• Anonym (Min högsta önskan)

    Min högsta önskan

    Jag har haft en ganska så turbulent historia när det kommer till kärlek. Vilket lett till att jag idag snart 36 inte har något barn. Detta trotts att det varit min högsta önskan.


    Men dels har jag inte velat skaffa barn när det inte känts rätt, jag har vid två tillfällen fått tidiga missfall, som såklart gjort mig ledsen men samtidigt då jag inte varit i förhållanden som varit rätt, i ena fallet skedde det samtidigt som jag fick veta att han var otrogen, troligen stressen som gjorde att det blev missfall, andra så upptäckte jag att jag var gravid dagen efter att killen gjort slut, så ja det var inte läge att skaffa barn då!

    Min stora sorg är att jag inte har barn, det och att gifta mig har varit min dröm sen jag var liten. Men vill att det skall vara med rätt person inte till varje pris! 

    Dessutom har jag själv alltid varit väldigt bunden till min mor, min bästa vän... Vi har alltid hängt ihop. Bott ihop långa perioder även nu när jag är vuxen. 
    Hon har varit mitt stöd i alla lägen!

    Sen förra året ändrades allt... Jag träffade en underbar kille. Det var kärlek från första stund!


    Innan vi varit tillsammans ens en månad så rasade min värld samman då min underbara mor fick en hjärnblödning och dog.... Min kille har varit ett underbart stöd, satt med mig i timmar på sjukhuset och vakade, hjälpte till med begravning och tömning av min mammas hus. Mina syskon bor utomlands så de har inte kunnat stötta mig så som jag vet att de skulle velat.

    Samtidigt så kom det fram att min kärlek inte vill gifta sig, eller iallafall troligen inte (han kan ibland vara lite luddig) och han har inte barn för han helt enkelt inte velat ha barn, han kan säga att med rätt person vid rätt tillfälle så kan han tänka sig det. Men ja han säger också att han kan tänka sig att leva utan att få barn. 

    Jag har diverse bristsjukdomar och bla järnbrist. Det tros bero på att jag har extremt kraftig mens, så läkare ha konstaterat att jag skulle må bättre av att sätta in hormonspiral ihop om att det skall stoppa mina blödningar eller iallafall minska på dem. I värsta fall kanske till och med bränna ur min livmoder. De har pratat med mig länge och väl ang mina val och gjort klart för mig att spiral är bäst om jag tänkt skaffa barn i framtiden. Men de säger samtidigt att spiralen bör sitta inne minst två år för att det skall vara något bevänt med att gå igenom det hela. Och att med min ålder så innebär det att det inte är idealiskt om jag vill ha barn. De säger att det bästa är att jag skaffar barn inom de närmsta två åren. För då kan man hoppas på att mitt allmäntillstånd inte försämras för mycket utan jag kan klara mig på järninfusioner som jag tar redan i dagens läge. Samt att ja med min ålder så bör jag inte vänta längre... 

    Så kort sagt mina val är:
    Sätta in spiral och ta ut den om två år och därmed minska mina chanser till barn.
    Sätta in spiral eller göra något av de andra sakerna och glömma barn troligen helt och hållet.
    Eller försöka skaffa barn snarast, och sedan se om det är lämpligt att sätta in spiralen efteråt. 

    Det hela gör mig panikslagen!!!

    Försökte prata med min pojkvän om det hela och han säger bara "ja men vänta med spiralen då det är väl bäst" men samtidigt kan han inte säga om han vill börja försöka med mig eller inte. Han kan inte ens svara på om han vill de närmsta åren. Har försökt förklara för honom att vill vi inte försöka skaffa barn nu så är det bästa för min hälsa att sätta in spiral, men att det betyder att vi har mer eller mindre gjort ett val. men han verkar inte förstå något av det hela.

    Min pojkvän är just nu för tillfället arbetslös, vilket jag misstänker är en anledning till varför han inte vill just nu även om han kanske eventuellt skulle vilja med mig.

    Nåja... Detta är bakgrunden till mina nojor just nu...

    Jag sitter hemma med högfeber, ont i varje led. Som om det inte skulle räcka så skulle min mens ha kommit i lördags eller senast måndags. Sitter här och har för fjärde dagen som mensvärk, så där som det brukar vara inför mensen. Jag brukar kunna ha det så samma dag som mensen kommer eller tidigast dagen innan.. Men nu är det sedan i onsdags. Har sprungit på toa 3 gånger så ofta som jag brukar, känns som jag behöver kissa jämt! Varje gång kollar jag på pappret... Men INGET... inte ens en droppe av mensen!! Detta är inte normalt för mig!!

