• Anonym (autistiska Tina)

    Hur lång tid brukar det ta innan FK ge besked om sjukersättning?

    Fick reda på att det skulle ta 3-4 månader men nu har jag väntat på besked i ett halvår. Har sökt 50% sjukersättning för min arbetsförmåga bedöms ligga på 50%. Vet inte vem som är min personliga handläggare på FK. Försökte ringa FK kundtjänst idag men var en massa knappval som gjorde mig förvirrad och var jättelång telefonkö. 

  • Svar på tråden Hur lång tid brukar det ta innan FK ge besked om sjukersättning?
  • Långbenopluto

    Men oj, vet du inte vem din personliga handläggare är? Det ska du ha fått ett brev om....

    Gå till FK:s kundtjänst, om FK finns i din stad.

    Annars måste du ringa igen, för 6 månader är för lång tid.

  • Anonym (Frustrerad)

    För mig tog det ett år innan jag fick svar, men då hade jag redan tidsbegränsad.

  • Anonym (autistiska Tina)

    När jag hade aktivitetsersättning så fick jag vänta i 6 månader på besked så hoppas jag får besked denna månad. 
    Ska ringa till FK igen eller så går jag till FK i min stad. Har inte fått nåt brev om vem min personliga handläggare är. 

  • Alexi

    Har du inte fått något brev från fk där de bekräftar att ansökan kommit in och hur lång handläggningstiden är? Där borde det stå något telefonnummer tänker jag.

  • Anonym (autistiska Tina)
    Alexi skrev 2015-08-01 10:18:09 följande:

    Har du inte fått något brev från fk där de bekräftar att ansökan kommit in och hur lång handläggningstiden är? Där borde det stå något telefonnummer tänker jag.


    Fick ett brev där de bekräftar att ansökan kommit in och ett brev där det står att handläggningstiden är ca 3-4 månader. Såg nu när jag kollade på papperna att det står ett telefonnummer, står att jag är välkommen att höra av mig om jag undra något. Ska ringa på måndag.
    Vet inte om namnet som står där är min personliga handläggare. 
  • Alexi

    Om inte annat kan säkerligen någon på det numret ge dig info om vad som händer och vem som är handläggare för ärendet.

  • Anonym (autistiska Tina)

    Nu har jag pratat med min handläggare på FK och hon sa att jag snart kommer få besked. Hon tycker att jag ska bli beviljad sjukersättning på 50% men hon sa att det verkar som att beslutsfattaren inte kommer bevilja mig sjukersättning.
    Om jag inte blir beviljad sjukersättning så vet jag inte hur jag ska gå vidare. Fundera på om jag kan bli sjukskriven. Har sommarjobb nu på 50% på Samhall men snart blir jag arbetslös. Som arbetslös får jag bara halv arbetslöshetsersättning. 

  • Anonym (autistiska Tina)

    Trodde inte jag skulle bli beviljad sjukersättning på 50% men nu har jag fått besked på att jag har blivit beviljad. Är en stor lättnad att FK fatta att jag inte klarar att jobba mer än 50% pga av mina diagnoser. Jag är väldigt stresskänslig och min energi tar snabbt slut. 

Svar på tråden Hur lång tid brukar det ta innan FK ge besked om sjukersättning?