• Elineas

    Är man dålig förälder....

    Hej!

    Jag undrar lite va ni andra tycker om man är en dålig föräldrar om man lämnar sitt yngsta i bilen typ Max 5 min i bilen för att lämna äldre syskonen i skolan alltså gå med till klassen och lämna bara den äldsta....

    Det blir stressigt att ta med båda och sen tillbaka till bilen med den minsta och lämna hen till dagis och sen köra vidare till jobbet själv tycker jag de e enklare så men känner mig lite dåligt....

  • Svar på tråden Är man dålig förälder....
  • Synsksynthcyniker

    Förstår känslan, TS. Jag är själv orolig och nojig. Det fåtalet gånger jag lämnat ena barnet i bilen har jag känt mig mer stressad av det, för att jag oroade mig för att nåt skulle kunna hända när jag inte hade uppsikt. Så för mig blev det trots allt en bättre lösning att ta med alla till första lämningen. Detta är dock inget moraliserande utan bara en personlig redogörelse.

  • lövet2

    Jag tycker inte det är en bra sak att göra, och jag skulle inte göra det. Dock förstår jag om andra gör det enkelt för sig på det sättet. Ingen förälder är perfekt, utan alla gör fel i bland.

  • Ego Lovers

    Jag skulle inte göra det. Så svårt kan det inte att vara att lyfta ur det yngre barnet och ta med det över armen.

  • minerva123

    Jag skulle inte göra det. Blir barnet ledset eller rädd ensam i bilen så är 5 minuter en väldigt lång tid för ett litet barn. En 1-2-åring har ju ingen tidsuppfattning alls.

  • Guapa

    Jag kan bara tänka mig vilken stress tvillingföräldrar måste leva med. Kan inte vara helt ovanligt att ena barnet behöver vänta i bilen på sin tur medan den andre blir uppburen till lägenheten (utan hiss).

    För att svara på din fråga: om man vet med sig att minstingen inte drabbas av panik utan kanske sover gott på sin plats så borde det egentligen inte vara några problem, såvida det inte är varmt ute eller bilen står direkt i solen. 

  • Guapa

    En till fundering - behöver det äldre barnet som är i skolålder verkligen bli lotsad hela vägen till klassrummet? Räcker det inte att säga hej då vid bilen utanför skolan? Eller är det enbart skolstarten det gäller?

  • Elineas

    Ja alla tänker tycker olika klart det inte är så svårt lyfta upp barnen men som dem flesta små barns förälder vet att man jagar tid tävlar med tid stress osv.... Få se vad jag gör när det är dags..

    Tack för era svar ????

  • Tess1990

    provat ringsjal? 

    jättesnabbt och smidigt att få med sig barnet då!
    går att ha hängande på sig eller tar liten plats i väska/bilen och sen bara spänna ut, sätta i barnet, dra åt och sen gå in med andra barnet, sen gå tillbaka till bilen, spänna upp och ta ut barnet
    efter lite övning är det jätte enkelt

    jag skulle inte ha vågat lämna det yngre barnet i bilen, inte ens så kort tid.. men så är jag lite nojig också

  • Trippelmamma76

    Hade aldrig gjort det. Har ett traumatiskt barndomsminne själv av detta då jag fick panik och jätteångest av att ha blivit lämnad i bilen trots att jag själv ville det. Vågade inte ha mamma utom synhåll sedan på länge och sprang efter henne i flera år. Minns ännu känslan...

  • Emelie0408

    Absolut inte. Brukar själv göra så. Har två barn på 5 och 3 och ibland om jag ska in i affären och bara köpa mjölk så brukar jag fråga om dom kan vänta i bilen o det går alltid bra. Sparar en massa tid på att inte ta dom ur bilen, in i affären där dom ska tjata om att ha och ha, sen ut i bilen igen.

    Detta är såklart under förutsättning att det är dåligt väder och ej varmt i bilen.

  • Grön elefant

    Du känner nog bäst ditt barn hur det skulle reagera. Själv skulle jag aldrig lämna mitt barn själv i bilen, hon skulle vara jätteledsen. Är tre år gammal.

Svar på tråden Är man dålig förälder....