    Mina bröst känns tunga och mina bröstvårtor är ömmande. Jag har halsbränna och magen molar och molar. Och ingen mens....

    Ena sidan kan jag känna "YES!!!"  Om jag nu skulle vara gravid så skulle det vara underbart!!! Men å andra sidan, jag kanske inte är det.. det kanske bara är mina nerver tillsammans med influensan som gjort att mensen segar lite denna månad??

    Och samtidigt.. om jag nu skulle vara gravid?? Vad skulle min pojkvän säga? Han säger ju helt klart att han inte vill just nu, men KANSKE i framtiden. Jag skulle inte vilja tvinga på honom något, samtidigt som jag inte tror jag skulle klara av en abort... 

    Vet inte ens kan denna molande värk och känsla vara ett graviditetstecken?

    Sitter här och nojar och mår piss i min feber, önskar jag kunde ringa mamma och prata ut om det hela med henne, få hennes hjälp att se klart. Men det kan jag ju inte! Vilket gör mig gråtfärdig och halvt hysterisk!
    Vågar inte säga något till min pojkvän. Jag menar jag kanske får mensen idag, eller imorgon, då har jag stressat upp honom i onödan!!!! Bättre att vänta. Men det gör att jag känner mig så ensam och rädd med min oro.

    Behövde mest få skriva av mig.

  • Svar på tråden Min högsta önskan
  • Anonym (Min högsta önskan)

    Lyckades klanta mig så tror tyvärr inte man kan svara anonymt i den:-S hoppas det inte stoppar för många från att svara mig...

  • Pimpinellan

    Jodå,man kan svara anonymt eftersom det är känsliga rummet. Glad  Först och främst-ta ett gravtest så vet du det! Sen kan du ta ställning till resten. Är du gravid så är du och det kan vara sista chansen,vem vet? Är du inte gravid så vet du hur gärna du vill för blir du jätteledsen vet du att du egentligen vill ha barn och det ganska snart. Känns det okey att inte vara gravid kan du vänta. Frågan är om din pojkvän nånsin vill ha barn? Du har liksom inte 10 år på dig,mest troligt inte ens 5 år och det där brukar män ha svårt att fatta. De flesta tror att det går jättelätt för nästan alla. Så ni "måste" bestämma ganska snart med tanke på dina mens och hälsobekymmer. IVF och ÄD finns naturligtvis till 45 resp. 50, men vill du inte det återstår hemmaförsök eller möjligen insemination.

    Så test först-ta ställning sen och sen prata ut!

  • Anonym (lena)

    Det jag läser in i ditt ganska långa och olyckliga inlägg, är att barn är din högsta önskan. Jag håller tummarna för att du faktiskt är gravid, och önskar dig all lycka till!

    Du måste förklara för din pojkvän att du faktiskt börjar ha ont om tid. Vill inte han ha barn ihop med dig, har du tyvärr inte mer tid att lägga på honom. För vissa kanske det låter som ett ultimatum, vilket inte brukar anses särskilt schysst, men jag tycker att det handlar om att göra rätt mot varandra. Det är inte rätt av någon av er att avgöra den andra personens liv - det vore inte rätt av dig att lura dig till ett barn (och aktivt försöka bli gravid mot hans vilja), liksom det inte är rätt av honom att lura dig att stanna kvar under falska förespeglingar om ett barn, kanske, någon gång i framtiden, om han inte har tänkt genomföra det.

    Som alternativ kan du skaffa barn på egen hand. Antingen adoptera eller inseminera. Jag tror i alla fall att du ångrar dig i framtiden om du inte försöker.

  • Anonym (Min högsta önskan)
    Pimpinellan skrev 2015-08-01 17:38:05 följande:

    Jodå,man kan svara anonymt eftersom det är känsliga rummet. Glad  Först och främst-ta ett gravtest så vet du det! Sen kan du ta ställning till resten. Är du gravid så är du och det kan vara sista chansen,vem vet? Är du inte gravid så vet du hur gärna du vill för blir du jätteledsen vet du att du egentligen vill ha barn och det ganska snart. Känns det okey att inte vara gravid kan du vänta. Frågan är om din pojkvän nånsin vill ha barn? Du har liksom inte 10 år på dig,mest troligt inte ens 5 år och det där brukar män ha svårt att fatta. De flesta tror att det går jättelätt för nästan alla. Så ni "måste" bestämma ganska snart med tanke på dina mens och hälsobekymmer. IVF och ÄD finns naturligtvis till 45 resp. 50, men vill du inte det återstår hemmaförsök eller möjligen insemination.

