• Anonym (Fattar ej)

    Snälla förklara för jag förstår inte!!!

    Överallt läser jag om styvföräldrar som har svårt med sin relation till bonus. En sak som återkommer är "det är väl hans barn så varför ska jag hämta på förskola/fritids?". Seriöst?? Förklara för jag fattar inte??? Bor man med en man/kvinna som har barn sen innan och man VALT att LEVA ett liv tillsammans, under samma tak då är man en FAMILJ. Vad jag vet så hjälps man åt i en familj! Där finns inget "ditt och mitt" utan VÅRT. Jag förstår att man inte kan älska sin bonus som man älskar sina egna barn men du får väl för helsike RESPEKTERA bonusens existens och behandla hen som den familjemedlem som hen faktiskt är!!!
    För gör du inte det så förstår jag verkligen varför du är skild från första början och kan lova att det nya förhållandet kommer inte hålla för att inte tala om den skadan du gör mot det stackars bonusbarnet som redan har det jobbigt! Skärp er!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-02 20:24
    Tack samtliga som svarat. Efter att ha läst ALLT i tråden, kan jag med gott samvete ta tillbaka vissa av mina uttalanden. Jag håller med om vissa saker som några av er nämnt, har faktiskt till och med förstått lite/ lärt mig lite mer (och det tackar jag för!). Sen finns det ff saker som jag inte håller med om, men så kommer det att alltid vara, som sagt så är vi olika. Jag önskar alla en fortsatt bra helg och tack för att ni medverkat i tråden. Adjö!

  • Svar på tråden Snälla förklara för jag förstår inte!!!
  • Anonym (Hm)

    Klart man ska respektera barnen, men rent juridiskt så har en bonusförälder inget som helst ansvar för bonusbarnen, alls. Inga skyldigheter att hjälpa till med dem.
    OM en bonusförälder ändå gör det - vill ta ansvar och hjälpa till så är det ju just det - El STOR BONUS ;)

  • Drottningen70

    Håller inte med riktigt.. Ja man är en familj och ja man ska respektera och vara vänligt inställd till barnet. Däremo ser jag inte att man har några skyldiheter att hämta på dagis, natta, torka rumpan eller skjutsa till fotbollsträningar. Barnet har ju redan en mamma och pappa. Visst kan man hjälpa till att avlasta sin partner om man känner för det men man har ingen skyldighet och det är inget han kan förvänta sig.

  • Anonym (Fattar ej)
    Anonym (Hm) skrev 2015-07-31 18:28:23 följande:

    Klart man ska respektera barnen, men rent juridiskt så har en bonusförälder inget som helst ansvar för bonusbarnen, alls. Inga skyldigheter att hjälpa till med dem.
    OM en bonusförälder ändå gör det - vill ta ansvar och hjälpa till så är det ju just det - El STOR BONUS ;)


    Rent juridiskt ja, det förstår jag. Men rent MORALISKT? Varför inleda ett liv med någon om man inte kan hjälpa till att ta hand om dens barn under tiden barnet är där?? Fattar ff inte??
  • Anonym (Fattar ej)
    Drottningen70 skrev 2015-07-31 18:29:06 följande:

    Håller inte med riktigt.. Ja man är en familj och ja man ska respektera och vara vänligt inställd till barnet. Däremo ser jag inte att man har några skyldiheter att hämta på dagis, natta, torka rumpan eller skjutsa till fotbollsträningar. Barnet har ju redan en mamma och pappa. Visst kan man hjälpa till att avlasta sin partner om man känner för det men man har ingen skyldighet och det är inget han kan förvänta sig.


    Jag tycker att man visst har skyldigheter gentemot FAMILJEN. Annars är man ingen familj. Kan man inte torka rumpan eller skjutsa till en träning har man ingenting där att göra.
  • Drottningen70
    Anonym (Fattar ej) skrev 2015-07-31 18:31:55 följande:

    Jag tycker att man visst har skyldigheter gentemot FAMILJEN. Annars är man ingen familj. Kan man inte torka rumpan eller skjutsa till en träning har man ingenting där att göra.


