• Anonym (P)

    Vad tycker/tror ni? Umgängesbeslut

    Umgänge med 1 årigt barn. Mamman är med för barnets trygghet för barnet ej träffat pappan innan, även umgängesstöd är med. Mamman har ensam vårdnad. Pappan yrkar på två timmar i veckan och gemensam vårdnad. Tingsrättsbeslutet blir högst en timme i veckan och mamman får behålla ensam vårdnad. Under umgängena ger mamman alla möjligheter för pappan att vara med barnet, men pappan sitter still på sin stol under hela umgänget, han tittar bara på och ställer frågor till mamman. Mamman går även undan för att ge honom möjlighet att ta initiativ till att leka med barnet men pappan gör det inte. Barnet visar viss rädsla för pappan. I beslutet står även att om barnet blir ledset ska man avbryta, vilket man varit tvungna till att göra varje gång då barnet inte klarat en timme. Umgänget har alla gånger avbrutits av umgängesstödet. Umgänget ser i princip likadant ut varje gång och pappan verkar ointresserad. Barnet är svårtröstat efter umgänge och gnällig resten av dagen, sover längre på eftermiddagen och är medtaget. Tingsrättens nya beslut kommer nästa vecka. Vad tycker/tror ni?

  • Svar på tråden Vad tycker/tror ni? Umgängesbeslut
  • Ego Lovers

    Msn kan ju undrar varför pappan vill ha gemensam vårdnad och halva tiden när han inte ens kan visa sig intresserad de ynka 60 minuter han får i veckan. Ännu ett barn som begåvats med en idiot till förälder.

  • Anonym (P)

    Beslutet verkar luta åt att umgänget fortsätter trots detta. De 10 gånger de träffats har inte gett någonting, han vill inte röra henne eller närma sig henne över huvud taget. Hur kan man räkna det som umgänge när pappan sitter i ena sidan av byggnaden och barnet är i andra?

  • Anonym (Kluven)

    Vad är det som upprör barnet? Att en person befinner sig i samma trygga rum och inte engagerar sig i barnet borde inte skapa problem. Hur känner mamman inför pappan?

  • Anonym (P)

    Det som upprör barnet tror vi kan vara att ingen engagerar sig i barnet, leker inte, mamman ska inte upphålla barnet utan överlåta det till pappan som inte gör något. Mamman och pappan hyser inte agg mot varandra. Mer än att mamman tycker pappan skulle haft umgänge tidigare men det är ingen ilska gentemot honom, så ingenting som barnet skulle kunna snappa upp. Barnet blir frustrerat och upprört, värst blir det när mamman går iväg en stund, då blir barnet väldigt ledset och man blir tvungen att avbryta. Barnet är sedan gnälligt från och till hela dagen, förmodligen för barnet varit ledset och frustrerat så länge utan att någon gjort något.

  • Anonym (Kluven)
    Anonym (P) skrev 2015-08-01 11:16:23 följande:

    Det som upprör barnet tror vi kan vara att ingen engagerar sig i barnet, leker inte, mamman ska inte upphålla barnet utan överlåta det till pappan som inte gör något. Mamman och pappan hyser inte agg mot varandra. Mer än att mamman tycker pappan skulle haft umgänge tidigare men det är ingen ilska gentemot honom, så ingenting som barnet skulle kunna snappa upp. Barnet blir frustrerat och upprört, värst blir det när mamman går iväg en stund, då blir barnet väldigt ledset och man blir tvungen att avbryta. Barnet är sedan gnälligt från och till hela dagen, förmodligen för barnet varit ledset och frustrerat så länge utan att någon gjort något.


    Varför tar umgängesstödet inte en aktiv roll så att umgänget blir positivt för barnet? Det låter konstigt att du påstår att stödet inte gör något för att hjälpa till.
  • Brumma

    Men om det inte finns ngt agg och mamman inte mår dåligt av pappans närvaro - varför i hela friden engagerar hon inte barnet tillsammans med pappan?

    Även när ettåringar skolas in på förskola är ju föräldern den aktiva. Läraren tar över först när ett band av tillit skapats..

