• Anonym (Mamma­n)
    Äldre 1 Aug 16:15
    2569 visningar
    9 svar
    9
    2569

    "Visst är et skönt att slappa mamma"!

    Idag fick jag mig en riktig tankeställare!!!

    Det är så att jag alltid velat vara den aktiva mamman, den pedagogiska och roliga. Jag har hittat på allt från stjärnskådning till picknick för sonen och jag har trott att det var bra.

    Nu idag är jag lite sjuk och har suttit framför datorn större delen av dagen medan sonen (6 år) har fått roa sig själv. Döm av min förvåning när han nyss kom in till mig och sa "så skönt det är att bara få slappa en dag, mamma".

    Ja, för visst kan barn också behöva en "slapp-dag". Det har jag knappt tänkt på tidigare, men det är ju så sant!!!!

    Från och med nu ska jag bli bättre på att planera in "slapp-dagar" mellan varven då vi bara tar det LUGNT!!!

    Vet inte vad jag vill med inlägget, men det var sååå inspirerande för mig!

  • Svar på tråden "Visst är et skönt att slappa mamma"!
  • Anonym (Så)
    Äldre 1 Aug 17:11
    #1

    Klart att det är skönt för barn precis som för vuxna att slappa när man är ledig från skola etc. Jag är däremot nyfiken på vad du brukar hitta på med din son? Har själv en dotter som fyller 5 i år och skulle uppskatta tips på saker man kan hitta på! Vi slappar lite för mycket ;)

  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 1 Aug 17:23
    #2
    Anonym (Så) skrev 2015-08-01 17:11:45 följande:

    Klart att det är skönt för barn precis som för vuxna att slappa när man är ledig från skola etc. Jag är däremot nyfiken på vad du brukar hitta på med din son? Har själv en dotter som fyller 5 i år och skulle uppskatta tips på saker man kan hitta på! Vi slappar lite för mycket ;)


    Hej! Jag har lånat en skrift på Turistinrormationen som heter "Gömt och glömt". Där har vi hittat massor av tips om aktivteter. Vi är också med i ett UE-forum på nätet med flera tips (sök på UE, eller varför inte Geo Cach) . Sedan har vi ett mikroskop och en stjärnkikare (inte så praktisk på sommaren), som vi använder mycket.

    Alga Sience har mycket för barn! 101 experiment och liknande. En annan , billig, sak som vi gillar är att planteta, plantera om, blommor och se hur det växer. Sonen har valt pumpa för att ha till halloween!!!

    Vi tycker också om att fiska, i haven och de största sjöarna är det gratis! Det är bra aktivitet, tycker jag.

    Jag är själv student utan överdrivet mycket pengar, men det här har alla råd med!


  • Anonym (hit och dit)
    Äldre 1 Aug 18:02
    #3

    Mina föräldrar är skilda. Kommer ihåg att när vi va hos mamma så skulle det alltid hända ngt, aldrig att man hade en dag då man bara satt och inte gjorde ngt speciellt. Skulle hit och dit, se det, träffa den, utflykter och hitta på massor. Så jobbigt, ibland behöver man bara göra ingenting. Jag blev jättestressad, jättejobbigt.

  • Anonym (sönde­raktiv­erade)
    Äldre 1 Aug 19:49
    #4

    Barn av idag är sönderaktiverade. Fullständigt. Tycker så jäkla synd om dom. Visst, en aktivitet ett par dagar i veckan, men de har dagis, förskolor, skolor, läxor etc. Men lik förbannat hinner inte familjen ens äta tillsammans därför att alla aktiviteter - som föräldrar tvingar dom gå på - skall passa in.
    Låt ungarna vara.

  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 1 Aug 20:59
    #5

    Tack för era inlägg! Jag har tänkt om nu och ser en lugnare framtid framför oss! Från och med nu ska vi ta det lite lugnare och koppla av lite mer!!!

    I min iver att vara den "perfekta morsan" har jag nog jagat lite för mycket. Jag ser det nu!

  • Anonym (slapp morsa)
    Äldre 2 Aug 10:39
    #6

    Du ville vara en aktiv, pedagogisk och rolig mamma skriver du. Det låter som om du har gått in i en roll. Hurudan är du egentligen? Är du aktiv, pedagogisk och rolig som partner och kompis också? Kan inte ditt barn få lära känna dig som den icke-perfekta människa du är?

    Att planera in slapp-dagar låter väldigt konstlat. Slappar gör man om man inte vill, orkar eller måste göra något annat. Jag vet aldrig i förväg när sådana dagar kommer.

  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 2 Aug 10:47
    #7
    Anonym (slapp morsa) skrev 2015-08-02 10:39:14 följande:

    Du ville vara en aktiv, pedagogisk och rolig mamma skriver du. Det låter som om du har gått in i en roll. Hurudan är du egentligen? Är du aktiv, pedagogisk och rolig som partner och kompis också? Kan inte ditt barn få lära känna dig som den icke-perfekta människa du är?

    Att planera in slapp-dagar låter väldigt konstlat. Slappar gör man om man inte vill, orkar eller måste göra något annat. Jag vet aldrig i förväg när sådana dagar kommer.


    Tack för ditt inlägg, det var mycket klokt!

    När du säger det så har jag nog gått in i en roll utan att märka det! Det var mycket intressant att tänka så. Ju mer jag tänker på det, desto mer känner jag att du har rätt. Ytan har varit väldigt viktig, med aktiviteter, kläder och allt sånt. Men vad VILL vi egentligen?
  • Anonym (Japp!­)
    Äldre 3 Aug 13:22
    #8

    Låter kanon att ni ska ta det lugnare :) Hade en vän förut som alltid skulle göra saker med barnen. Vi skulle flänga runt överallt så fort vi skulle ses och vi kunde aldrig bara ta en kaffe och låta barnen leka. Jätte trist, till och med jag blev stressad av det.

  • Äldre 3 Aug 23:01
    #9

    Vilken bra tråd, full av nya insiker.

Svar på tråden "Visst är et skönt att slappa mamma"!