• Anonym (Fundersam)

    A-kassa, försäkringskassan

    Hej jag har nu jobbat heltid i 4 mån och har nu fått erbjudande att jobba på halvtid 6mån och sen jobba heltid i 6 mån och så ska det fortsätta förhoppningsvis i 4 år.

    Jag ska stämpla upp när jag jobbar halvtid men hur blir det med min sgi nevå? Då min årsinkomst kommer bli 50 000 mindre än vad jag haft förut och sen när jag blir arbetslös igen kommer jag A-kassan då räkna bara på det jag tjänat eller räkna de också med det jag fått när jag stämplat?

  • Svar på tråden A-kassa, försäkringskassan
  • Anonym (Hej!)

    Jag var nylign i exakt samma situation och jag ringde A-kassan. De sa då att din a-kassenivå bara sänks med några procent om du jobbar ihop ett nytt arbetsvillkor med deltid. Din nästa ersättning kommer alltså inte bli mycket lägre än den du har idag. Din SGI för sjukdom är räddad i och med att du stämplar upp till heltid.

    Det är sant att du bara kan deltidsstämpla i 75 dagar, efter den tiden får du frivilligt skriva in dig i jobb och utvecklingsgarantin för att dryga ut med aktivitetsstöd istället för A-kassan, men det är ingen större skillnad. Bara att du skickar ett papper till FK istället för A-kassan. Summan är i det närmaste densamma.

  • Anonym (Fundersam)

    Min årsinkomst kommer sänkas från 224000 till 171000 om jag inte räknar med det jag stämplar upp

Svar på tråden A-kassa, försäkringskassan