    Så test först-ta ställning sen och sen prata ut!


    Jo det enklaste är ju att testa och sen se därifrån vad som händer. Men ligger som sagt hemma med feber, kan inte gå ut och handla något just nu. Och Onlinepizza har tyvärr inte gravtest på sin meny :-P Så får sitta här med min ångest en stund till och vänta tills antingen mensen kommer och avslutar mitt nojande eller tills jag antingen blir frisk nog att ta mig ut och köpa ett test, eller samlar mod nog att be någon komma hit med ett test till mig...

    Jag vet inte hur jag skulle reagera om jag är gravid, eller om min mens skulle komma. 

    Saken är den att få ett barn är min högsta önskan, och han vet det, och han säger att han förstår den önskan. När jag försöker fråga honom om det hela så låter han ständigt mindre och mindre negativ till att skaffa barn. Men senast jag frågade honom rakt ut om han skulle kunna tänka sig barn med mig i framtiden så svarade han "Troligen". När jag frågade om barn nu sa han nej... Frågade om det berodde på att vi inte ens var ett par ett år ännu eller om det berodde på situationen nu med att han är arbetslös (han kan få jobb relativt lätt, om han väljer bort att jobba med sin dröm...Vilket han tidigare lämnat allt för att ha chansen att jobba med, så att tvinga honom att avstå från det är som att sätta honom i bur. Och det vill jag ALDRIG göra mot honom!), och att jag jobbar skift samt att vi inte bor tillsammans ännu (han söker jobb i min stad men som sagt än har han inte fått något.)
    Anonym (lena) skrev 2015-08-01 17:57:37 följande:

    Det jag läser in i ditt ganska långa och olyckliga inlägg, är att barn är din högsta önskan. Jag håller tummarna för att du faktiskt är gravid, och önskar dig all lycka till!

    Du måste förklara för din pojkvän att du faktiskt börjar ha ont om tid. Vill inte han ha barn ihop med dig, har du tyvärr inte mer tid att lägga på honom. För vissa kanske det låter som ett ultimatum, vilket inte brukar anses särskilt schysst, men jag tycker att det handlar om att göra rätt mot varandra. Det är inte rätt av någon av er att avgöra den andra personens liv - det vore inte rätt av dig att lura dig till ett barn (och aktivt försöka bli gravid mot hans vilja), liksom det inte är rätt av honom att lura dig att stanna kvar under falska förespeglingar om ett barn, kanske, någon gång i framtiden, om han inte har tänkt genomföra det.

    Som alternativ kan du skaffa barn på egen hand. Antingen adoptera eller inseminera. Jag tror i alla fall att du ångrar dig i framtiden om du inte försöker.


    Jag har tänkt tanken. Men jag kan inte riktigt tänka mig ett liv utan honom. Vilket är löjligt, jag levde utan honom innan jag träffade honom.
    Men ja det är svårt att ställa ultimatum mot honom. Hade vi varit ett par sedan flera år, om han hade jobb, om vi bodde tillsammans ja då hade jag kunnat ställa ultimatum mot honom. Men nu är det inte ens ett år. Vi träffades i Oktober förra året...

    Men ok. Hans familj verkar vara på min sida. Hans mamma och systrar samt syskonbarn (de är i 20 årsåldern) har frågat mig flera gånger när vi skall skaffa barn Något han vet och som gör honom förvånad för de har tydligen inte frågat hans ex om det trotts att de varit sambos i flera år!

    Han är 40 så han är inte direkt ung om man säger så. Och han har själv konstaterat att han är den enda av sina kusiner utan barn, något som tydligen stör honom lite, samt att hans syskonbarn börjat hota med att skaffa barn innan honom, och det gillar han heller inte riktigt.... 
  • misscarolina
    Anonym (lena) skrev 2015-08-01 17:57:37 följande:

    Det jag läser in i ditt ganska långa och olyckliga inlägg, är att barn är din högsta önskan. Jag håller tummarna för att du faktiskt är gravid, och önskar dig all lycka till!

