• Anonym (orolig)

    Fler påflugna tiggare?

    I andra europeiska länder är tiggarna ofta mer påflugna än här. Men nu verkar det börja sprida sig hit också.

    Igår i centrala Stockholm kom en kvinna fram och försökte skaka hand med mig. Hon ville sälja en av de där nya gatutidningarna. När jag inte ville köpa började hon tigga istället. Jag blev tvungen att gå iväg en bit för att bli av med henne.

    I tunnelbanan gick det omkring rosförsäljare som sträckte fram rosor till resenärer trots att de inte ville ha. De som inte tog emot fick en framsträckt mugg i nyllet istället. Är det verkligen tillåtet att bete sig så i kollektivtrafiken? Är försäljning där ens tillåtet?

    På senare tid har jag varit med om fler tiggare som hojtat efter mig, försökt ta tag i mig, ställt sig i vägen med sina tidningar mm. Tidigare har jag bara varit med om liknande beteende i andra europeiska länder, det har varit sällsynt i Sverige.

    Är detta något vi får vänja oss vid? Kommer vi att vänja oss, eller kommer det att leda till ännu större irritation hos allmänheten och ännu fler attacker mot tiggare?

  • Svar på tråden Fler påflugna tiggare?
  • Fanny b

    Jag tror också att risken är stor att tiggarna kommer bli mer påflugna då konkurrensen bland dem ökar och färre vill ge pengar till dem.
    Jag brukar handla på samma ställe och under en period var det samma tiggare där, jag hejade först som svar dennes hejande mot mig, men detta ledde till att kvinnan visade tydliga tecken på att vilja ha pengar emot mig, hon kände alltså igen mig.

    Min mamma bor på detta område och en gång när hon tog ut pengar vid bankomaten där satt ett tiggare bredvid bankomaten. Då hade min mamma min ena hund med sig, det är en stor schäfer så hon bad tiggare gå åt sidan för denne satt i vägen, då min mamma ville att hunden skulle vara bredvid henne när hon tog ut pengar. Gensvaret blev inte positivt.

  • Satinsilk

    De har blivit mer påflugna! Såg en tiggare som sträckte sig över en inhägnad uteservering. Där stod hon och skramlade med muggen ovanför deras mat...

  • Anonym (usch)

    Igår reste sig en kvinna från sin sittplats och kom fram till mig med sin mugg. Samma dag mötte jag en tiggare som sålde gatutidning och stoppade upp den i ansiktet på mig när hon gick förbi. Otrevligt!

  • Anonym (tja)
    Anonym (usch) skrev 2015-08-01 01:18:22 följande:

    Igår reste sig en kvinna från sin sittplats och kom fram till mig med sin mugg. Samma dag mötte jag en tiggare som sålde gatutidning och stoppade upp den i ansiktet på mig när hon gick förbi. Otrevligt!


    Tja, vi lär nog få vänja oss vid tanken på att bli påflugna av folk, tyvärr. Med dagens politiker som inte vågar lyfta ett finger utan ska vara så jävla politiskt korrekta. Sparkar man på tiggarna sparkar man på staten, kort sagt.
Svar på tråden Fler påflugna tiggare?