• Anonym (Lotta)

    Min familj tror att vi är rika

    Jag har ett litet märkligt problem; min familj och släkt har av någon anledning fått för sig att vi har pengar som gräs. De kommer hela tiden med kommentarer om pengar i stil med  "ni kan väl köpa ny tv utan problem, ni som har så gott ställt", "jaha, en resa till X, ja det har väl ni råd med, ni som tjänar så bra" och (riktat till våra barn) "säg åt mamma och pappa att köpa en ny cykel, det har de råd med".

    Jag fattar inte varför de tror att vi har pengar, vi lever verkligen inget utsvävande liv. Vi har rätt vanliga jobb med vanliga löner, har två halvkassa bilar, har inte de senaste teknikprylarna, inga dyra vanor när det gäller ex kläder, resor och mat osv. Inget i vårt liv signalerar "pengar". Vi lever som de flesta andra i vår omgivning.
    Det enda jag kan tänka mig är att min man fick en "chefstjänst" för ett par år sen. Inget flott alls, mer bara ansvar för ett område på jobbet med ett par anställda, för det får han ett par tusenlappar extra i lön. De kanske tror att han får jättehög lön nu?

    Vi pratar aldrig ekonomi med släkten, det är hela tiden de som drar upp ämnet och när vi då säger att "nej, vi har inte råd att åka utomlands" då skrattar de och tror att vi ljuger. Naturligtvis har vi pratat med dem om detta och försökt förklara, men det är som om det inte går in. Kommentarerna är heller inte skämtsamma/retsamma utan mer som småtykna nålstick.

    Vad ska vi göra? 

  • Svar på tråden Min familj tror att vi är rika
  • Anonym (Otrevligt)

    Men fy vad otrevliga släktingar! Ta ett ordentligt snack med dem där ni sätter ner foten! Det är ju som att de trakasserar er, och inför era barn dessutom! I mitt tycke är det avundsjuka, egocentriska människor som håller på så här! Blir så arg på sådant, unnar de inte er att ha det bra om ni nu skulle ha det? VILL de att ni ska leva i misär, eller vad?

  • Anonym (Motsatt)

    Jag har det motsatta problemet, alla i min familj tror att jag är dyngfattig!! När jag säger att jag ska resa eller liknande kommer genast kommentarer om att "nä, men ska du verkligen det, du kanske behöver pengarna längre fram" osv.

    Jag vet inte vad det här beror på att folk tror så mycket om andras ekonomi, men irriterande är det! Jag vet inte riktigt vad man ska göra, så jag har inte mycket tips att komma med, men jag känner igen mig i det du skriver, fast tvärtom. . .

  • Anonym (abcd)

    Jag hade nog väntat tills de drog upp det igen, försökt att förklara hur det står till en sista gång och sedan hade jag hade tappat tålamodet och sedan rytit ifrån och skällt ut dom efter noterna.

  • Anonym (Hurre)

    De kanske är tvärt om. Att ni har så skruttiga saker att det är på tiden att ni unnar er nåt eller köper nåt fint.

  • Anonym (..)

    Oskön familj. Skit i dem eller säg åt dem på skarpen.

    Har din man en trevligare familj skulle jag umgås mer med dem och mindre med din egen.

  • Jemp

    Väldigt otrevligt med sådana kommentarer och särskilt till era barn.

    Hur har de det ställt själva? Jag vet arbetslösa på soc bidrag tex som resonerar (vissa, givetvis inte alla!) Som så att alla med jobb har gott om pengar.

  • Meebo

    Samla alla som säger sådana saker i ett och samma rum och förklara:

    "Nu är det SISTA gånger vi säger detta till er sen bryter vi kontakten för så som ni behandlar oss det GÖR man helt enkelt inte! Vi har INTE så gott om pengar som ni tror. Vi bara spenderar dem som vi har på ett smart sätt. Och för den delen så har ni INGET med vår ekonomi att göra."

    Sen lämnar ni rummet.

    Det var jag tvungen att göra med ett flertal personer efter att min pappa och farfar dog efter varandra inom ett par månader och hela släkten trodde jag blivit snor rik bara för att jag ärvde allt..

  • J M Calvert

    Nästa gång dom säger "ja det har väl ni råd med, ni som tjänar så bra" så säger du,"vi tjänar inte bra,vi har löner som är helt normala,.  vi är inga höginkomsttagare,förstår inte varför du fått det intrycket,   det vi gör är att vi planerar, vi sparar det vi kan och då kan vi unna oss lite extra ibland.
    Tala om hur ni har det,rakt up och ner, det är det enda som fungerar.


    There is no substitute for victory.
  • Anonym (granit)

    "Ja nu har vi ju ganska normala löner, men om man använder pengarna rätt och inte slösar dem på...

    (insert valfri onödig sak som släkten slänger pengar på- rökning, snus, McD, bilar med lån till taskig ränta osv är tacksamma självmål i sammanhanget)

    ...så har man väl råd med en del annat, eller hur? En rökare slösar bort ca 24000 om året, om man investerar de pengarna i fem år istället så borde man ha minst 130 000 sen, har ni tänkt på det?"

  • Anonym (...)

