• kucke

    Syskonförsök - andra barnet

    Hej!

    Vi försöker få vårt andra barn och jag börjar bli orolig varför inget händer. Efter min förra graviditet så har jag börjat få små blödningar i några dagar innan ägget släpper. Gyn tror det är hormonell obalans, men vägrar hjälpa mig då vi inte försökt i ett år.

    Vi är inne på vårt 6:e försök nu.

    Vi prickar alltid ÄL och jag använder mig av stickor, men trots det händer absolut inget. Får mensen punktligt. 

    Jag gjorde ett urakut kejsarsnitt då jag sövdes ned och är orolig om mitt KS ställer till det för mig.

    Med vår dotter tog det 6 försök, men då hade jag en infektion som jag fick behandling för. 

  • Svar på tråden Syskonförsök - andra barnet
  • emmeline89

    Jag började också fundera på varför det skulle ta längre tid att bli gravid andra gången trots att man med största sannolikhet prickat ägglossning. Började tänka över mina kostvanor (skar bl.a ner på kaffe och annat som innehåller mycket koffein) vet inte om det var tack vare detta men jag plussade i morse efter 4 månaders aktiva försök. lycka till :)

  • kucke
    emmeline89 skrev 2015-08-03 21:07:43 följande:

    Jag började också fundera på varför det skulle ta längre tid att bli gravid andra gången trots att man med största sannolikhet prickat ägglossning. Började tänka över mina kostvanor (skar bl.a ner på kaffe och annat som innehåller mycket koffein) vet inte om det var tack vare detta men jag plussade i morse efter 4 månaders aktiva försök. lycka till :)


    Åh stort grattis! :)

    Jag dricker inte kaffe , läsk eller alkohol. Bara vatten och koffeinfritt te. Ändå så är vi inne på 6:e försöket och börjar bli riktigt orolig :(
  • Flerattälska

    Hej, jag förstår att du är orolig att Blödningarna kan ställa till det för er. Har du fått göra någon form av undersökningen eller har läkaren uttalat sig över telefon?

    Trots att det är skitjobbigt att försöka månad efter månad och att det kan kännas som att alla andra blir gravida direkt och utan minsta ansträngning så är det väldigt vanligt att det tar 8+ månader innan man lyckas.

    Inte mycket tröst kanske.

    Men oro hjälper dig inte så är du orolig så tycker jag att du ska ligga på om att få reda på vad blödningen beror på.

    Finns privata alternativ där du bor så prata med dem också.

    Lycka till!

  • kucke

    Jag var på en gynundersökning ock gynekologen sa att det är obalans i hormoner och därför jag blöder, men de ville inte hjälpa mig med prover :( så dumt!

    Ska kontakta den enda privata gyn som finns här som vart stängd länge pga av sjukdom i familjen. Tycker det är så dåligt av sjukhuset att inte ens ta prover när de säger nått är fel, men att det rättar nog till sig av sig själv.

    Saken är den att man hör och även min bm sa att nummer två är lättare för då vet kroppen hur den ska funka för bli Gravid.

    Jag är oroligt nått hänt efter fl och det är därför vi inte lyckas bli gravida.

  • Flerattälska
    kucke skrev 2015-08-03 22:53:22 följande:

    Jag var på en gynundersökning ock gynekologen sa att det är obalans i hormoner och därför jag blöder, men de ville inte hjälpa mig med prover :( så dumt!

    Ska kontakta den enda privata gyn som finns här som vart stängd länge pga av sjukdom i familjen. Tycker det är så dåligt av sjukhuset att inte ens ta prover när de säger nått är fel, men att det rättar nog till sig av sig själv.

    Saken är den att man hör och även min bm sa att nummer två är lättare för då vet kroppen hur den ska funka för bli Gravid.

    Jag är oroligt nått hänt efter fl och det är därför vi inte lyckas bli gravida.


    Åh så jobbig. Hoppas den privata öppnar snart och att de kan hjälpa dig. Obalans i hormonerna tror jag nästan alla har någon gång. Jag har också det och tvingadea då äta ppiller i tre månader för att försöka stabilisera hormonnivån.Inga prover togs varken före eller efter då Heller :( troligen för att det är så vanligt. Är cykeln som den brukar i övrigt?

    Jag fick lov att kolla med en bekant som också blöder innan/i samband med ägglossning och hon har fått förklarat att det är mycket vanligt och inget farligt. Blödningen kommer från hormonsvägningen man får i samband med äl. Tydligen vanligare ju äldre man blir men man kan få så i alla åldrar.

    Att bli lättare gravid med nummer två har jag svårt att tro. Jag tycker däremot att de flesta verkar ha svårare och blir irriterade över"det gick ju så lätt/snabbt förra gången".

    Alla är äldre med andra barnet så statistiskt borde fler ha svårare tycker jag. ..

    Att lättare bli gravid direkt efter missfall och ppiller stop har jag hört men vet inte sanningshalten i det. Tror det hade någon samverkan med hormonläget därefter som gör krpppen mer mottaglig för ett ägg att fästa. Men ägget måste ju först befruktas och varken ägget eller spermierna har ju nåt minne av en tidigare graviditet... hur gynnsamma förjållandena är för ägget att fästa kan ju skilja från månad till månad ...

    Hm..nu blev jag nyfiken på hur din nm menade. Har svårt att se kopplingrn. Vore intressant att fråga bm hur hon menade egentligen. ..

    Förlåt att jag svamlar på.

    Jag förstår att du är orolig och tycker stt du ska prata med en annan barnmorska och framföra din oro. Den bm kanske kan möta fin oro och dina frågor på ett annat sätt än tidigare.

    Håller tummarna för dig
Svar på tråden Syskonförsök - andra barnet