    Absolut borde papps engagera sig mer men det kan vara så att han är jäkligt nervös och tafatt och ibte VET hur han skall bete sig. Med två vuxna människor som sitter o iakttar , bedömer och bara väntar på hans engagemang samt ett barn som blir gråter för att mamma inte engagerar sig så förstår jag att han låser sig.. Låter som ett VÄLDIGT konstigt upplägg av umgänge. .

    Som förälder (nu menar jag mamman eftersom pappan i dagsläget inte har ngn relation till barnet) så får man ta på sig ansvaret att vara tryggheten när ngn ny skall introduceras. Sitta med o leka. Säga till personen (här pappan) att sätta sig på golvet och sedan sätta sug med barnet bredvid. Bygga med klossar. Rulla en boll.. Vad än barnet gillar.

    Att gå undan och vägra engagera sig i barnet känns helt fel mot barnet...

  • Anonym (P)

    I beslutet står det att umgängesstödet och mamman ska hålla sig i bakgrunden. Mamman engagerade sig första gången och blev tillsagd av umgängesstödet. Det är hur som helst inte mammans uppgift att underhålla barnet på pappans umgänge. Det är inte mammans uppgift att lära pappan hur han är förälder. Pappan verkar ointresserad och meningen var att mamman inte skulle vara med mer än 3 gånger, men eftersom barnet och pappan inte knutit an på nåt sätt ville hon vara med fler gånger tills barnet är tryggt, vilket tingsrätten tillät. Är det ett konstigt upplägg?

  • Anonym (nej)
    Anonym (P) skrev 2015-08-05 01:22:02 följande:

    I beslutet står det att umgängesstödet och mamman ska hålla sig i bakgrunden. Mamman engagerade sig första gången och blev tillsagd av umgängesstödet. Det är hur som helst inte mammans uppgift att underhålla barnet på pappans umgänge. Det är inte mammans uppgift att lära pappan hur han är förälder. Pappan verkar ointresserad och meningen var att mamman inte skulle vara med mer än 3 gånger, men eftersom barnet och pappan inte knutit an på nåt sätt ville hon vara med fler gånger tills barnet är tryggt, vilket tingsrätten tillät. Är det ett konstigt upplägg?


    Nej, tycker tvärtom att tingsrätten är lyhörda för barnets behov.

    Pappan skulle nog behöva mer stöttning i sin föräldraroll. Jag själv drabbades av en förlossningsdepression vilket gjorde mig till världens mest tafatta och obrydda mamma. Fick turligt nog jättemycket bra hjälp, avlastning, stöd och påputtning av min egen mamma. Skulle han behöva nåt liknande? Från kommunen familjestödsenhet kanske? Någon erfaren människa som handfast hjälper honom hur man bondar med barnet. Eller någon trygg äldre släkting till honom som kan följa med. Eller varför inte bara nåt syskon eller kompis eller vem som helst som kan ge honom lite trygghet i den jävligt skumma och uåpstyltade umgängesformen.

    Eller kan ni allihop försöka vistas utomhus och göra saker? Enklare att få till en relation om man samtidigt altiverar sig. Cyklar, klättrar, tittar på blommor, går i affären och handlar mjölk, hänger på öppna förskolan, gungar, äter en glass. Ja, vad som helst som gör umgänget lite mer normalt.

    Jag fick rätt mycket påputtning i början av min mamma. "Ja nu gråter hpn för att hon förmodligen är trött. Men kolla blöjan och erbjud tutten först bara för säkerhets skull." "Testa att lägg henne i vagnen och kör med den lite och kolla om hon kommer till ro." "Men titta vad fint du fick henne att sova!" Typ såna saker. Någon som vägleder och berämmer i ens föräldraskap. Sjukt viktigt när det blivit helt fel. Men det är nog viktigt att det är en person som man litar på.
  • Anonym (nej)

    Det vore ju sjukt synd om umgänget kollapsade fullständigt på grund av de kassa omständigheterna.

    Oavsett vad du ts tycker om pappan och hans föräldraförmåga är det extremt viktigt att du förmedlar en positiv bild av pappan till barnet. Om du förmedlar att du är trygg med pappan så är sannolikheten större att barnet också känner sig tryggt hos pappan. "Jaa!! Nu ska vi åka iväg och träffa pappa!" Och så ler du stort. "Vad ska du och pappa göra idag då? Leka med klossar kanske? Ååh, det kan ju bli jääättekul. Pappa är jätteduktig och kan lära dig massor." Ja, såna saker.