    Hatar dem som ska lägga sig i sånt! Detta handlar inte om exakt samma ämne men när jag gick i årskurs 9 råkade min mentor höra när jag pratade med min kompis om att min morfar varit med i tidning om att han tjänade mest i den kommunen ( en liten kommun) och hon blev direkt intresserad när vi pratade pengar och när hon fråga vem som hade mycket pengar svarade jag min morfar, och så frågade hon " Får du mycket pengar utav honom?" jag svarade " jag ber inte om pengar så nej jag får inga pengar" Då kom hon med något som jag verkligen tog illa vid av " Men du är väl bortskämd och får allt du pekar på" Jag blev riktigt arg och hade en stor lust att gå till rektorn och säga att det är oaccpetabelt för en sådan kommentar tycker jag är taskig! Hade också lust och säga " Ja vem är de som betalat dina 4 bilar och båt, inte då du med din lärar lön............" Hatar när folk inte kan sköta sitt eget! jag har blivit uppfostrad att ekonomi är något man håller för sig själv, och ja jag sa ju till henne att min morfar hade endel pengar men ja ändå! ;)

  • Anonym (joel)

    Har ungefär samma problem. Jag fick ärva en summa pengar av en släkting (runt 550 000) och nu anser en del av min släkt att jag är rik och omöjligt kan ha ekonomiska bekymmer. Jag vill spara dessa pengar, men får ständigt dryga kommentarer som "varför kör du en beggad volvo när du har råd med en ny bil?", "varför köper du aldrig villa, varför bor du kvar i den här gamla lägenheten?", "varför klär du dig så där, du har väl ändå råd med finare kläder?". Och ALLTID om någon råkat slösa lite mer pengar än de tänkt så kommer de till mig och ber om "välgörenhet".

    Jag blir förbannad, jag vill säga åt dem att om de hade någon uppfattning om pengar skulle de inte 1. inte behöva tigga av mig 2. fatta att även om jag har "en halv miljon" på banken är jag långt ifrån rik. Tyvärr är jag för mesig och bekväm för att orka säga något. Obestämd

  • zooägaren

    Det enda ni behöver säga/göra är att fråga dom vad i hela glödheta helvetet dom har med er ekonomi att göra?!! 


    Jag är hård , men ärlig!
  • telly
    Meebo skrev 2015-08-02 12:54:36 följande:

    Samla alla som säger sådana saker i ett och samma rum och förklara:

    "Nu är det SISTA gånger vi säger detta till er sen bryter vi kontakten för så som ni behandlar oss det GÖR man helt enkelt inte! Vi har INTE så gott om pengar som ni tror. Vi bara spenderar dem som vi har på ett smart sätt. Och för den delen så har ni INGET med vår ekonomi att göra."

    Sen lämnar ni rummet.

    Det var jag tvungen att göra med ett flertal personer efter att min pappa och farfar dog efter varandra inom ett par månader och hela släkten trodde jag blivit snor rik bara för att jag ärvde allt..


    Det är väl lite överilat?
  • Anonym (singsing)

    Vet du TS, jag störde mig också på såna kommentarer förut. Jag tyckte det var jobbigt när vi köpt bil eller nån teknikpryl och ville nästan gömma det. Sambon min är tvärtom: han visar gärna upp sånt han köper på ex fb eller om han pratar med någon. Vet du varför? För att det sticker i ögonen på folk att man "har" pengar. Vi har inte mer pengar än någon annan i bekantskapskretsen och dom köper prylar men pratar inte om det.

    Sen jag började läsa på om energier kan jag skratta tillsammans med min sambo. Det du sänder ut får du tillbaka. Så faktiskt är det jättebra för er att andra tänker att ni har mycket pengar! Prova att välkomna det och håll med! Nästa gång någon säger "det har väl ni råd med" så svara "absolut har vi det! Vi väljer bara att lägga dom pengarna på något annat just nu". Testa några månader och tro mig - ni kommer få mer pengar! Sen är det ganska kul att se folks reaktioner när man svarar på det sättet, dom vet liksom inte riktigt hur dom ska fortsätta ;)

  • BCH52
    Anonym (singsing) skrev 2015-08-03 21:55:23 följande:

    Vet du TS, jag störde mig också på såna kommentarer förut. Jag tyckte det var jobbigt när vi köpt bil eller nån teknikpryl och ville nästan gömma det. Sambon min är tvärtom: han visar gärna upp sånt han köper på ex fb eller om han pratar med någon. Vet du varför? För att det sticker i ögonen på folk att man "har" pengar. Vi har inte mer pengar än någon annan i bekantskapskretsen och dom köper prylar men pratar inte om det.

    Sen jag började läsa på om energier kan jag skratta tillsammans med min sambo. Det du sänder ut får du tillbaka. Så faktiskt är det jättebra för er att andra tänker att ni har mycket pengar! Prova att välkomna det och håll med! Nästa gång någon säger "det har väl ni råd med" så svara "absolut har vi det! Vi väljer bara att lägga dom pengarna på något annat just nu". Testa några månader och tro mig - ni kommer få mer pengar! Sen är det ganska kul att se folks reaktioner när man svarar på det sättet, dom vet liksom inte riktigt hur dom ska fortsätta ;)


    Ja, det där är en metod som fungerar i många sammanhang har jag upptäckt, att svara "över-trevligt-positivt-leende" på diverse korkade påståenden och frågor ger ett övertag. Folk tappar liksom tråden och blir alldeles tysta och snopna. Fungerar ocks om folk är otrevliga, de förväntar sig liksom inte att man svarar med något positivt och soligt leende. Lika roligt varje gång!
Svar på tråden Min familj tror att vi är rika