    Barnet har redan en mamma och pappa. Att välja att bli del av familjen innebär inte att man tar på sig ett föräldraansvar. Jag kan rent av anse att det är moraliskt tveksamt att att göra det. Barnet har som sagt redan en mamma.
  • Anonym (B)

    Jag valde min man TROTS hans barn, det innebär inte att jag inte gillar bonus eller hittar på saker och har kul med honom. Men jag har valt att inte skaffa barn eller ta ansvaret som barn innebär. Min man valde inte heller att skaffa barn MEN han har valt att ta ansvar för barnet som blev, och det klarar han utan att sätta några krav på mig.

    Att DU anser att man måste ta ansvar och fixa är ditt problem, har barnet vettiga föräldrar klarar de sig utan att det kommer in andra vuxna och "tar ansvar".

  • Anonym (Fattar ej)
    Drottningen70 skrev 2015-07-31 18:40:20 följande:
    Barnet har redan en mamma och pappa. Att välja att bli del av familjen innebär inte att man tar på sig ett föräldraansvar. Jag kan rent av anse att det är moraliskt tveksamt att att göra det. Barnet har som sagt redan en mamma.
    Jag säger inte att du ska vara en mamma, men du är trots allt en extra vuxen i barnets liv och det är du som valt att komma in i bonusens liv inte tvärtom då får du väl hjälpa till att ta hand om det oxå? Tänk om en förkollärare skulle säga samma sak? "nej, varför ska jag torka hen i rumpan? Hen har ju redan en mamma och en pappa? Det står ingenstans i läroplanen att jag ska torka en rumpa/näsa etc."
  • Anonym (What?)

    Kanske handlar lite om när man kom in i bilden? Om barnen är över 10 eller till och med tonåringar så kanske man inte kan komma in på samma sätt. Jag lever själv med mina två barn och min sambo som inte är deras pappa. Han har funnits med sen de var 1 och 3 år gamla, nu är dom 6 och 8 år. Här hjälps vi verkligen till med allting, förutom att jag nattar fler kvällar än honom. Men han hjälper till med hämtning, lämning, dusch, borstar tänder och allmän omvårdnad överhuvudtaget. Han köper kläder till dom vid behov, skor etc. Inget jag propsat på honom utan han gör det för han vill. Nu får vi ju hoppas att vi håller ihop, när man läser här verkar han alldeles för underbar med oss.

  • Anonym (Fattar ej)
    Anonym (B) skrev 2015-07-31 18:43:47 följande:

    Jag valde min man TROTS hans barn, det innebär inte att jag inte gillar bonus eller hittar på saker och har kul med honom. Men jag har valt att inte skaffa barn eller ta ansvaret som barn innebär. Min man valde inte heller att skaffa barn MEN han har valt att ta ansvar för barnet som blev, och det klarar han utan att sätta några krav på mig.

    Att DU anser att man måste ta ansvar och fixa är ditt problem, har barnet vettiga föräldrar klarar de sig utan att det kommer in andra vuxna och "tar ansvar".


    Tar ansvar? Det är rent hyfs i mina ögon! Så om du ser bonusen misshandla en katt i trädgården så sitter du kvar i soffan för att hen har redan två föräldrar??
  • Anonym (Fattar ej)
    Anonym (What?) skrev 2015-07-31 18:44:15 följande:

    Kanske handlar lite om när man kom in i bilden? Om barnen är över 10 eller till och med tonåringar så kanske man inte kan komma in på samma sätt. Jag lever själv med mina två barn och min sambo som inte är deras pappa. Han har funnits med sen de var 1 och 3 år gamla, nu är dom 6 och 8 år. Här hjälps vi verkligen till med allting, förutom att jag nattar fler kvällar än honom. Men han hjälper till med hämtning, lämning, dusch, borstar tänder och allmän omvårdnad överhuvudtaget. Han köper kläder till dom vid behov, skor etc. Inget jag propsat på honom utan han gör det för han vill. Nu får vi ju hoppas att vi håller ihop, när man läser här verkar han alldeles för underbar med oss.


    TACK! Äntligen!! Jag får tårar i ögonen för att din sambo verkar så "ovanlig"! Det är ju såhär det ska vara :) Köp en blomma till honom idag och berätta hur fantastisk han är, för det verkar verkligen inte vara många som är som han! Grattis till er <3
Svar på tråden Snälla förklara för jag förstår inte!!!