  • sextiotalist

    Att du och umgängesstödet ska strunta i vad som står i beslutet utan stötta pappan och hjälpa honom.

  • Brumma
    Anonym (P) skrev 2015-08-05 01:22:02 följande:

    I beslutet står det att umgängesstödet och mamman ska hålla sig i bakgrunden. Mamman engagerade sig första gången och blev tillsagd av umgängesstödet. Det är hur som helst inte mammans uppgift att underhålla barnet på pappans umgänge. Det är inte mammans uppgift att lära pappan hur han är förälder. Pappan verkar ointresserad och meningen var att mamman inte skulle vara med mer än 3 gånger, men eftersom barnet och pappan inte knutit an på nåt sätt ville hon vara med fler gånger tills barnet är tryggt, vilket tingsrätten tillät. Är det ett konstigt upplägg?


    Ja. Jag tycker det är ett konstigt upplägg. Hade pappan kunnat bonda och vara relativt avslappnad så hade det varit ett bra upplägg, men inte i nuläget. Självklart funkar det inte att helt överlämna ett barn till ngn som är totalt okänd... Bandet behöver ju finnas där INNAN barnet lämnas i pappans vård.

    Ok att det står så i domen men om umgängesstödet har lite erfarenhet av barn borde personen märka att detta upplägg inte funkar på just detta barn och denna pappa.

    Risken är ju stor att umgänget fallerar fullständigt enbart för att pappan inte får stöd i hyr han skall mäta sitt barn. Det KOMMER inte automatiskt för alla. ÄVEN om man VILL.

    Nej. Det är inte mammans uppgift att underhålla och lära pappan. Men det ÄR mammans uppgift att försöka få till ett bra umgänge för BARNETS skull. Så jo. Med tanke på att det inte finns ngt agg eller rädsla så tycker jag nog man kan begära lite engagemang av mamma i det här fallet. Jag hade INTE släppt mitt barn till ngn barnet inte kände, lutat mig tillbaka o bara väntat.. Mitt barn funkar inte så. Om det märker att jag tar avstånd från personen (vilket är vad mamman signalerar) så skulle mitt barn självklart också ta avstånd.

    Men eftersom det står i domen krävs att umgängesstödet och mamman på ngt sätt påtalar att detta upplägg inte fungerar och att pappan behöver stöd i att få kontakt med barnet. INTE ngn som släpper barnet och överlåter allt till en pappa som uppenbarligen behöver hjälp!
  • Brumma
    Anonym (nej) skrev 2015-08-05 02:16:31 följande:

    Nej, tycker tvärtom att tingsrätten är lyhörda för barnets behov.

    Pappan skulle nog behöva mer stöttning i sin föräldraroll. Jag själv drabbades av en förlossningsdepression vilket gjorde mig till världens mest tafatta och obrydda mamma. Fick turligt nog jättemycket bra hjälp, avlastning, stöd och påputtning av min egen mamma. Skulle han behöva nåt liknande? Från kommunen familjestödsenhet kanske? Någon erfaren människa som handfast hjälper honom hur man bondar med barnet. Eller någon trygg äldre släkting till honom som kan följa med. Eller varför inte bara nåt syskon eller kompis eller vem som helst som kan ge honom lite trygghet i den jävligt skumma och uåpstyltade umgängesformen.

    Eller kan ni allihop försöka vistas utomhus och göra saker? Enklare att få till en relation om man samtidigt altiverar sig. Cyklar, klättrar, tittar på blommor, går i affären och handlar mjölk, hänger på öppna förskolan, gungar, äter en glass. Ja, vad som helst som gör umgänget lite mer normalt.

    Jag fick rätt mycket påputtning i början av min mamma. "Ja nu gråter hpn för att hon förmodligen är trött. Men kolla blöjan och erbjud tutten först bara för säkerhets skull." "Testa att lägg henne i vagnen och kör med den lite och kolla om hon kommer till ro." "Men titta vad fint du fick henne att sova!" Typ såna saker. Någon som vägleder och berämmer i ens föräldraskap. Sjukt viktigt när det blivit helt fel. Men det är nog viktigt att det är en person som man litar på.


