• Anonym (besvi­ken)
    Äldre 1 Aug 12:05
    1321 visningar
    11 svar
    11
    1321

    får inte ta med barnet till museum??

    Jag och min man har två gemensamma barn. Idag skulle vi åka allihop plus min svärmor till ett museum. Då säger min man att han inte vill följa med. OK, säger jag, jag åker med barnen så kan du och svärmor göra vad ni vill. Min man, pappan alltså, tror att barnen kommer tycka det är tråkigt, men jag tror att det kan bli spännande, och dessutom vill jag göra något med mina barn. Svärmor vill åka. Innan vi hinner åka undrar ett kompis till ett av barnen om han vill leka. Då bestämmer min man att barnet ska leka här hemma med sin kompis.

    Jag är riktigt besviken, ledsen och arg nu. Det känns inte alls som han respekterar mig utan totalt kör över mig och mina planer för mig tillsammans med barnen. Jag har inte alls lust att åka längre, utan stannar hemma. Överreagerar jag eller är hans beteende respektlöst tycker ni?

  • Svar på tråden får inte ta med barnet till museum??
  • Anonym (anana­s)
    Äldre 1 Aug 12:10
    #1

    Du tycker inte att det är lika respektlöst av dig att göra upp planer för vad ni ska göra, utan att fråga honom?

  • Anonym (besvi­ken) Trådstartaren
    Äldre 1 Aug 12:13
    #2

    Hm, ja kanske. Men som jag upplevde det hade vi "bestämt" att åka till museet idag.

  • Anonym (anana­s)
    Äldre 1 Aug 12:25
    #3
    Anonym (besviken) skrev 2015-08-01 12:13:20 följande:

    Hm, ja kanske. Men som jag upplevde det hade vi "bestämt" att åka till museet idag.


    Börja prata med varandra och checka av ev idéer för familjen.
  • Anonym (besvi­ken) Trådstartaren
    Äldre 1 Aug 12:27
    #4
    Anonym (ananas) skrev 2015-08-01 12:25:13 följande:
    Börja prata med varandra och checka av ev idéer för familjen.

    Problemet är att min man inte alltid är så lätt att stämma av med. Han ändrar sig ofta i sista minuten. Så det rådet är nog en aning överförenklat i sammanhanget.
  • Anonym (anana­s)
    Äldre 1 Aug 12:42
    #5
    Anonym (besviken) skrev 2015-08-01 12:27:55 följande:

    Problemet är att min man inte alltid är så lätt att stämma av med. Han ändrar sig ofta i sista minuten. Så det rådet är nog en aning överförenklat i sammanhanget.
    Även saker som han har bestämt?
  • Anonym (besvi­ken) Trådstartaren
    Äldre 1 Aug 12:51
    #6
    Anonym (ananas) skrev 2015-08-01 12:42:16 följande:
    Även saker som han har bestämt?
    Nej, oftast inte. Däremot bestämmer han ibland sig för att göra saker som han tror att han har sagt till mig, fast han inte har det. T.ex. bestämde han i förra veckan att han skulle åka 2 dagar till en kompis, och att han skulle åka på måndagen. Jag var med på att han skulle åka, men trodde att han skulle åka på onsdagen eller senare. När det visade sig att han redan bestämt att åka på måndagen blev jag rätt sur. Då sa han "Alla andra har förstått det" ungefär som att jag underförstått var dum i huvudet. Det är ju inte så att jag inte skulle förstå vilken dag han tänkte åka om han bara kunde säga det till mig på ett tydligt sätt...

    Kanske ligger det ett större kommunikationsproblem begravt här.


  • Anonym (anana­s)
    Äldre 1 Aug 13:09
    #7
    Anonym (besviken) skrev 2015-08-01 12:51:54 följande:
    Nej, oftast inte. Däremot bestämmer han ibland sig för att göra saker som han tror att han har sagt till mig, fast han inte har det. T.ex. bestämde han i förra veckan att han skulle åka 2 dagar till en kompis, och att han skulle åka på måndagen. Jag var med på att han skulle åka, men trodde att han skulle åka på onsdagen eller senare. När det visade sig att han redan bestämt att åka på måndagen blev jag rätt sur. Då sa han "Alla andra har förstått det" ungefär som att jag underförstått var dum i huvudet. Det är ju inte så att jag inte skulle förstå vilken dag han tänkte åka om han bara kunde säga det till mig på ett tydligt sätt...

