• Eget liv

    Hur ofta/länge brukar ni hälsa på era förädrar?

    Har haft en utflyttad ung vuxen boende här i två veckor. Hela hens semester. Tycker att hen borde ha annat den vill göra på sin semester. I den åldern ville man ju leva sitt eget liv med vänner och ev partner. Vi har också då varit "låsta" vid hemmet. Är det vanligt när man är i den åldern att vilja tillbringa hela semestern med föräldrar?

  • Svar på tråden Hur ofta/länge brukar ni hälsa på era förädrar?
  • Birgitta02

    Beror kanske på lite. Har ni bra kontakt så kanske hen behövde lite kärleksfull omvårdnad från sina föräldrar ett par veckor. Vänner kan man umgås med ändå. Och vännerna är kanske borta från stan och hen inte hade annat för sig?

  • Anonym (..)

    Menar du att du gnäller över att ditt barn vill hälsa på dig?
    Varför kan ni inte göra annat trots att ert barn är hemma? Det låter ju som att det inte var SÅ länge sedan barnet bodde hemma, var ni lika låsta då?

  • Anonym (Semester)

    Ålder på hen? Sysselsättning? Har hen råd att åka på semester? Bor ni nära eller långt ifrån? Var glad att hen vill umgås med er. Jag tycker att det är trevligt att åka på semester ihop med mina föräldrar ibland och är över 30.

  • Lena

    Som student var jag ofta hela semestern hemma hos pappa numera är jag en vecka hos pappa av min semester

  • Sockervaddspinnen

    Om barnet nyss flyttat hemifrån så kanske det beror på det?

    Själv bor jag mer än 20 mil från min mamma, så när jag väl hälsar på så blir det att jag stannar i någon vecka eller så.

    Du borde vara glad att ditt barn vill hälsa på och umgås med dig så pass mycket.
    Hm, eller är du en styvförälder som bor ihop med barnets biologiska förälder? Obestämd

  • IsDimma

    När jag fortfarande pluggade så tillbringade jag i stort sett hela somrarna hemma hos mamma och pappa.
    Nu blir det typ två gånger per år och jag brukar sova där två nätter, vara där i tre dagar. Det är lagom. Har rätt långt att åka, är ca 65 mil hem till dom.
    Sambon besöker sin pappa en gång om året ungefär, sover där en natt och är borta ungefär ett dygn. Pappan bor två timmar bort med bil.
    Sambons mamma besöker vi 2-3 gånger om året, sover oftast två nätter. Men ibland en och ibland tre. Hon bor 4 timmar bort med bil.

    Sambons äldsta dotter kommer hit två gånger om året ungefär. Brukar bli ungefär en vecka på sommaren, och då kommer dom hela familjen. Sen kommer hon och sambon hit ensamma ibland och springer olika lopp i Göteborg (där vi bor). Blir en eller två gånger om året och då sover dom här en eller två nätter. Hon bor 4 timmar bort med bil.

    Sambons mellandotter flyger hit en eller två gånger om året. Ibland med familjen, ibland själv. Sover här mellan 2-4 nätter ungefär.

    Sambon yngsta dotter sover aldrig över men då bor hon också här i Göteborg. Så det behövs liksom inte.

    Så ser det ut på ett ungefär.

  • Cizi

    Det är 12 år sedan jag flyttade hemifrån och jag tillbringar så stor del som möjligt av min semester i min pappas hus eller mammas sommarställe. De är dock inte alls bundna av det utan jag/vi klarar oss själva och har inget emot att de inte är där eller gör något annat.

  • Jemp

    Som student 25 mil bort kunde jag vara 1-2 veckor hos min mamma, de första åren hela ledigheten.

    Idag bor vi mindre än en timme från varandra så det blir över dan bara om vi inte reser nånstans.

  • Anonym (morsan)

    Vad jag inte förstår är varför ni varit låsta vid hemmet p g a att ett vuxet barn valt att tillbringa sin semester hos er. Har ungdomen i fråga krävt er ständiga närvaro och uppassning dygnet runt eller?
    Min vuxne son och hans flickvän + deras två hundar bodde mer eller mindre hos oss under en längre period då båda var arbetslösa. Inte kände jag mig låst hemmavid för det! Jag tyckte det var ganska trevligt, och vi fick hjälp med lite målning, gräsklippning, ogräsrensning och annat.
    Det är väl väldigt olika mellan olika familjer hur mycket tid av sin semester vuxna och utflyttade barn vill tillbringa i föräldrahemmet. Det beror ju på hur relationen till föräldrarna är, hur ofta de ses under året i övrigt, vilka intressen och hur mycket umgänge med kompisar de har.
    Men om du nu tycker att ditt vuxna barn inkräktar på ditt liv så får du väl ta ett snack med vederbörande.

Svar på tråden Hur ofta/länge brukar ni hälsa på era förädrar?