• Äldre 1 Aug 17:31
    4403 visningar
    7 svar
    7
    4403

    Hankatt bråkar med honkatt, hur får man slut på det?

    Vi har sedan fyra år tillbaka en hankatt som är kastrerad. Han har fram tills förra våren alltid varit lugn och aldrig bråkat med någon annan katt (såvitt jag vet). Vi tog förra våren över min sambos släktgård och på köpet kom då en adoptivkatt som min sambos släktingar som bott där innan oss tagit över ett år innan. Den här honkatten kunde inte flytta med dem eftersom de flyttade till en liten två utan utomhusmöjligheter vilket inte gjorde oss något eftersom vi redan hade en katt. Hon är också kastrerad.
    Nu är det så att ända sedan vi flyttade hit har killen hoppat på tjejen så fort tillfället dyker upp. Det ser inte ut som att han försöker para sig då han mer slår på henne, hon hoppar aldrig på honom utan slår bara om hon behöver skydda sig. Det hände varje dag de sågs i början men nu händer det kanske en gång i månaden istället. 
    Men jag är så trött på att det aldrig slutar. Båda är ute delvis och då kan vi ju inte hålla koll på dem.
    Finns det någon som har några tips på hur man kan göra? Bara få dem att acceptera varandra mer. Jag tänker inte lämna bort någon av dem eftersom de är familjemedlemmar och älskade.

  • Svar på tråden Hankatt bråkar med honkatt, hur får man slut på det?
  • Äldre 1 Aug 17:42
    #1

    Varför är det inte ett alternativ att lämna bort någon av dem? De trivs ju uppenbarligen inte tillsammans... Katter är i grunden inte flockdjur och det händer att det blir såhär utan att man som ägare gjort något fel. Jag tror inte att det finns så mycket att göra, eftersom deras konflikter inte verkar bero på att det har för lite utrymme. Det är annars en vanlig orsak till problem när man har flera katter i lägenhet.


    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Så gör något!
  • Äldre 1 Aug 17:56
    #2

    Slåss de på liv och död (alltså regelrätta kattslagsmål så att pälsen ryker och blodvite uppstår) eller skojbråkar de bara? Mina katter bråkar på skoj ungefär en gång i veckan och det är ingen som helst fara.

    Verkar honkatten stressad eller rädd för hankatten? Om inte så tycker inte jag att det är något att bekymra sig över.

  • Äldre 1 Aug 20:31
    #3

    Kan inte lämna bort någon av dem för det känns dumt eftersom de bråkar en gång i månaden och det är mindre än en vanlig utekatt i ett villaområde gör. Plus att jag älskar båda. Plus att vi lovade sambons släktingar att ta hand om dem.
    Det är bråk på riktigt men det hinner aldrig bli mer än en pälstuss som flyger. Mest slag i luften.

  • Fjäril­slarv
    Äldre 2 Aug 14:43
    #4

    De kanske gör upp rangordningen? Om jag förstår dig rätt så bodde honkatten där när ni tog över huset, då är det ju hennes hus i hennes ögon. Sedan kommer hankatt och vill utmana henne och tycker att det är hans hus och så måste de göra upp det där. Honkatten var ju där först, så jag tycker det är hennes revir.

  • Äldre 3 Aug 02:28
    #5
    Fjärilslarv skrev 2015-08-02 14:43:47 följande:

    De kanske gör upp rangordningen? Om jag förstår dig rätt så bodde honkatten där när ni tog över huset, då är det ju hennes hus i hennes ögon. Sedan kommer hankatt och vill utmana henne och tycker att det är hans hus och så måste de göra upp det där. Honkatten var ju där först, så jag tycker det är hennes revir.


    Jo jag tror med det är så. Men det känns som om det borde vara "över" nu. Vi har bott här sen maj förra året och jag trodde inte hans bråkande skulle dra ut så här länge..
  • Fjäril­slarv
    Äldre 3 Aug 10:45
    #6
    Misskittycat skrev 2015-08-03 02:28:19 följande:
    Jo jag tror med det är så. Men det känns som om det borde vara "över" nu. Vi har bott här sen maj förra året och jag trodde inte hans bråkande skulle dra ut så här länge..
    katter är envisa djur =).
    De kanske har blivit som syskon?, och hankatten då helt enkelt är en envis liten skitunge till lillebror? =).
  • Äldre 3 Aug 19:10
    #7
    Fjärilslarv skrev 2015-08-03 10:45:02 följande:
    katter är envisa djur =).
    De kanske har blivit som syskon?, och hankatten då helt enkelt är en envis liten skitunge till lillebror? =).
    Ja kanske det. Men hon ser verkligen rädd ut. Jag har sett katter som leker många gånger och det ser inte ut såhär :/
Svar på tråden Hankatt bråkar med honkatt, hur får man slut på det?