• Anonym (gråta­)
    Äldre 31 Jul 18:56
    3952 visningar
    16 svar
    16
    3952

    Varför gråter ni tjejer så ofta?

    Varför gråter tjejer så ofta? Jag kommer själv ihåg då jag gick i skolan, många grät ju ungefär 1 gång i veckan i snitt, vissa grät varje dagg. Killar som jag gråter kanske 5 gånger per år.

    Varför har ni detta beteende tjejer?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-31 19:32
    Kanske inte 5 gånger per år, möjligen 3.

  • Svar på tråden Varför gråter ni tjejer så ofta?
  • Äldre 31 Jul 19:09
    #1

    Undrar jag med, hade också sådana lipsillar i klassen när jag gick i skolan. Jag gråter max en handfull ggr per år, troligtvis inte ens det, och aldrig framför folk. Vi är väl alla olika känsliga helt enkelt.

  • Pentra
    Äldre 31 Jul 19:21
    #2

    Jag har aldrig någonsin gråtit i skolan. Aldrig. Jag fällde inte en enda tår varesig då jag t.ex. bröt armen eller då de slog mig i magen så att luften gick ur mig. Jag unnade inte de andra i klassen/skolan att ens få den minsta anledning till att reta mig för lipsill, så jag bet ihop. Och det har hängt i sedan dess, på både gott och ont... ... Hälsningar, Pentra

  • Anonym (ja du)
    Äldre 31 Jul 19:22
    #3

    Frågan är felformulerad, vad som borde frågas är: "Varför har folk så mycket att må dåligt över?", vilket är för att det är så samhället och den sociala hierarkin är utformad. Frågor på det?

  • Anonym (H)
    Äldre 31 Jul 19:28
    #4

    Det där känner jag inte alls igen förutom i förskolan, och där gråter barnen lika ofta oavsett kön...

  • Anonym (Tjej)
    Äldre 31 Jul 19:31
    #5
    Anonym (gråta) skrev 2015-07-31 18:56:45 följande:

    Varför gråter tjejer så ofta? Jag kommer själv ihåg då jag gick i skolan, många grät ju ungefär 1 gång i veckan i snitt, vissa grät varje dagg. Killar som jag gråter kanske 5 gånger per år.

    Varför har ni detta beteende tjejer?


    5 gånger per år? Oj, varför gråter du så ofta?
    Själv kan jag inte minnas när jag själv grät sist.
  • Anonym (gråta­) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 19:32
    #6
    Anonym (Tjej) skrev 2015-07-31 19:31:21 följande:
    5 gånger per år? Oj, varför gråter du så ofta?
    Själv kan jag inte minnas när jag själv grät sist.
    Kanske inte 5 gånger per år, möjligen 3.
  • Äldre 31 Jul 19:33
    #7

    Jag tror att många är känsliga mot östrogen, precis som jag. Jag gråter för ingenting när jag utsätts för det, t.ex. i samband med ägglossning. Det enda som håller mitt humör i balans är att äta minipiller (de innehåller inte östrogen).


    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Anonym (Tjej)
    Äldre 31 Jul 19:39
    #8
    Anonym (gråta) skrev 2015-07-31 19:32:31 följande:
    Kanske inte 5 gånger per år, möjligen 3.
    Efterkonstruktion. Du och dom män du känner gråter ca 5 gånger per år, jag tycker det låter mycket, känner ingen som gråter så mkt. Alltså måste män gråta mer än kvinnor.

    Eller så kanske det är olika. Jag tror dock generellt det är få som gråter ofta utan hormonrubbningar (vid mens tex) eller annan fysisk orsak..alternativt oflyt i livet med många dödsfall eller andra tragedier under en begränsad period. Så som du beskriver det upplevde jag senast på dagis och då gällde det båda könen. 
  • Anonym (Gråt!­)
    Äldre 31 Jul 19:46
    #9