    Fast då är ju inte rätten lyhörda för barnets behov? För det du föreslår har de ju sagt att stödet och mamman inte får göra...
  • Anonym (Kluven)
    Brumma skrev 2015-08-05 09:28:08 följande:
    Ja. Jag tycker det är ett konstigt upplägg. Hade pappan kunnat bonda och vara relativt avslappnad så hade det varit ett bra upplägg, men inte i nuläget. Självklart funkar det inte att helt överlämna ett barn till ngn som är totalt okänd... Bandet behöver ju finnas där INNAN barnet lämnas i pappans vård.

    Ok att det står så i domen men om umgängesstödet har lite erfarenhet av barn borde personen märka att detta upplägg inte funkar på just detta barn och denna pappa.

    Risken är ju stor att umgänget fallerar fullständigt enbart för att pappan inte får stöd i hyr han skall mäta sitt barn. Det KOMMER inte automatiskt för alla. ÄVEN om man VILL.

    Nej. Det är inte mammans uppgift att underhålla och lära pappan. Men det ÄR mammans uppgift att försöka få till ett bra umgänge för BARNETS skull. Så jo. Med tanke på att det inte finns ngt agg eller rädsla så tycker jag nog man kan begära lite engagemang av mamma i det här fallet. Jag hade INTE släppt mitt barn till ngn barnet inte kände, lutat mig tillbaka o bara väntat.. Mitt barn funkar inte så. Om det märker att jag tar avstånd från personen (vilket är vad mamman signalerar) så skulle mitt barn självklart också ta avstånd.

    Men eftersom det står i domen krävs att umgängesstödet och mamman på ngt sätt påtalar att detta upplägg inte fungerar och att pappan behöver stöd i att få kontakt med barnet. INTE ngn som släpper barnet och överlåter allt till en pappa som uppenbarligen behöver hjälp!
    Hade han varit avslappnad och kunnat bonda hade inget umgängesstöd behövts...

    Bra skrivet!
  • Anonym (P)

    Ett förslag ska läggas i tingsrätten att göra ett uppehåll i umgänget. För barnet har det blivit en negativ situation som gör att h*n blir gnällig och ledsen när pappan kommer. Det blir värre för varje gång.

  • Anonym (nej)

    Är pappan helt passiv och icke-responsiv?

    Har han någon diagnos? Behandling från psykiatrin?

    Pappan måste han engagera sig mer, antingen med påputtning eller av eget stöd. Annars blir ju umgänget ohållbart i längden.

    Det är faktiskt psykisk barnmisshandel att utsätta det för en vuxen med stenansikte som inte svarar på dess kontaktförsök. Hälsar pappan ens på barnet när de träffas?

    Läste ts en gång till och blev mer orolig.

  • Brumma
    Anonym (P) skrev 2015-08-05 10:27:25 följande:

    Ett förslag ska läggas i tingsrätten att göra ett uppehåll i umgänget. För barnet har det blivit en negativ situation som gör att h*n blir gnällig och ledsen när pappan kommer. Det blir värre för varje gång.


    Känns ju inte helt rätt väg att gå om jag ska vara ärlig... Vore det inte bättre att göra det positivt istället? Vända det?

    Möjligtvis ta ett kortare uppehåll på några veckor för att sedan helt ändra upplägget...
  • Anonym (P)

    Jo precis, ett uppehåll i umgänget och sedan fortsätta på ett helt annat sätt. Det känns väldigt fyrkantigt. Men efter 10 gånger känns det självklart att barnet och pappan borde knutit an lite, men pappan är som en främling för barnet. Han verkar tycka att han ska komma på umgänget och titta på medans barnet leker och sedan åka hem. Frågan är om det blir någon skillnad om vi istället är i tex lekparken. Han verkar tycka att man ska göra så lite som möjligt, för han har kommit med kommentarer som "släpp h*n, h*n kan ju gå själv!" fast hon är jätteostadig och behöver en hjälpande hand. Umgängesstödet har även antecknat sådana saker. Mamman försöker även uppmuntra och ge utrymme för pappan, hon har även gått iväg men då har barnet gjort sig illa eller ramlat för att varken umgängesstödet eller pappan sett till barnet. Umgängesstödet är egentligen inget umgängesstöd, utan en annan person soc varit tvungna att ta till pga att de inte haft folk. Och soc har varit tydliga med att hon bara ska vara i bakgrunden.

