• Anonym (12345­6)
    Äldre 1 Aug 18:11
    15352 visningar
    90 svar
    90
    15352

    Ekonomisk hjälp??

    Hej!


    Jag väntar mitt första barn och har inget jobb just nu. Jag är ganska ung jag är 19 år gammal. Har jag rätt till ekonomisk bistånd från socialtjänsten? För jag har runt 5-6000 sparat men det kommer gå åt att första hyran som ska betalas slutet av denna månaden. Jag och en kompis ska dela på en lägenhet. 


    Och sen att köpa allt till barnet, kan jag få hjälp från socialtjänsten?

  • Svar på tråden Ekonomisk hjälp??
  • Äldre 1 Aug 18:35
    #1

    Ja du har rätt till det men de bedömer allting individuellt.
    När jag blev klar med högskolan så var jag arbetslös i 3 månader och fick hjälp med det. du kommer få en beräkning på hur mycket du ska ha varje månad o första gången kommer de även att räkna bort de 6000 du har undansparade.
    Kontakta de så fort som möjligt då det kan ta tid att reda ut det. om du står på lägenheten o inte din kompis så nämn ingenting om att ni ska dela lägenget :P bara ett litet tips för att du ska kunna få ut lite mer. För bor ni ihop så räknas bådas inkomster ihop. är ni båda utan inkomst så kan du dra till med att ni ska bo tillsammans. lycka till!

  • Anonym (12345­6) Trådstartaren
    Äldre 1 Aug 18:38
    #2
    davv3e skrev 2015-08-01 18:35:22 följande:

    Ja du har rätt till det men de bedömer allting individuellt.
    När jag blev klar med högskolan så var jag arbetslös i 3 månader och fick hjälp med det. du kommer få en beräkning på hur mycket du ska ha varje månad o första gången kommer de även att räkna bort de 6000 du har undansparade.
    Kontakta de så fort som möjligt då det kan ta tid att reda ut det. om du står på lägenheten o inte din kompis så nämn ingenting om att ni ska dela lägenget :P bara ett litet tips för att du ska kunna få ut lite mer. För bor ni ihop så räknas bådas inkomster ihop. är ni båda utan inkomst så kan du dra till med att ni ska bo tillsammans. lycka till!


    Men kan jag säga att jag bor där som inneboende och att jag inte känner tjejen? Och när jag ringer till soc vad ska jag säga?


    Hej jag är gravid och behöver pengar? haha ne men ska man be om att få en handläggare eller hur går det till? Eller ska jag besöka dom istället? 

  • Anonym (fatta­r inte)
    Äldre 1 Aug 18:44
    #3

    Varför skaffa barn om du inte har råd att ha det!

  • Anonym (12345­6) Trådstartaren
    Äldre 1 Aug 18:47
    #4
    Anonym (fattar inte) skrev 2015-08-01 18:44:53 följande:

    Varför skaffa barn om du inte har råd att ha det!


    du kan få ett kort svar så slipper vi ha en diskussion.


    ej planerat, emot abort :) 

  • Anonym (fatta­r inte)
    Äldre 1 Aug 18:48
    #5
    -1

    Ok, förutsätter att du käkade piller/pstav eller liknande?

  • Äldre 1 Aug 18:57
    #6
    Anonym (123456) skrev 2015-08-01 18:38:40 följande:

    Men kan jag säga att jag bor där som inneboende och att jag inte känner tjejen? Och när jag ringer till soc vad ska jag säga?


    Hej jag är gravid och behöver pengar? haha ne men ska man be om att få en handläggare eller hur går det till? Eller ska jag besöka dom istället? 


    Är det hon som står på lägenheten får du säga att du är inneboende och säga att du betalar halva hyran eller vad det nu blir du får betala. Jag tror även att du kommer behöva skriva in dig i lägenheten för att få pengar för hyra.

    Ring dit och säg att du behöver ekonomisk hjälp och att du skulle vilja boka tid med en handläggare. du kommer få gå dit på möte o berätta din situation osv.
  • Äldre 1 Aug 18:58
    #7
    Anonym (123456) skrev 2015-08-01 18:38:40 följande:

    Men kan jag säga att jag bor där som inneboende och att jag inte känner tjejen? Och när jag ringer till soc vad ska jag säga?

    Hej jag är gravid och behöver pengar? haha ne men ska man be om att få en handläggare eller hur går det till? Eller ska jag besöka dom istället? 


