• Anonym (Marie)

    Föräldraledig utan ersättning innan förlossning

    Hej! Undrar om det är någon som vet. Jag är gravid med andra barnet och har funderat på när jag ska sluta jobba innan förlossningen. Vet att man kan bli föräldraledig 60 dagar innan förlossning men undrar då om det är ok att vara föräldraledig men inte ta ut ersättning. Vet att sgi är skyddat till att barnet är 1 år men är det även skyddat under dessa 60 dagar?

    Inte har jag som plan att vara hemma 60 dagar men kanske 3-4 veckor + lite semester innan dess. Så frågan är om min sgi påverkas av detta eller om den beräknas på den lön jag har innan jag går på föräldraledighet (innan barnet är fött)?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Föräldraledig utan ersättning innan förlossning
  • Anonym (:))

    Hur menar du? Varför ska du inte ta ut ersättning? Det borde inte påverkad då du har väl redan skickat in dina papper, då är din SGI klar?

  • Anonym (Marie)
    Anonym (:)) skrev 2015-07-31 16:11:43 följande:

    Hur menar du? Varför ska du inte ta ut ersättning? Det borde inte påverkad då du har väl redan skickat in dina papper, då är din SGI klar?


    Har inte skickat in nga papper än men min sgi är oförändrat sen första barnet (dock ska jag självklart skicka in allt). Vill inte ta ut ersättning eftersom jag vill spar den.
  • Anonym (Marie)
    telly skrev 2015-07-31 16:09:00 följande:

    Ja. Jag var ledig 3 v innan bf med oförändrad sgi.


    Ok, tack!
  • Anonym (:))
    Anonym (Marie) skrev 2015-07-31 16:17:26 följande:

    Har inte skickat in nga papper än men min sgi är oförändrat sen första barnet (dock ska jag självklart skicka in allt). Vill inte ta ut ersättning eftersom jag vill spar den.


    Ok, då måste du skicka in den, sen blir ju din SGI klar... Du kan ju inte spara dom dagar du tar ut innan? Du menar dom dagarna när du har tungt arbete?
  • Anonym (Marie)
    Anonym (:)) skrev 2015-07-31 16:33:39 följande:

    Ok, då måste du skicka in den, sen blir ju din SGI klar... Du kan ju inte spara dom dagar du tar ut innan? Du menar dom dagarna när du har tungt arbete?


    Nu hänger jag inte med. Jag är alltså föräldraledig utan ersättning så jag tar inte ut nga dagar. Samma som jag sedan är när barnet är fött, dvs föräldraledig utan att ta ut ersättning under barnets första år.

    Förtydligande, för arbetsgivaren går jag på föräldraledighet 3-4 veckor innan beräknad förlossning.
  • Anonym (:))
    Anonym (Marie) skrev 2015-07-31 16:39:48 följande:

    Nu hänger jag inte med. Jag är alltså föräldraledig utan ersättning så jag tar inte ut nga dagar. Samma som jag sedan är när barnet är fött, dvs föräldraledig utan att ta ut ersättning under barnets första år.

    Förtydligande, för arbetsgivaren går jag på föräldraledighet 3-4 veckor innan beräknad förlossning.


    Okej du får ingen ersättning alls när du är mamma ledig? Varför?
  • Anonym (Marie)
    Anonym (:)) skrev 2015-07-31 16:43:30 följande:

    Okej du får ingen ersättning alls när du är mamma ledig? Varför?


    För att jag vill spara dagarna. Ta ut dom på sommaren/andra veckor istället när barnet är äldre. Det är ju rätt vanligt. Men det handlar egentligen om min sgi är skyddad utan ersättning innan barnet är fött men jag ska kolla med försäkringkassan.
  • Anonym (jobbar på fk)

    Du kan gå ner i arbetstid 6 månader innan beräknad förlossning utan att din sgi påverkas. Du behöver inte ansöka om ersättning för den tiden.

    jobbar på fk och har även gjort samma innan jag gick på föräldra"ledighet"

  • Guapa
    Anonym (:)) skrev 2015-07-31 16:43:30 följande:
    Okej du får ingen ersättning alls när du är mamma ledig? Varför?
    Nu ska jag inte svara för ts, men jag tror hon menar att hon vill spara sina föräldrapenningsdagar och inte ta ut några första året för att kunna vara hemma längre med sitt barn :) Man kan ju välja att inte ta ut några dagar alls barnets första levnadsår och ändå behålla sin sgi. 
Svar på tråden Föräldraledig utan ersättning innan förlossning