• Anonym (Sluta hoppas?)

    Tror att min sambo skall lämna mig

    Jag har fått vissa indikationer på att min sambo kommer lämna mig så fort hon är färdigutbildad och har fått ett jobb. detta är om c:a 1 år. vi har inga barn.

    När hon är färdigutbildad kommer hon få c:a 35000 i lön som snabbt ökar. Jag har bara 26000. Vi lever ganska snålt och hon har inte behövt ta studielån för vi har gemensam ekonomi.

    Nu känns det här dubbelt bittert dels för att jag älskar henne och inte vill att vi skall gå isär men även för att jag försörjt henne under snart tio års tid. Kan jag kräva tillbaks pengarna? Har hon ändå rätt att skinna mig på hälften/mer än hälften av prylarna? Vi har ett gemensamt sparkonto med strax över 100 000 på, som jag satt in...kan hon ta hälften av det? Bilen står på henne men det är ju egentligen jag som köpt den, samma fråga där? Lägenheten står på oss båda...kan hon kasta ut mig?

    Jag hoppas givetvis att hon kommer stanna hos mig men jag har fått vissa indikationer (bla. från hennes egen syster) att hon kommer lämna mig när hon kan stå på egna ben ekonomiskt. Hon nekar givetvis till detta och har inte sagt detta själv....

  • Svar på tråden Tror att min sambo skall lämna mig
  • Blueskillen

    Lyssna inte på andra. Har din sambo på något sätt givit dig känslan av att hon ska lämna dig? Om inte så varför grubbla om detta? Det ligger alltid en risk att bli lämnad då man är i en relation. Förr eller senare så händer det. Inte alltid.

    Lägg detta åt sidan och njut istället av din flickvänn.

  • Waterproof

    Du får googla sambolagen.
    Den säger väl i korthet att allt som köpts för gemensamt bruk, oavsett vem som betalat, är gemensam egendom och ska delas. Så om du t.ex. betalat för en tv som införskaffats under ert samboskap så är halva hennes. Om ni skaffat en bostad för att bo i tillsammans så är halva hennes. Även om bara du amorterat på ev. lån och betalat avgiften. Vem som får bo kvar vid ev. separation får ni komma överens om. Om det inte finns barn med i bilden. Men det hade ni ju inte.  
    Den som bor kvar får ju lösa ut den andre med hälften av marknadsvärdet. Om man inte har ett annat ägarförhållande; ex. 30/70.

    Bilar omfattas inte av sambolagen vad jag kan minnas. Om du köpt en bil så är den din. Men eftersom den står på henne så vet jag inte hur det blir. Hon kan ju hävda att det var en gåva och då står ord mot ord.

    Står sparkontot i bådas namn? Om det gör det så är det nog inget snack om saken. Då är hälften hennes. Om inte så är det dina pengar.

    Annars så gäller att allt du hade innan ni blev sambos är ditt. Har du ärvt något så omfattas det inte heller av sambolagen.

    Jag förstår att det känns bittert. Jag har själv varit i din sits. Jag fick lösa ut min sambo ur en bostad som jag själv betalat lån, räntor och avgifter för under många års tid. Samtidigt som jag mer eller mindre försörjt min sambo. Det är inte kul att behöva köpa sin bostad två gånger.
    Jag kan inte mer än rekomedera att man skriver ett avtal där man konstaterar att vid separation så behåller man det man betalat för.

    Du låter ändå ganska säker på hon kommer att lämna dig? Du måste ju ha mer än indikationer på detta? Är du säker på att det inte bara är illvilligt snack från hennes syster?

Svar på tråden Tror att min sambo skall lämna mig