shirt
    En kortärmad t-shirt
    Ett par långbyxor (fleece)
    Ett par kalsonger
    Ett par strumpor
    Ett par stickade sockor

    Det lär räcka. Hittills har han aldrig behövt använda några av extrakläderna.

  • Grävling 75

    Håller med tidigare inlägg! Bra att ha regnkläder och stövlar som alltid finns på förskolan så att man inte behöver ha ont i magen på jobbet om man glömt eller om vädret växlar. Vill tipsa om fodrad regnoverall från ellos om barnet är mellan 1-4 år. Kanonbra mellan oktober-april!

  • IsDimma
    Mellanmjölkens land skrev 2015-07-31 19:33:40 följande:

    Skickar med:

    Skalkläder
    Fleece
    Galon/ärvd uppsättning skalkläder i reserv som alltid hänger där
    Stövlar
    Vattentäta gympadojor
    1 uppsättning ombyten, fler par byxor och underkläder när barnet nyligen slutat med blöja
    Tunn mössa
    Tunna vantar
    Galonvantar

    I början av hösten skickar vi även med tunnare kläder, typ shorts, solhatt och sandaler men allt eftersom hösten går lägger vi till varmare plagg typ fuskpolo, sockor/fodrade stövlar osv.


    Ett ombyte kläder låter okej om man har en 4-5åring.
    Jag jobbar med ett och tvååringar och där behövs mycket mer. Jag har barn som jag byter kläder på efter frukost, efter lunch, efter mellanmål (trots haklapp). Regnar det eller är blött ute kan det gå åt ett eller två ombyten till (ute både för och eftermiddag), och galonkläder/skalkläder i all ära men blöta blir dom ofta ändå. Sen kan det bli en tröja till om barnet älskar vattenkranarna och gärna går ut i båtar skötrum för att leka med vattnet i ett obevakat ögonblick. Dom flesta av mina barn på jobbet behöver ha åtminstone tre ombyten.
  • Mellanmjölkens land
    +9IsDimma skrev 2015-07-31 22:21:03 följande:
    Ett ombyte kläder låter okej om man har en 4-5åring.
    Jag jobbar med ett och tvååringar och där behövs mycket mer. Jag har barn som jag byter kläder på efter frukost, efter lunch, efter mellanmål (trots haklapp). Regnar det eller är blött ute kan det gå åt ett eller två ombyten till (ute både för och eftermiddag), och galonkläder/skalkläder i all ära men blöta blir dom ofta ändå. Sen kan det bli en tröja till om barnet älskar vattenkranarna och gärna går ut i båtar skötrum för att leka med vattnet i ett obevakat ögonblick. Dom flesta av mina barn på jobbet behöver ha åtminstone tre ombyten.
    Mina barn har börjat vid 16 respektive 14 mån och det har räckt rätt bra med 1 ombyte, det är sällan det har behövts utan vi har hämtat barnen i samma kläder som de lämnats i. Yngsta är nu 21 mån så det är inte så att jag hunnit glömma eftersom de är tonåringar
Svar på tråden Saker man behöver på dagis