    Tårar renar ögonen
    att gråta frigör lugnande hormoner och dämpar kroppens kortisonutsläpp (stresshormon)
    tårar väcker omgivningens empati och ser till att man får hjälp när man behöver det utan att säga det rakt ut (text när man inte kan prata/göra sig förstådd pga. skada) 
    gråta tillsammans stärker sociala band

    tvingar man sig själv/sin kropp att inte gråta när man vill/behöver det kan stresshormoner löpa amok och ansamlas och utmynna i ett tex. raseriutbrott istället.. det ökar även risken för depression och stressrelaterade sjukdomar (tex. ökar risken för hjärtinfarkt) 

    bäst är om man gråter och sen mår bra, mår man istället dåligt efter att man gråtit kan det innebära en obalans i kroppen eller depression

    "boys dont cry" beskriver ju skillnaden mellan könen rätt så bra
    pojkar uppmuntras att bita ihop, vara stora och starka och inte gråta
    medans flickor mer tillåts gråta och uttrycka sig känslomässigt

    sen har ju kvinnor mer hormoner och större hormonella kurvor under en menscykel än vad män har (även om dom också har en hormonellcykel) 
    och det påverkar det mer

  • Äldre 31 Jul 20:01
    #10
    Anonym (gråta) skrev 2015-07-31 19:32:31 följande:

    Kanske inte 5 gånger per år, möjligen 3.


    Men oj, har det hänt tråkiga saker i ditt liv eller varför gråter du så mkt?
  • Steven­Diese
    Äldre 31 Jul 20:04
    #11

    Det handlar nog mer om kultur. På 1700-talet var det männen som bölade ofta. För då var det den tidens kultur.

    Men nu är det tvärtom. Det handlar ju främst om uppfostran. Killar har alltid fått uppmaningen att bita ihop.

  • Steven­Diese
    Äldre 31 Jul 20:06
    #12
  • Anonym (gråta­) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 20:14
    #13
    smulpaj01 skrev 2015-07-31 20:01:16 följande:
    Men oj, har det hänt tråkiga saker i ditt liv eller varför gråter du så mkt?
    Har en jobbig period i mitt liv, jobbigare har det inte varit... MEN jag gråter fortfarande MYCKET mindre än tjejer gör.
  • Anonym (Tjej)
    Äldre 31 Jul 20:20
    #14
    Anonym (gråta) skrev 2015-07-31 20:14:52 följande:
    Har en jobbig period i mitt liv, jobbigare har det inte varit... MEN jag gråter fortfarande MYCKET mindre än tjejer gör.
    Än vilka tjejer? Inga tjejer jag känner iaf.
  • Äldre 31 Jul 20:23
    #15
    Anonym (Tjej) skrev 2015-07-31 20:20:21 följande:

    Än vilka tjejer? Inga tjejer jag känner iaf.


    Undrar också? Jag har inte gråtit på många år, 2 ggr de senaste 20 åren och bägge gångerna har det varit pga dödsfall i familjen.

    Vilka är dessa tjejer som gråter mkt? Dagisbarn?
  • Äldre 31 Jul 20:52
    #16

    Jag grät inte på min farmors begravning och jag klarade mig skapligt när en av mina bästa vänner nyligen begravdes, men hennes urnsättning klarade jag inte utan tårar.
    Fällde en tår på kompisarnas bröllop nyligen för det var så vackert. Sedan kom tårarna när brudparet dansade för jag saknade min väninna som gått bort och kände sådan sorg över att hon inte fick vara med och dela denna stund med brudparet - hennes bror.
    Maken grät när hans mormor och morfar begravdes samt när väninnan begravdes så var han helt förstörd. Han har varit vän med henne sedan de var små och han har tagit hennes död otroligt hårt. Han kan fortfarande inte se bilder på henne för han orkar inte.

    Varför jag gråter när jag blir fly förbannad vet jag inte. Jag kan vara så arg så jag kokar och det rycker i högerarmen för att jag är redo att slå till motparten, men ändå sprutar tårarna åt alla håll. 
    Nu blir jag inte så vansinnigt arg så ofta utan det har väl hänt typ 4 gånger i vuxen ålder, men jag vet att jag gråter och jag försöker verkligen hejda mig, men än har jag inte lyckats.

    Annars har jag fått "skäll" av farbror doktorn för att jag är för snål med att dela med mig av mina känslor...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Varför gråter ni tjejer så ofta?