    Kanske ligger det ett större kommunikationsproblem begravt här.
    Det låter verkligen så. Ni kan börja med att bekräfta vad den andre säger när ni bestämmer saker. Om han t.ex säger att han ska åka iväg  så bekräftar du med vad du har hört. I ditt fall förra veckan så skulle du ha sagt att okej, så du åker iväg 2 dagar från och med onsdag. Sen hade han haft chans att svara nej, jag åker på måndag.
  • Äldre 1 Aug 13:14
    #8

    låter som stor kommunikationsmiss här från er båda två. 

    ni har gjort samma fel båda två och tar för givet att den andra fattar vad ni menar. 

    Dags att på riktigt lära er hur man förmedlar information till varandra tycker jag och också lär er hantera ändrade planer. 

    Jag kan rekommendera att ni skaffar er en stor familjekalender att sätta upp på väggen där ni skriver i vad ni bestämmer er för och checkar av med varandra om kommande aktiviteter. 

  • Anonym (besvi­ken) Trådstartaren
    Äldre 1 Aug 13:19
    #9

    Tack för era råd, de låter bra båda två. Vi måste börja någonstans med att börja få ordning på det här med kommunikationen för det är verkligen jobbigt. Känns som att tillvaron blir baklåst och svårt att göra aktiviteter tillsammans.

    Ska försöka tala med min man om detta.

  • Anonym (anana­s)
    Äldre 1 Aug 13:26
    #10
    Anonym (besviken) skrev 2015-08-01 13:19:10 följande:

    Tack för era råd, de låter bra båda två. Vi måste börja någonstans med att börja få ordning på det här med kommunikationen för det är verkligen jobbigt. Känns som att tillvaron blir baklåst och svårt att göra aktiviteter tillsammans.

    Ska försöka tala med min man om detta.


    Tack själv Ts för en trevlig tråd. Lycka till! :)
  • Äldre 1 Aug 13:40
    #11

    Bäst är ju om man involverar varandra i planerna redan från början. Då har man större chans att det blir rätt information. Bestäm ingenting på egen hand utan att först checka av med varandra .  Svärmor ringer och vill ta familjen till stan och äta glass. Okej. kolla med varandra så inget annat är bokat, informera barnen om att den dagen är bokad med farmor/mormor, påminn varandra dagen innan om vad som gäller och kom i håg att säga ifrån annat som dyker upp. 

    Bra är också om man en stund varje dag tar tid med varandra och kollar läget om det är något på gång. kanske i samband med att familjen äter middag tillsammans eller när ni båda lägger er på kvällen.  Ta 10 min och hör med varandra. Har någon ringt och vill göra något? Är det nån inbjudan som kommit? Har någon fått besked via post eller telefon om tandläkare/läkare eller liknande? Polaren som skrev på facebook att det är grillfest till veckan, var det på allvar eller ?  Osv osv... 

    hela tiden bolla till varandra information och verkligen vara övertydlig.  

    är det så att barnen eller någon av er vuxna vill ändra på någon utflykt eller bokad aktivitet så får ni helt enkelt deala med det och diskutera. Kan halva familjen åka ändå? Kan någon se till att ett barn kommer iväg tryggt dit det ska och ni andra åker som bestämt?  här är det bra med kommunikation mellan er och andra utifrån, tex en förälder till era barns kompisar.  Kan dom skjutsa och hämta och se till att dom är hemma en exakt tid? Finns extranycklar och busskort om nån vill ge sig iväg på egen hand? Kan en kompis kanske följa med nån gång? Kanske det är bättre att dela på sig en dag och göra något på varsitt håll med varsitt barn? 

Svar på tråden får inte ta med barnet till museum??