• Äldre 1 Aug 12:22
    2198 visningar
    12 svar
    12
    2198

    Vilken barnvagn ska jag köpa?

    Hej, 

    Behöver lite hjälp i barnvagnsdjungeln. Vi vill ha en vagn som är lättkörd i stan och som är lätt att vika ihop då vi åker tåg. Vi vill även att barnet ska kunna sova en hel natt i vagnen när vi t.ex är hos svärföräldrarna. Sen får den helst inte kosta typ 15.000 kr. Och sen vill jag kunna ha något bra förvaringsutrymme i vagnen så att man kan få plats med t.ex ett par matpåsar någonstans. Vad har ni för förslag?

  • Svar på tråden Vilken barnvagn ska jag köpa?
  • Äldre 1 Aug 12:53
    #1

    Puffar upp

  • Äldre 1 Aug 13:21
    #2

    då föreslår jag någon av Brio eller Emmaljungas klassiska vagnar. 

  • Äldre 1 Aug 13:33
    #3
    Fjäril kär skrev 2015-08-01 13:21:46 följande:

    då föreslår jag någon av Brio eller Emmaljungas klassiska vagnar. 


    Tack! För någon som inte är ett dugg insatt: vad menas med klassiska vagnar? Går det att sova en hel natt i alla dessa?
  • Äldre 1 Aug 13:45
    #4
    Spegelbilden skrev 2015-08-01 13:33:10 följande:
    Tack! För någon som inte är ett dugg insatt: vad menas med klassiska vagnar? Går det att sova en hel natt i alla dessa?
    med klassisk design på vagn menas att vagnen ser ut som du tänker dig att en barnvagn ska se ut. 
    Du har fyra bra lättkörda hjul, en generös liggkorg, bra varutrymme och inga konstiga extrafinesser. 

  • Äldre 1 Aug 13:48
    #5

    Vagnen på bilden ovanför är en Emmaljunga Mondial Duo och vi har en sådan och den är helt suverän!

    Sonen har älskat den och dn funkar lika bra i stad som på landet.

    Det enda är att den är, enligt mitt tycke, lite bökig att fälla ihop men det lär man sig det med.

  • Äldre 1 Aug 13:49
    #6
    Fjäril kär skrev 2015-08-01 13:45:14 följande:
    med klassisk design på vagn menas att vagnen ser ut som du tänker dig att en barnvagn ska se ut. 
    Du har fyra bra lättkörda hjul, en generös liggkorg, bra varutrymme och inga konstiga extrafinesser. 

    Frågan är om själva liggdelen går att fälla ihop? Ser inte så ut eller kanske jag som har dålig koll :S

    Annars ser den ju stabil och bra ut, så länge det går att sova en hel natt i den (har förstått att det inte går med många vagnar).
  • Äldre 1 Aug 14:00
    #7

    Går inte att fälla ihop liggdelen men man kan ta av suffletten så att det blir som en babykorg som du dessutom kan ställa direkt på golvet och använda lite som en vagga.

    Kan ta av hjulen samt fälla ihop underdelen på vagnen

  • Äldre 1 Aug 14:01
    #8

    Är handtag på korgen så att du kan bära runt på den också

  • Äldre 1 Aug 14:16
    #9
    Anna Hbg skrev 2015-08-01 14:01:36 följande:

    Är handtag på korgen så att du kan bära runt på den också


    Det låter ju bra! Hur stor är själva liggdelen? Går den att ha i knät om man åker tåg? Går det att sova en hel natt i den?
  • Äldre 1 Aug 14:25
    #10

    Det går nog men har svårt att tro att det skulle vara speciellt bekvämt eller särskilt praktiskt.

    Finns det inga barnvagnsplatser på tåget ni tar?

    Vår kille har sovit hela nätter i den ibland och han har haft det jättebekvämt.

    Sov hellre i vagnen än i sängen tom :)

    Sen ska man väl inte skippa säng helt och hållet för bebisen men då och då går nog bra att sova i vagnen.

    Det bästa ni kan göra är att åka till en butik och kolla och känna på olika vagnar. Får betydligt bättre perspektiv på saker och ting då :)

    Vi är som sagt übernöjda med vår Mondial så kan varmt rekomendera den!

  • Äldre 1 Aug 14:45
    #11
    Anna Hbg skrev 2015-08-01 14:25:40 följande:

    Det går nog men har svårt att tro att det skulle vara speciellt bekvämt eller särskilt praktiskt.

    Finns det inga barnvagnsplatser på tåget ni tar?

    Vår kille har sovit hela nätter i den ibland och han har haft det jättebekvämt.

    Sov hellre i vagnen än i sängen tom :)

    Sen ska man väl inte skippa säng helt och hållet för bebisen men då och då går nog bra att sova i vagnen.

    Det bästa ni kan göra är att åka till en butik och kolla och känna på olika vagnar. Får betydligt bättre perspektiv på saker och ting då :)

    Vi är som sagt übernöjda med vår Mondial så kan varmt rekomendera den!


    Det är lång tid kvar till nedkomst så inget tåg är bokat ;) Men vi åker ofta och hälsar på svärföräldrarna över natten och åker då tåg. Vill därför veta att det går smidigt att ta med sig den vagn vi väljer att köpa på ett tåg och att det går att sova någon natt i den. 

    Har läst lite om att åka tåg med barn och enligt SJ så måste man ha en vagn som går att fälla ihop. Antar att det inkluderar liggdelen om den inte går att ha i knät. Många trådar finns också om att det brukar vara trångt att få plats med vagn på tågen. Därav känns det ganska viktigt :)
  • Äldre 1 Aug 15:33
    #12

    inga liggdelar går att fälla ihop, men däremot kan vagnar se lite olika ut och du kan ha en mjuklift att ha i vagnen som bara är att ta ur och bära med sig. 

    ska ni resa bara ibland kanske det är enklare att resa med bärsele och en enkel resevagn och att svärföräldrarna bidrar med en resesäng att ha på plats. 

    köp en billig skruttvagn från blocket att ha och resa med och spara den fina vagnen och ha hemma. 

Svar på tråden Vilken barnvagn ska jag köpa?