    Du måste förklara för din pojkvän att du faktiskt börjar ha ont om tid. Vill inte han ha barn ihop med dig, har du tyvärr inte mer tid att lägga på honom. För vissa kanske det låter som ett ultimatum, vilket inte brukar anses särskilt schysst, men jag tycker att det handlar om att göra rätt mot varandra. Det är inte rätt av någon av er att avgöra den andra personens liv - det vore inte rätt av dig att lura dig till ett barn (och aktivt försöka bli gravid mot hans vilja), liksom det inte är rätt av honom att lura dig att stanna kvar under falska förespeglingar om ett barn, kanske, någon gång i framtiden, om han inte har tänkt genomföra det.

    Som alternativ kan du skaffa barn på egen hand. Antingen adoptera eller inseminera. Jag tror i alla fall att du ångrar dig i framtiden om du inte försöker.


    Tycker du fick ett fint svar här. Fyller trettio nästa år, har haft ett missfall för fem år sedan och är nu ofrivilligt barnlös. Så jag förstår din sorg. Jag tänker att jag kommer bli mamma på något sätt. Om jag inte blir gravid så adopterar jag/vi. Det ger mig tröst att tänka så.

    Lycka till och kram på dig!
  • Anonym (Min högsta önskan)
    misscarolina skrev 2015-08-01 23:15:56 följande:
    Tycker du fick ett fint svar här. Fyller trettio nästa år, har haft ett missfall för fem år sedan och är nu ofrivilligt barnlös. Så jag förstår din sorg. Jag tänker att jag kommer bli mamma på något sätt. Om jag inte blir gravid så adopterar jag/vi. Det ger mig tröst att tänka så.

    Lycka till och kram på dig!
    Jag vet.... jag kan göra slut med mitt livskärlek och skaffa barn ensam... Men jag vill helst inte leva ensam, jag vill ha en pappa till mitt framtida barn... 

    Jag pratade med min pojkvän tidigare i kväll... och berättade att mensen var sen... Han tog det ganska så lugnt... Skrattade och sa att jag kunde väl vänta med att noja ner honom innan jag var säker... Jag påpekade att han var delaktig i det hela så han kunde lika gärna noja när jag nojade... Dessutom så påpekade han att det kanske helt enkelt är att jag är sjuk nu som gjort att mensen tar "paus" den har aldrig gjort det förr när jag har feber men vem vet.....

    Han tog det iallafall bra och han verkade inte skräckslagen av möjligheten....Alltid något
  • Anonym (Min högsta önskan)

    Fortfarande ingen mens... Vet inte ens vad jag skall tänka och tro längre.... 

    Vågar inte hoppas... 

    Pratade med min pojkvän för att lägga upp planer för veckan, jag skall iväg på fest med jobbet på Lördag och jag påpekade att om min mens inte kommit tills dess så kommer jag nog inte vara ute så länge utan kan komma hem till honom istället... Då lät han grinig och sa "jasså du har fastnat i det tänktet helt?! Du vet ju inget ännu onödigt att fundera kring det ens!" Och ja jag vet att han har rätt... Onödigt att planera en vecka framåt när man inte ens vet om jag kommer få mensen... 

    Men nu är den över en vecka sen.... och jag har annars väldigt regelbunden mens... kan som mest diffa 2 dagar... 

    Önskar jag var feberfri så jag kunde ge mig ut och köpa graviditetstest... eller att jag hade min bil för då kunde jag också åka och köpa det... Men min bil är hos pojkvännen... 

    Gaaaaaah blir tokigt!! Om detta är falskalarm vet jag inte vad jag gör!!! Men samtidigt vet jag inte vad jag gör om det inte är falskalarm....

  • Anonym (Gå)

    Men du kan ju gå till affären fast du har lite feber... ta Alvedon och gå!

  • Anonym (Min högsta önskan)
    annasv1980 skrev 2015-08-02 14:01:16 följande:

    Varför skickar du inte bara ut pojkvännen till närmaste affär för att köpa ett test?


    Som sagt vilket också står i mina inlägg så bor min pojkvän i en annan stad... 2 timmar bort (minst) med bil... Han har inte möjlighet att komma hit för tillfället så det är inte ett alternativ...
    Anonym (Gå) skrev 2015-08-02 14:02:59 följande:

    Men du kan ju gå till affären fast du har lite feber... ta Alvedon och gå!



    Önskar det var så lätt.. men närmsta affär ligger en bit bort... och jag är såpass matt av feber att jag fram tills igår kröp till toa... idag klarar jag av att gå, men bara knappt, och bara om jag håller i mig i möbler på vägen... Så vågar inte ge mig ut själv till affären... Annars hade jag gjort det!

Svar på tråden Min högsta önskan