• Äldre 1 Aug 09:58
    405 visningar
    5 svar
    5
    405

    Hjälp med ÄL test

    Jag har gjort ÄL test sen den 25/7 (dag 8 i cykeln) Fram till i torsdagskväll (dag 13) va dom negativa, även torsdagsmorgon. På fredagen blev testet lite starkare men inte lika starkt som kontrollstrecket. Idag va d väldigt svagt. Är helt ny på detta med ÄL test så d jag undrar är om jag hade ÄL igår trots att strecket inte va starkare?

    Kan inte lägga ut bilden här men den finns i mitt galleri :) det översta är från tors. kväll sen fredagmorgon, fredagseftermiddag o det understa från idag.

    Hoppas nån kan hjälpa mig!

  • Svar på tråden Hjälp med ÄL test
  • Äldre 1 Aug 20:27
    #1

    Ingen?

  • Äldre 2 Aug 07:37
    #2

    Jag sitter på telefon så jag kan inte komma åt ngt galleri därifrån men jag kan ge lite generell hjälp gällande äl-test i alla fall. :)

    Äl-test mäter lh stegringen som föregår en äl-lossning. Stegringen sker väldigt snabbt hos vissa, därför bör man testa åtminstone 2 ggr/dag för att vara säker på att fånga den. LH nivåerna sjunker under natten, så det är inte alla som testar positivt tidigt på morgonen, om man bara testar 2ggr per dag bör det därför vara mellan 10.00 och 20.00. Äl-test reagerar på många olika hormoner så om man ex.vis testar för nära inpå mensen kan den även ge utslag på den.

    Det normala är att äl hoppar över ca 1 ggn per år, så om man inte fångar stegringen är det inte säkert att man haft äl den månaden. När man väl testar positivt så sker ägglossningen 12-36 timmar efter den första stegringen, dvs oavsett hur länge man testar positivt, när man väl fått positivt på testet kan man därför sluta testa.

    Det är jättesvårt att tolka stickor överlag så jag rekommenderar att kombinera cb-digital med stickorna. Testa med urinet i en mugg, och när utslaget på stickan nästan är lika stark som kontrollstrecket testar du med det digitala äl-testet i samma urin. Då slipper du undra om det är positivt men kan ändå spara pengar då det inte går åt så många digitala varje månad. Lycka till! :)

  • Anonym (Ägget­)
    Äldre 2 Aug 08:10
    #3

    Yes, du hade med stor sannolikhet ägglossning. Jag kan inte se din sticka men var det typ såhär starkt så är det positivt:

    live.happybottomus.com/wp/wp-content/uploads/3.jpg

    Vi har alla olika hormonnivåer i kroppen så alla får inte superstarkt utslag, men det du ska göra för att få bäst resultat är att testa samma tid varje dag, helst vid 14-15-tiden då nivåerna är högst, och inte dricka eller kissa 3-4 timmar dessförinnan.

    Jag tekommenderar inte clearblue digital då det inte alltid gav utslag fär min del trots att de enkla stickorna (som på bilden) gjorde det...

  • Anonym (Ägget­)
    Äldre 2 Aug 08:13
    #4

    Vill tillägga att jag också var osäker först, så jag mailade NaturalCycles (som jag använde för att försöka bli gravid) ett foto på min sticka, där strecket var lika tydligt som bilden jag länkade till, och de svarade och bekräftade att der är ett positivt resultat, dvs ÄL.

  • Äldre 2 Aug 09:35
    #5

    Tack för era svar! Mitt test va inte riktigt så starkt som d du länkar till. Tog ett test till igår på eftermiddagen o d va helt blankt. När jag fick det starkare i fredags tänkte jag att lördagen va då d skulle bli positivt men möts då av ett väldigt svagt och ett blankt test. Så nån typ av stegring hade jag iaf. Kände av ÄL sen i torsdags, "hugg" i ena äggstocken o molvärk. ÄL sekret till och från sen i torsdags. Så hade hoppats på att testen skulle ge mig en säker dag för ÄL men inte d :) har beställt cb digitalt nu och tänkte göra precis som du sa liol1973!

Svar på tråden Hjälp med ÄL test