• Anonym (Orolig)

    Måste jag göra abort

    Hej alla där ute.

    Jag är gravid i V.10.

    Nu är det så att jag inte vet om jag vågar behålla barnet. Har haft två riktiga fyllor mesans jag har varit gravid.

    Först i V.8 och nu i V.10.

    Har druckit ganska mycket dom två gångerna och blivit väldigt berusad. Är det någon där ute som har varit i samma sits? Hur mycket skada kan det tagit?

    Har pratat med en barnmorska, men fick inget svar mer en att hon inte vet.

    Så nu vet jag inte om jag ska behålla eller göra abort. Men det lutar åt abort vågar nog inte riskera något

  • Svar på tråden Måste jag göra abort
  • Anonym (Hej!)

    Ja, jag har varit i samma sits och jag dömer dig inte på minsta vis!

    Jag blev gravid när jag var runt 25, men kunde inte låta bli alkoholen. Det gick bara inte. Jag skulle då göra abort, men fick missfall innan jag hann utföra den. Jag tog tag i mitt förhållande till alkohol och blev nykter. Sedan blev jag gravid igen när jag var 30 och det gick bara bra!

    Om du känner att du kan klara en abort kanske det är lika bra nu när läget för ett barn inte verkar vara optimalt. Vill då behålla så gör du det, men sök inte hjälp hos barnmorskan, för de kan inget om alkohol. Ring istället till VC och be om remiss till en expert. Alkoholhjalpen.se är bra också!

    Ingen kan naturligtvis säga om barnet redan tagit skada av alkoholen. Det är sådant som visar sig. Just med alkoholskador är det ju också så att de kan visa sig först senare i livet, så även om bebisen verkar frisk så kan det komma problem längre upp i åren.

  • Anonym (Likadant)

    Jag var i samma sits som du, jag hade dock druckit betydligt fler gånger. Jag var väldigt orolig precis som du, men troligtvis skulle fostret redan varit skadat och realistiskt sätt lett till ett missfall.

    Man vet ju tyvärr aldrig, men till viss del syns det på ultraljud också!

    Jag behöll, jag fick en frisk liten kille.

  • Anonym (Birgitta)

    Det avgör du själv. Det verkar som att du vet att alkohol kan orsaka skador hos fostret, både fysiska missbildningar och psykiska problem. Det är också skillnad på ett enstaka glas och en "rejäl fylla", särskilt första trimestern när allt är som känsligast. Och precis som "Hej!" skriver ovan så kan det visa sig senare i barnets liv, inte alltid direkt vid födseln.

    Det du behöver avgöra är hur du kommer reagera ifall det faktiskt blir fel på barnet. Kan du leva med det? Känns det moraliskt rätt för dig att ha tagit beslutet att behålla det och ta den risken?

  • Anonym (Orolig)

    Hej tack för ni har tagit er tid att läsa och svara.

    Ja som ni säger så finns det ju en risk att något kan hända när jag har drickigt ganska mycket.

    Och jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag har gjort så det blev något fel på barnet. Så det måste väll bli en abort.

    Känns så tungt bara att göra en abort, vet inte hur jag kommer klara det efter.

    Men känns inte som jag har så mycket val.

  • Anonym (Hej!)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-02 10:34:55 följande:

    Hej tack för ni har tagit er tid att läsa och svara.

    Ja som ni säger så finns det ju en risk att något kan hända när jag har drickigt ganska mycket.

    Och jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag har gjort så det blev något fel på barnet. Så det måste väll bli en abort.

    Känns så tungt bara att göra en abort, vet inte hur jag kommer klara det efter.

    Men känns inte som jag har så mycket val.


    Jag har tråden i "mina favoriter" och jag kan stötta dig här under hela processen. Du kan skriva så mycket du vill och vad du än bestämmer dig för så kommer jag att finnas här och svara dig.

    Jag har för mig att det heter FAT (men jag kan minnas fel), det som barnet drabbas av när mamman druckit under graviditeten. Sedan kan det ju bli fysiska skador också, och så kan barnet bli helt friskt!

    Jag har gjort två aborter när jag var yngre och tyckte aldrig att det var så himla farligt eller allvarligt. Det är en cellklump som stöts bort, inte ett barn. Det du gör är alltså inte att döda ett barn, utan att förhindra att ett barn blir till. Så tänkte jag i alla fall.
  • Drottningen70

    Du kanske drack för att du ville ha anledning till att göra abort? Undermedvetet?

    Om du tagit dig två rejäla fyllor fast du vetat att du var gravid och hade tänkt behålla barnet är det nog så att du behöver ta hjälp för dina alkoholproblem innan du fundrar på att bli mamma.

  • Drottningen70
    Anonym (Hej!) skrev 2015-08-02 10:41:33 följande:

    Jag har tråden i "mina favoriter" och jag kan stötta dig här under hela processen. Du kan skriva så mycket du vill och vad du än bestämmer dig för så kommer jag att finnas här och svara dig.

    Jag har för mig att det heter FAT (men jag kan minnas fel), det som barnet drabbas av när mamman druckit under graviditeten. Sedan kan det ju bli fysiska skador också, och så kan barnet bli helt friskt!

    Jag har gjort två aborter när jag var yngre och tyckte aldrig att det var så himla farligt eller allvarligt. Det är en cellklump som stöts bort, inte ett barn. Det du gör är alltså inte att döda ett barn, utan att förhindra att ett barn blir till. Så tänkte jag i alla fall.


    FAS
  • Anonym (Birgitta)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-02 10:34:55 följande:

    Hej tack för ni har tagit er tid att läsa och svara.

    Ja som ni säger så finns det ju en risk att något kan hända när jag har drickigt ganska mycket.

    Och jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag har gjort så det blev något fel på barnet. Så det måste väll bli en abort.

    Känns så tungt bara att göra en abort, vet inte hur jag kommer klara det efter.

    Men känns inte som jag har så mycket val.


    De närstående jag har som gjort det har inte haft några problem att klara det då det inte funnits så mycket att klara av. En stor mensblödning är vad det är. Tvärtom har de varit lättade eftersom de av olika skäl haft en oro. Du har ett samvete och tänker efter, och det är bra, det är ingenting du ska må dåligt över utan tvärtom uppskatta hos dig själv.

    Se det som positivt att du k a n bli gravid, då har du chansen till barn senare när du har fått ordning på livet och alkoholen!
  • IceIce

    Jag tycker också det låter som rätt beslut givet omständigheterna.

    Dessutom, om du haft dåliga förhållanden innan så låter det som att det är klokt att vara tillsammans med den här nya killen ett tag (och då menar jag minst ett år eller två) för att se att han verkligen är bra, innan ni skaffar barn. Du har gott om tid och jag tror verkligen man besparar sig mycket olycka (kanske livslång) genom att vara försiktig med såhär stora beslut som vem man skaffar barn med.

  • Anonym (Orolig)

    Jo absolut förstår vad ni menar.

    Det jobbiga är ju som sagt att både jag och kille vill ju behålla barnet nu, men jag vågar inte på grund av alkoholen jag drickigt.

    Så det känns inte något bra, bara och känns väldigt tungt det här beslutet, men ska ringa sjukhuset i morgon och boka abort.

Svar på tråden Måste jag göra abort