• Anonym (Fundersam)

    Föräldrapenning - eget företag

    Hej, 


    Jag undrar hur det kommer bli med föräldrapenning för mig och min sambo.

    Vi har båda egna företag (enskild firma - han troligtvis snart AB) där hans arbetsuppgifter i princip låter honom vara pappaledig under en längre tid (även om ekonomin kanske inte tillåter det), men jag kan inte det. Jag frilansar och säger jag upp mina löpande uppdrag så har jag inget jobb att komma tillbaka till, vilket ju inte är helt optimalt. 


    Som jag har förstått det kan jag välja att vara mammaledig vissa dagar i veckan och jobba resterande, men är det något jag anger månad för månad eller måste jag bestämma fördelningen redan från början och sedan hålla mig till den?


    Mitt jobb ser nämligen ut så att ena månaden måste jag jobba både dag och kväll för att hinna med, medan jag nästa månad har 2-3 veckor ledigt. 


    Och spelar det någon roll att jag jobbar hemifrån och ju därför på ett sätt alltid är hemma med barnet, trots att jag jobbar?


     


    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Föräldrapenning - eget företag
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Om ert bar är under 1 år så har det ingen betydelse hur många dagar per vecka ni tar ut och hur ni lägger upp det. Har barnet fyllt 1 år, behöver ni ha syselsättning med minst 5 dagar per vecka. Om du ansöker om ersättning, men du behöver arbeta i stället, kan du ändra din ansökan och ta bort dagarna du har arbetat så länge ersättningen inte är utbetalad. Du kan lägga till dagar också. Du kan även ansöka om ersättning bakåt i tiden, men inte mer än 90 dagar bakåt.


     


    Om du arbetar något, kan du inte få en hel föräldrapenning, oavsett om du arbetar hemifrån eller inte.


     


    Hälsningar


    My, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning - eget företag