• carros

    Påverka SGI:n som studerande (studietids-SGI)?

    Hejsan,


    Lite bakgrundsfakta till min fråga:


    Jag och min pojkvän har varit tillsammans i sju år och vi har längtat/pratat om barn efter bara något år tillsammans (och jag har längtat så långt tillbaka som jag kan minnas). Vi bor bra, han är ett par år äldre än jag och har fast jobb. Jag studerar och har en del sparpengar/buffert. Det enda som håller oss tillbaka från att försöka är den eventuellt låga mammapenningen och mina oavslutade studier. Visst skulle det vara bra att vänta tills jag är färdig och har jobbat minst ett år (för att få högre mammapenning) och så vidare men det skulle vara minst fyra år framåt och det känns såååå långt. Har ju heller ingen aning om vi kommer ha svårigheter med att bli med barn. :/


    Jag har arbetat innan studierna dock som timanställd och aldrig fast. Ibland kunnat jobba 21 dagar i sträck och sedan ledig 14, så fördelningen har varit ojämn. Sedan har jag rest osv.. Så jag tror inte det kan bli s.k. vilande-SGI(?) av det hela.


    Till frågan:


    Om jag skulle bli gravid medan jag studerar, finns det något jag kan göra för att påverka SGI positivt? Alltså kan jag höja SGI:t om jag arbetar mycket extra (som tim) fastän jag tar ut CSN (bidragsdelen)? Jobbar som det är ganska mycket vid sidan om.


    Har hört att det finns något som heter studietids-SGI men överallt annars där jag läser så står det typ att CSN-pengarna räknas inte in i SGI-beräkningen (det har jag förstått) och att om man jobbat regelbundet innan påbörjandet av studierna så kan SGI baseras på det men annars är det lägsta nivån på mammapenningen. Inget om hur man kan påverka den om man studerar? :/


    Tacksam för svar!


    Carro

  • Svar på tråden Påverka SGI:n som studerande (studietids-SGI)?
  • pigglet