  • Anonym (nej)
    Anonym (P) skrev 2015-08-05 11:27:51 följande:

    Jo precis, ett uppehåll i umgänget och sedan fortsätta på ett helt annat sätt. Det känns väldigt fyrkantigt. Men efter 10 gånger känns det självklart att barnet och pappan borde knutit an lite, men pappan är som en främling för barnet. Han verkar tycka att han ska komma på umgänget och titta på medans barnet leker och sedan åka hem. Frågan är om det blir någon skillnad om vi istället är i tex lekparken. Han verkar tycka att man ska göra så lite som möjligt, för han har kommit med kommentarer som "släpp h*n, h*n kan ju gå själv!" fast hon är jätteostadig och behöver en hjälpande hand. Umgängesstödet har även antecknat sådana saker. Mamman försöker även uppmuntra och ge utrymme för pappan, hon har även gått iväg men då har barnet gjort sig illa eller ramlat för att varken umgängesstödet eller pappan sett till barnet. Umgängesstödet är egentligen inget umgängesstöd, utan en annan person soc varit tvungna att ta till pga att de inte haft folk. Och soc har varit tydliga med att hon bara ska vara i bakgrunden.


    Pappan verkar ju faktiskt inte det minsta förmögen till att ta hand om ett barn. Det verkar ju inte falla naturligt för honom. Hela umgängesformen låter ju uppstyltad men det spelar ingen roll. Barnet behöver ju någon som klarar av att svara på dess kontaktförsök och skyddar och tröstar det. Rent spontant låter det som om han skulle behöva rätt mycket både känslomässigt och praktiskt stöd i att fungera som förälder.

    Den nuvarande umgängesformen fungerar åtminstone inte vad det verkar som. Om de inte uppnått någon som helst förbättrad relation på 10 gångers umgänge lär fler gånger under liknande omständigheter inte göra någon skillnad. Det enda man uppnår är att barnet stressas och inte mår bra. Och helt i onödan eftersom vinsten med umgänget är närmare noll.

    Jag skulle tycka att det behövs något annat och mer stöd för att fortsätta med ungänget över huvud taget.
  • Anonym (Kluven)
    Anonym (P) skrev 2015-08-05 11:27:51 följande:

    Jo precis, ett uppehåll i umgänget och sedan fortsätta på ett helt annat sätt. Det känns väldigt fyrkantigt. Men efter 10 gånger känns det självklart att barnet och pappan borde knutit an lite, men pappan är som en främling för barnet. Han verkar tycka att han ska komma på umgänget och titta på medans barnet leker och sedan åka hem. Frågan är om det blir någon skillnad om vi istället är i tex lekparken. Han verkar tycka att man ska göra så lite som möjligt, för han har kommit med kommentarer som "släpp h*n, h*n kan ju gå själv!" fast hon är jätteostadig och behöver en hjälpande hand. Umgängesstödet har även antecknat sådana saker. Mamman försöker även uppmuntra och ge utrymme för pappan, hon har även gått iväg men då har barnet gjort sig illa eller ramlat för att varken umgängesstödet eller pappan sett till barnet. Umgängesstödet är egentligen inget umgängesstöd, utan en annan person soc varit tvungna att ta till pga att de inte haft folk. Och soc har varit tydliga med att hon bara ska vara i bakgrunden.


    Ett umgängesstöd ska vara just ett stöd för barnets umgänge med den andra föräldern och inte hålla sig i bakgrunden och bara se på. Någon har gjort ett allvarligt fel här. Be ombudet kontakta Tingsrätten och förklara hur situationen ser ut och vad umgängesstödet (inte) gör och hur det påverkar barnet.
Svar på tråden Vad tycker/tror ni? Umgängesbeslut