• Gert

    Är det bara muslimer och judar som känner sig kränkta?

    Jag kom och tänka på en sak. Det finns två religioner som har var sitt namn om man kritiserar deras religioner och det är islam och judendom. Islamofobi och antisemitism heter det visst och det är ord som muslimer och judar ofta använder sig av när de känner sig kränkta.

    Däremot har inte kristendom, hinduism, buddism och sikhism liknande ord. Hur kommer det sig? Är människor som utövar dessa religioner inte lika lättkränkta?


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Är det bara muslimer och judar som känner sig kränkta?
  • todo nada
    Gert skrev 2015-08-02 00:22:39 följande:

    Jag kom och tänka på en sak. Det finns två religioner som har var sitt namn om man kritiserar deras religioner och det är islam och judendom. Islamofobi och antisemitism heter det visst och det är ord som muslimer och judar ofta använder sig av när de känner sig kränkta.

    Däremot har inte kristendom, hinduism, buddism och sikhism liknande ord. Hur kommer det sig? Är människor som utövar dessa religioner inte lika lättkränkta?


    Ge dig Gert!

    Gå och lös mysteriet med de försvunna grisarna istället.
  • Ego Lovers

    Har nog mer att islam bygger på heder. Kristendomen bygger inte lika mycket på heder och därför är de väl inte lika lättkränkta. Tydligen har Jesus ord vända andra kinden till väldigt bra effekt. Konstigt att inte muslimerna följer den delen av Koranen med Jesus/Isa eftersom det står mer om profeten Jesus/isa i Koranen 12 gg än om Muhammed 1gg

  • lövet2

    Inte i svenska språket, nej, men det finns naturligtvis på andra språk. Svenskar i största allmänhet har inte koll på de små religionerna, utan där kör man med gammal hederlig rasism bara och drar alla över en kam. När det gäller kristendomen i Sverige, så är det ju den största religionen. Därför kallar sig fobikerna bara ateister och klumpar i hop sig med dem som bara lite ljummet inte tror på någonting alls.

  • Ego Lovers
    todo nada skrev 2015-08-02 00:32:25 följande:
    Ge dig Gert!

    Gå och lös mysteriet med de försvunna grisarna istället.
    De har muslimerna ätit upp förstår du väl när ingen annan såg. Precis som mina tolv muslimska klasskompisar tryckte i sig korv när inte deras syskon eller föräldrar såg på i skolmatsalen på åttiotalet. De älskade griskött och blev faktiskt ledsna när de inte längre fick det utan fick specialkost i skolan.
  • Gert
    Ego Lovers skrev 2015-08-02 00:45:44 följande:
    De har muslimerna ätit upp förstår du väl när ingen annan såg. Precis som mina tolv muslimska klasskompisar tryckte i sig korv när inte deras syskon eller föräldrar såg på i skolmatsalen på åttiotalet. De älskade griskött och blev faktiskt ledsna när de inte längre fick det utan fick specialkost i skolan.
    www.svd.se/svininfluensan-tog-de-fattigas-grisar


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    lövet2 skrev 2015-08-02 00:45:27 följande:

    Inte i svenska språket, nej, men det finns naturligtvis på andra språk. Svenskar i största allmänhet har inte koll på de små religionerna, utan där kör man med gammal hederlig rasism bara och drar alla över en kam. När det gäller kristendomen i Sverige, så är det ju den största religionen. Därför kallar sig fobikerna bara ateister och klumpar i hop sig med dem som bara lite ljummet inte tror på någonting alls.


    Så vad heter det på engelska?
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • lövet2
    Gert skrev 2015-08-02 00:49:31 följande:
    Så vad heter det på engelska?
    Ingen aning. Jag kan tänka mig, eftersom kristendomen är störst även i de engelsktalande länderna, att de kanske inte heller har ett mer specifikt ord än någon form av "icke troende".
  • Gert
    Speakers Corner skrev 2015-08-02 01:15:42 följande:

    sv.wikipedia.org/wiki/Kristofobi


    Det verkar bli allt vanligare i vår del av världen.

    "I Köpenhamn hotas och överfölls kristna med Mellanösternursprung av muslimska gäng. Dansk polis oroas av ett mörkertal eftersom få vågar anmäla av rädsla för vidare förföljelse."
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    Speakers Corner skrev 2015-08-02 01:15:42 följande:

    sv.wikipedia.org/wiki/Kristofobi


    Dessutom kan man kritisera kristendom utan att bli anklagad för att vara kristofob. 
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
Svar på tråden Är det bara muslimer och judar som känner sig kränkta?