• Anonym (Stadsmamman)

    3 barn i en trea?

    Vi bor mitt i centrala Stoclholm i en hyresrätt på 88kvm. Vi har två barn 6 och 4 år som delar rum och planerar ett till. Vi sparar till hus som vi tänkte köpa inom 3 år. Frågan är nu - hur trångt kan man bo med tre barn? Hur länge kan barn dela rum? Är det "socialfallsvarning" med tre barn i en trea?

    Vi har trädgård utanför husknuten och världens finaste lägenhet. Barnen trivs ich vi med så känns dumt att flytta när vi ändå vill köpa hus på landet om några år...

  • Svar på tråden 3 barn i en trea?
  • Dr Mupp

    Skolbarn vill nog inte gärna dela rum med småbarn. Kan ni vuxna sova i vardagsrummet för att frigöra ett sovrum till äldsta eller kan ni låta bebisen sova i ert sovrum tills ni flyttar till större?

    För oss fungerade det inte med tre barn i en trea, men fyra barn i en fyra funkar. VI vuxna sover i vardagsrummet.


    "Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people." - Gregory House, M.D
  • Sockervaddspinnen
    Dr Mupp skrev 2015-08-01 21:52:20 följande:

    Skolbarn vill nog inte gärna dela rum med småbarn. Kan ni vuxna sova i vardagsrummet för att frigöra ett sovrum till äldsta eller kan ni låta bebisen sova i ert sovrum tills ni flyttar till större?

    För oss fungerade det inte med tre barn i en trea, men fyra barn i en fyra funkar. VI vuxna sover i vardagsrummet.


    Vad är skillnaden mellan 3 barn i en 3:a och 4 barn i en 4:a? Obestämd
  • Anonym (Stadsmamman)

    Menar du att 6 åringen o 4 åringen inte kan dela? Den tilltänkta bebisen kan vi absolut ha i vårt sovrum!

  • Sockervaddspinnen
    Anonym (Stadsmamman) skrev 2015-08-01 22:00:14 följande:

    Menar du att 6 åringen o 4 åringen inte kan dela? Den tilltänkta bebisen kan vi absolut ha i vårt sovrum!


    Men, jo, så klart att de kan. Om de kommer överens!
    Att mamma och pappa ska flytta ut i vardagsrummet är bara nonsens!
    Snart ska väl barnen ha vardagsrummet också, då är det mamma och pappa som får slå upp tältet på innergården.

    Ärligt. Ni ska köpa hus inom tre år. De kan lätt dela så länge.
  • Anonym (en vän)

    Har en vän. De har tre döttrar. Den äldsta haft eget rum. De andra två delar rum. Föräldrarna sover i vardagsrummet. Och så har det funkat i alla år. De är nu vuxna, två flickor bor kvar hemma (22 resp 23 år) och den yngsta har flyttat hemifrån. Och det har alltid funkat att bo i en trea.

  • Sockervaddspinnen
    Anonym (en vän) skrev 2015-08-01 22:06:18 följande:

    Har en vän. De har tre döttrar. Den äldsta haft eget rum. De andra två delar rum. Föräldrarna sover i vardagsrummet. Och så har det funkat i alla år. De är nu vuxna, två flickor bor kvar hemma (22 resp 23 år) och den yngsta har flyttat hemifrån. Och det har alltid funkat att bo i en trea.


    Funkar gör det ju alltid. Det funkar för vissa att bo i hyddor gjorda av avföring och lera också. Utan lampor och utan sängar.
    Men frågan är om det är optimalt?
    Under en hel uppväxt, NEJ! Under tre år, medan man sparar till hus, JA!
  • Sockervaddspinnen
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-01 22:13:12 följande:
    Funkar gör det ju alltid. Det funkar för vissa att bo i hyddor gjorda av avföring och lera också. Utan lampor och utan sängar.
    Men frågan är om det är optimalt?
    Under en hel uppväxt, NEJ! Under tre år, medan man sparar till hus, JA!
    Inte bajshyddan då alltså, utan 3:an.
  • Anonym (barn)

    Som barn var jag i eran situation, jag är äldst och min syster är två år yngre. När jag var 7 fick vi ett syskon till. Jag och mellansyskonet har till och från delat rum flera gånger och jag kan inte minnas att jag inte tyckte om det, tvärtom lekte vi bra men bråkade väll som de flesta syskon gör.

    När jag var 11 köpte våra föräldrar hus och skulle bygga ut det så vi alla kunde få var sitt rum. Det tog ca ett år innan rummen stod klara och under det året delade jag och mellansystern rum. Jag minns det året som jobbigt att dela, kanske hade det med åldern att göra eller att jag visste vad som skulle komma.

    Minsta syskonet bodde i mina föräldrars sovrum tills han var ca 4-5 år.

    Vad jag vill ha sagt med detta är kanske ett barns syns, som jag vill minnas det. Jag menar att dina barn självklart kan dela rum ett par år till.

    Dessutom har jag och systern idag superfin kontakt och hon är min bästa vän!

  • Mickan76

    Vi bor också i Sthlms innerstad, med 3 barn i en trea på 81 kvm. Vår 11-åring har ett eget, litet rum. 6-åringen och 4-åringen delar ett stort rum. Min man och jag sover i vardagsrummet. Det funkar hur bra som helst.

  • Anonym (Stockholmare)

    Vi bor också med tre barn i en trea. En tjej på 7 som har eget rum och två pojkar på 4 och 5 som delar på det andra rummet. Vi föräldrar sover i vardagsrummet. Har man bara stort nog vardagsrum så funkar det fint att dela av så att man ändå kan ha gästvänligt finrum i ena delen av rummet :)

Svar på tråden 3 barn i en trea?