• Sissely

    Katter som försvinner hemifrån

    Vår katt försvann i maj och vi saknar honom våldsamt Gråter Vi har letat, annonserat, satt upp affischer och sökt honom på alla möjliga olika sätt, men utan resultat. Han är 2 år gammal och kastrerades redan vid 6 månader (han är även chippad). 
    'Nu tänkte jag höra med er som är erfarna kattägare: Är det mer vanligt att hankatter försvinner på detta vis? Jag trodde att den risken skulle minska eftersom han är kastrerad. Jag längtar så efter honom och tycker inte att det är ett riktigt hem utan en katt. Om det nu skulle visa sig att han är påkörd och död så skulle vi absolut skaffa en (eller två) nya katter. Frågan är då om vi ska satsa på honkatter istället? Dom kanske är mer benägna att hålla sig hemmavid?
  • Svar på tråden Katter som försvinner hemifrån
  • jenny99

    Detta är vår skräck oxå.Vi har han katter 1 år.Kastrerade vid 6 månader,chippad.Det hände en gång att ena katten försvann.Alla sa att katter brukar gå iväg men det ville jag inte tro på.Jag lappade överallt och uppmana alla att kolla garage,källare mm.Han kom hem efter 3 dagar,han vart inlåst.Det var hemska dagar.Vi bor på landet så om vår katt vandrar så sprider det sig fort,för alla lägger märke till mycket.Våra katter trivs bäst att vara på vår tomt och grann tomter.sover/vilar och äter gör dom alltid bara hemma eller i vårt växthus.Jag hoppas ni hittar er katt.

  • Sissely

    Tack Jenny! Ja det har varit jobbiga månader. Vi bor också utanför en liten stad och har uppmärksammat grannar på att dom ska kolla sina garage och förråd. Vi misstänker att han antingen har hoppat upp i ett släp och följt med "gud-vet--vart", eller så har han blivit påkörd. Men absolut ingen har sett honom eller hört något om en påkörd katt heller. Önskar att det hade funnits spårsändare även för katter!

  • Abbe83

    Vi fasa också för att våra katter ska försvinna. Hoppas ni hittar er katt. 
    Har en hankatt på 11 år och en honkatt på 8 år, de är kastrerade och chippade. Våra katter håller sig hemmavid men för ett tag sen försvann honkatten och hon var borta i 5 dagar. Vi var jätteoroliga, trodde inte hon skulle komma hem igen men sen efter 5 dagar hörde vi henne jama vid ytterdörren. Har inga aning om var hon hade varit. 

  • Sissely

    Skönt att hon kom tillbaka! Jag gissar att det kvittar om det är en hon-katt eller han-katt - vill dom försvinna på äventyr så gör dom det. Önskar varje morgon att han ska sitta på altanen och jama som vanligt.

  • jenny99

    Vår tidigare katt försvann.Vi hade glömt altan dörr öppen och han gick bara ut med oss pga ålder och dåligt minne.Men dörren var öppen och han smet ut.Vi letade och lappa överallt.Efter 10 dagar hittades han i annan stad.Det visade sig att någon i min ort slutat jobbet på kvällen o såg vår hungriga katt.Hon tog med sig katten till sin mamma som bor i annan stad.Efter 2 dagar hittade hon lappen vid sitt jobb om vår katt.Jag hade lappat på köpcentrum ,stan,höghus och tåget/bussar.Ingenting är omöjligt,lappa längre bort,gärna där folk passerar.

  • jenny99

    Hör gärna av dig till tex katthem.Om de får nys om levande eller död katt så är det lättare att hitta dig.Efterlys på Facebook på olika sidor,många hittar katter där när information och bild sprider sig.

  • Sissely

    Vi har bombaderat alla hitte-katt-sidor på facebook och även annonserat på Blocket. Vi har också kontakt med katthem på olika orter runt där vi bor.

  • Birgitta02

    Olyckor händer katter som går lösa fritt. Så är det tyvärr. Kastrerade katter har inte så himla stort revir längre och har inte driften att gå långt bort. Men de är ändå nyfikna och kan ta sig en bit. Bilar, elaka människor, rävar.... allt kan kissarna råka ut för. Hoppas du får tillbaka din katt, frisk och hel.

  • Sissely

    Vi har haft räv här i närheten, tillochmed så nära som uppe på vår altan. Men vi har resonerat som så att vår katt är mycket snabbare och skulle lätt springa ifrån en räv. Men man vet ju inte. Räven kan ju vara listig sägs det, kanske har överraskat vår kisse plötsligt

  • doge

    Usch så trist :( Vi hade också en kastrerad katthane som gick iväg, längre och längre åt gången.. Vi tror dock han fått mat av någon annan för trots att han varit borta i flera månader kom han hem ibland men var ändå rund och go. Tillslut kom han tyvärr inte tillbaka igen, men jag hoppas verkligen att han fick det bra(någon måste ju tagit hand om honom). Kanske tyckte han våra katthonor var jobbiga mot honom.


    Sissely skrev 2015-08-01 12:07:58 följande:

    Önskar att det hade funnits spårsändare även för katter!


    Det finns dock såna att köpa! Själv skulle jag vilja se hur stora dom är då vår katt knappt gillar att ha sitt halsband på sig ens, så om det är för klumpigt kommer ju kissen vägra ha det på.
    Hittade några här;
    www.smart-cat.net/sv/katt-gps-vs-kattpejl-1.html

Svar på tråden Katter som försvinner hemifrån