    Att börja din relation med soc genom att ljuga är inte att rekommendera. Du måste söka andra ersättningar också. Bostadsbidrag, underhållsbidrag från barnets pappa etc. Försörjningsstöd är det allra sista som betalas ut när man uttömt alla andra möjligheter. Sen vill de se hur du planerar att bli självförsörjande. Du kommer få lägsta föräldrapenning för jag antar att du inte hunnit arbeta upp en SGI. Kan du inte bo kvar hemma första året och få hjälp av dina föräldrar? Ska du plugga eller söka arbeten sen? Påbörja redan jobbsökandet under föräldraledigheten och glöm inte heller förskoleplats. Soc kommer vaka över varje steg du tar och du kan inte spendera pengar hur du vill. Jag blir djupt beklämd när jag hör det här. Barn kostar mycket pengar och jag hoppas du tar dig ur detta fortast möjligt.
  • Anonym (12345­6) Trådstartaren
    Äldre 1 Aug 20:28
    #8
    davv3e skrev 2015-08-01 18:57:34 följande:
    Är det hon som står på lägenheten får du säga att du är inneboende och säga att du betalar halva hyran eller vad det nu blir du får betala. Jag tror även att du kommer behöva skriva in dig i lägenheten för att få pengar för hyra.

    Ring dit och säg att du behöver ekonomisk hjälp och att du skulle vilja boka tid med en handläggare. du kommer få gå dit på möte o berätta din situation osv.
    Ja hon står för lägenheten, jag betalar halva hyran så kommer vi dela på lägenheten. Jag ringer dit på måndag så får jag se vad som säger, men tack så mycket för hjälpen :)
  • Anonym (12345­6) Trådstartaren
    Äldre 1 Aug 20:32
    #9
    annasv1980 skrev 2015-08-01 18:58:08 följande:
    Att börja din relation med soc genom att ljuga är inte att rekommendera. Du måste söka andra ersättningar också. Bostadsbidrag, underhållsbidrag från barnets pappa etc. Försörjningsstöd är det allra sista som betalas ut när man uttömt alla andra möjligheter. Sen vill de se hur du planerar att bli självförsörjande. Du kommer få lägsta föräldrapenning för jag antar att du inte hunnit arbeta upp en SGI. Kan du inte bo kvar hemma första året och få hjälp av dina föräldrar? Ska du plugga eller söka arbeten sen? Påbörja redan jobbsökandet under föräldraledigheten och glöm inte heller förskoleplats. Soc kommer vaka över varje steg du tar och du kan inte spendera pengar hur du vill. Jag blir djupt beklämd när jag hör det här. Barn kostar mycket pengar och jag hoppas du tar dig ur detta fortast möjligt.

    Alla dessa bidrag som du skriver om, kan jag söka om det redan nu eller måste vänta tills barnet är fött ? Vad är SGI för något? 


    Problemet är just att jag inte kan bo hemma pga föräldrarna inte accepterar detta. När barnet är såpass stort ska jag börja arbeta samtidigt läsa upp några betyg och sedan börja plugga. Jag har sökt jobb nu och även varit på intervju men inte fått jobb pga att jag väntar barn.. 


    Ja det klart jag förstår att jag inte kan spendera pengar hur som helst, jag vill inte lägga något på mig. Jag vill bara att mitt barn ska få allt det den behöver. 

  • Äldre 1 Aug 21:40
    #10

    Oj, du vet visst inte mycket :( Hur ska du klara det här när du inte ens har dina föräldrar med dig som stöttar. Jag tror iof att de kan ändra sig. Hur långt gången är du? Jag hörde din inställning till abort men du är så ung och när du utbildat dig och fått ett arbete har du mycket större möjlighet att ge ett barn allt det du vill och den behöver. Och få det tillsammans med en man som vill bli pappa. Soc kommer bara ge dig den yttersta nödtorften. Varje månad kommer bli en kamp :(

    Har du skrivit in dig på någon mödravårdscentral än?

    Ang bidragen, ring till Försäkringskassan. Läs först lite på deras hemsida.

    När barnet är fött kommer du sen att få en kallelse från soc för att de är skyldiga att utreda vem pappan är. Nu vet du ju vem han är men det måste registreras. Han blir försörjningsskyldig oavsett han vill el inte men sannolikt kommer han inte att betala och då kan du ansöka om underhållsstöd istället hos Försäkringskassan.

Svar på tråden Ekonomisk hjälp??