• Anonym (Orolig)

    Fostervatten, TUL etc

    Hej alla!

    Jag är gravid i v 30. Mitt SF mått låg i v 24+5 dagar på 26 och i v 29+ på 32. Alltså för stort. BM skulle konsultera läkare och troligtvis skulle det bli TUL.

    Redan ett par dagar efter kände jag att barnet inte rörde sig som det brukar. Ringde förlossningen fick komma in. Ctg kurvan visade inga avvikelser. Livligt barn. Hjärtfrekvens utan anmärkningar. Eftersom jag då redan var där och de känt på

    Min mage som var väldigt spänd så sa de att de ville göra UL direkt. Gjorde två. Ett "vanligt" och ett tillväxt. Konstaterade mkt fostervatten. Fick lämna blodprov (se om jag fått något virus). Vid sista UL så sa de att barnets magsäck såg något litet ut för veckan. Kan vara förklaringen till fostervatten.

    Sa också att barnet var något litet överlag för veckan men fortfarande inom det normala.

    Jag är så orolig nu. Kub visade låg risk i v 12. Vid rul såg allt bra ut. Urinblåsa njurar etc.

    Nu är jag livrädd! Illamående konstant. Får knappt ner något. Försöker att inte koppla allt till min oro utan tänker att illamåendet kan bero på de ökade hormonerna i sista trimestern. Men ja...

    Någon som varit med om samma, som kan komma med lite lugnande ord.

    Ska på återbesök i veckan. Nytt UL och ctg då.

  • Svar på tråden Fostervatten, TUL etc
  • Anonym (Orolig)

    Någon?

    Förlåt för allt puffande men skulle gärna vilja bara ha någon att skriva av mig med, som varit med om något liknande. Så fort jag försöker prata med andra om det verbalt så vill jag bara gråta. Lättare att skriva av sig.

  • summer13

    Jag hade stort sf mått på slutet och fick göra tul. De sa att hon beräknades väga 3.600g ca och att där var en del fostervatten. Allt annat såg bra ut.

    en vecka senare kom hon ut. När vattnet gick så bara "skrumpnade" magen ihop, jättemärkligt såg det ut! var allt vattensom sipprade ut då så magen blev mindre. Ut kom hon på 4820g så de hade ca 1.2kg fel på tul... De sa i efterhand att det är svårt att mäta i slutet då allt är så stort och inte får plats på bild samtidigt liksom..

    fullt frisk flicka kom det! Hade inte varit orolig om jag var du, ibland sticker det iväg måttet pga vatten, tillväxtperiod m.m. Kan även skilja sig om annan bm mäter då alla inte mäter på samma sätt.

  • Anonym (Orolig)

    Summer13

    Tack för svar!

    Vid första mätningen så var det bara en BM som mätte. Hon sa att lite stort är det men inget att oroa sig för "vi oroar oss mer för mindre magar än större". När jag kom tillbaka ca 4 v senare så hade SF måttet gått upp ca 5cm eller 6. Två BM mätte och fick samma siffra och sa att de skulle tala med läkare för TUL. Skulle få TUL inom 2 veckor. Nu hann det inte gå så långt för jag sökte själv.

    Blir orolig för av allt de nämnde så minns inte jag att någon av dem sa att det också kan vara helt normalt. Utan de pratade om masa tester, följa upp med UL, träffa den ena läkare efter den andra och sen återbesök nu på tisdag.

    Tyvärr läser man så mkt på nätet. Blir helt svettig av vissa saker jag läser även om jag också läser om flera flera som skriver att allt gått bra osv.

    Jag är ju inte direkt i slutet slutet. V 31 idag. Är så orolig inför tisdag. Vad det kan innebära och vad de kommer besluta.


    summer13 skrev 2015-08-02 20:22:12 följande:

    Jag hade stort sf mått på slutet och fick göra tul. De sa att hon beräknades väga 3.600g ca och att där var en del fostervatten. Allt annat såg bra ut.

    en vecka senare kom hon ut. När vattnet gick så bara "skrumpnade" magen ihop, jättemärkligt såg det ut! var allt vattensom sipprade ut då så magen blev mindre. Ut kom hon på 4820g så de hade ca 1.2kg fel på tul... De sa i efterhand att det är svårt att mäta i slutet då allt är så stort och inte får plats på bild samtidigt liksom..

    fullt frisk flicka kom det! Hade inte varit orolig om jag var du, ibland sticker det iväg måttet pga vatten, tillväxtperiod m.m. Kan även skilja sig om annan bm mäter då alla inte mäter på samma sätt.


  • summer13

    Vad jag kan minnas så hade jag runt v 30 en spurt också då magen växte på sig ordentligt från en gång till nästa. Då bokades jag in på tul med. Nu tar jag alla mätningar och vikter med en nypa salt, det är bara riktmärken och många bm gör ju det till en sanning att man ska växa si å så mycket. Visst bra att det kollas upo men jag hade inte varit orolig! Vänta bara till bebis kommer, då har de nya mått att skrämma en med.. "han ligger under kurvan, över kurvan bla bla". Så länge man ser att de små liven mår bra så har jag tagit detta också med en nypa salt!

Svar på tråden Fostervatten, TUL etc