• carros

    Påverka SGI:n som studerande (studietids-SGI)?

    Hejsan,


    Lite bakgrundsfakta till min fråga:


    Jag och min pojkvän har varit tillsammans i sju år och vi har längtat/pratat om barn efter bara något år tillsammans (och jag har längtat så långt tillbaka som jag kan minnas). Vi bor bra, han är ett par år äldre än jag och har fast jobb. Jag studerar och har en del sparpengar/buffert. Det enda som håller oss tillbaka från att försöka är den eventuellt låga mammapenningen och mina oavslutade studier. Visst skulle det vara bra att vänta tills jag är färdig och har jobbat minst ett år (för att få högre mammapenning) och så vidare men det skulle vara minst fyra år framåt och det känns såååå långt. Har ju heller ingen aning om vi kommer ha svårigheter med att bli med barn. :/


    Jag har arbetat innan studierna dock som timanställd och aldrig fast. Ibland kunnat jobba 21 dagar i sträck och sedan ledig 14, så fördelningen har varit ojämn. Sedan har jag rest osv.. Så jag tror inte det kan bli s.k. vilande-SGI(?) av det hela.


    Till frågan:


    Om jag skulle bli gravid medan jag studerar, finns det något jag kan göra för att påverka SGI positivt? Alltså kan jag höja SGI:t om jag arbetar mycket extra (som tim) fastän jag tar ut CSN (bidragsdelen)? Jobbar som det är ganska mycket vid sidan om.


    Har hört att det finns något som heter studietids-SGI men överallt annars där jag läser så står det typ att CSN-pengarna räknas inte in i SGI-beräkningen (det har jag förstått) och att om man jobbat regelbundet innan påbörjandet av studierna så kan SGI baseras på det men annars är det lägsta nivån på mammapenningen. Inget om hur man kan påverka den om man studerar? :/


    Tacksam för svar!


    Carro

  • Svar på tråden Påverka SGI:n som studerande (studietids-SGI)?
  • pigglet

    Det låter inte som att du kan ha någon nytta av det du jobbade innan. Man ska ha jobbat 8 månader och ha haft en hyffsad lön. Dessutom ska man ha skyddat sin SGI precis hela tiden sedan dess.

    Jag vet inte hur mycket man måste tjäna för att jobba in en SGI, men jag tror det är svårt att göra det medan man studerar heltid. Så det alternativet räknar jag också bort.

    Så för mig låter det mest troligt att du kommer få föräldrapenning på garantinivå, alltså 225 kronor/dag.

    Det ni kan göra för att maxa pengarna ni skulle få ut, är att pappan tar föräldraledigt. Antingen på heltid, och du fortsätter studera (går det göra det på distans?). Eller att pappan tar ledigt fredag eller måndag, så kan han ta fp på SGI-nivå 3 hela dagar (helgen också alltså) och därmed får ni kanske ut mer pengar än om du tagit 7 dagar? Dessutom sparar ni på fp-dagarna och kan vara hemma mer med barnet.
    Jämställdhetsbonusen bör ni nog också kolla in, kanske ni tjänar på att du tar några dagar också?

    Man får ha föräldrapenning och csn-bidrag samtidigt, om du tror dig klara av att plugga samtidigt som du tar hand om barnet.

  • Alexi

    Studietids-sgi är ju för att få ersättning för inkomstbortfall under studierna, dvs medan du aktivt studerar men jobbar också. Så kan du då tex ha rätt till sjukpenning baserat på det du jobbar under studierna.

  • carros
    pigglet skrev 2015-08-01 22:03:40 följande:

    Det låter inte som att du kan ha någon nytta av det du jobbade innan. Man ska ha jobbat 8 månader och ha haft en hyffsad lön. Dessutom ska man ha skyddat sin SGI precis hela tiden sedan dess.

    Jag vet inte hur mycket man måste tjäna för att jobba in en SGI, men jag tror det är svårt att göra det medan man studerar heltid. Så det alternativet räknar jag också bort.

    Så för mig låter det mest troligt att du kommer få föräldrapenning på garantinivå, alltså 225 kronor/dag.

    Det ni kan göra för att maxa pengarna ni skulle få ut, är att pappan tar föräldraledigt. Antingen på heltid, och du fortsätter studera (går det göra det på distans?). Eller att pappan tar ledigt fredag eller måndag, så kan han ta fp på SGI-nivå 3 hela dagar (helgen också alltså) och därmed får ni kanske ut mer pengar än om du tagit 7 dagar? Dessutom sparar ni på fp-dagarna och kan vara hemma mer med barnet.
    Jämställdhetsbonusen bör ni nog också kolla in, kanske ni tjänar på att du tar några dagar också?

    Man får ha föräldrapenning och csn-bidrag samtidigt, om du tror dig klara av att plugga samtidigt som du tar hand om barnet.


    Tack snälla för svar och tips! :)


    Vad menas med att man har skyddat sin SGI? Är det att man följt riktlinjerna med att ha anmält sig till arbetsförmedlingen osv?

  • carros
    Alexi skrev 2015-08-01 22:09:24 följande:

    Studietids-sgi är ju för att få ersättning för inkomstbortfall under studierna, dvs medan du aktivt studerar men jobbar också. Så kan du då tex ha rätt till sjukpenning baserat på det du jobbar under studierna.


    Aa, okej. Tack! Fast om man har rätt att få sjukpenning även på det man extrajobbat (när man studerar) så har man väl tjänat tillräckligt mycket för att påverka SGI (föräldrapenning) också? Eller har jag missuppfattat? :)
Svar på tråden Påverka SGI:n som studerande (studietids-SGI)?