• Anonym (Ung tjej)

    Hjälp?!

    Är det helt fel forum eller allt för desperat att fråga om hjälp när det kommer till att lämna ett långt och mycket dåligt förhållande?

  • Svar på tråden Hjälp?!
  • Anonym (Cissi)

    Verkligen inte!

    Först en eloge till dig för att du är så stark att du närmar dig det beslutet. Det är inte lätt men man klarar det och det är så otroligt bra när man väl lyckats.

    Är det något särskilt du vill fråga/ha råd om?

  • Anonym (Ung tjej)

    Jag tänkte nog främst fråga ifall det är någon annan här som har varit med om samma sak och hur dom tog sig ur deras förhållande.. Jag vet väl inte riktigt själv vad jag frågar efter men efter så många år vet jag inte hur jag ska forsätta själv

  • todo nada
    Anonym (Ung tjej) skrev 2015-08-02 11:41:15 följande:

    Jag tänkte nog främst fråga ifall det är någon annan här som har varit med om samma sak och hur dom tog sig ur deras förhållande.. Jag vet väl inte riktigt själv vad jag frågar efter men efter så många år vet jag inte hur jag ska forsätta själv


    Jag har.

    Jag kom till insikt att den jag levde med inte var frisk, och att jag stod maktlös inför att göra något åt det eftersom han inte såg något fel i det han gjorde.
  • Anonym (Ung tjej)
    todo nada skrev 2015-08-02 12:00:28 följande:

    Jag har.

    Jag kom till insikt att den jag levde med inte var frisk, och att jag stod maktlös inför att göra något åt det eftersom han inte såg något fel i det han gjorde.


    När du kom fram till det hur gjorde du då, packa du bara dina saker och for eller?
  • todo nada
    Anonym (Ung tjej) skrev 2015-08-02 12:25:51 följande:

    När du kom fram till det hur gjorde du då, packa du bara dina saker och for eller?


    Det tog lång tid, jag bearbetade situationen mentalt innan jag lämnade. Så när den dagen kom var jag färdig med förhållandet på alla sätt och vis.

    Då packade jag en väska och bara åkte.

    Har du någon som vet om din situation? Är han fysisk mot dig? Och hur känner du inför tanken att lämna honom, finns viljan?
  • Anonym (Ung tjej)
    todo nada skrev 2015-08-02 12:39:56 följande:

    Det tog lång tid, jag bearbetade situationen mentalt innan jag lämnade. Så när den dagen kom var jag färdig med förhållandet på alla sätt och vis.

    Då packade jag en väska och bara åkte.

    Har du någon som vet om din situation? Är han fysisk mot dig? Och hur känner du inför tanken att lämna honom, finns viljan?


    Okej..

    Ingen vet om helt och hållet hur det ligger till nä :/

    Han är fysisk och det han har varit länge.. Jag jag viljan att lämna honom men jag vet inte om jag har modet/styrkan för det. Jag har försökt planerade det ska gå till
  • Anonym (Cissi)

    Jag tror du har den styrkan. När man väl börjar fundera på det så tror jag att det oftast bara är en tidsfråga.

    För mig var det också ett beslut som växte fram och tog ett tag, men någonstans innerst inne visste jag att jag aldrig skulle må bra i en så destruktiv vardag så när jag väl tog steget var jag bara lättad efteråt. Lite allmänt ensam kände jag mig i början men det gick över.

  • todo nada
    Anonym (Ung tjej) skrev 2015-08-02 15:04:25 följande:

    Okej..

    Ingen vet om helt och hållet hur det ligger till nä :/

    Han är fysisk och det han har varit länge.. Jag jag viljan att lämna honom men jag vet inte om jag har modet/styrkan för det. Jag har försökt planerade det ska gå till


    Du behöver stöd från någon som du litar på.

    För när du väl kommer till den dagen då du lämnar kommer du att mer eller mindre vara ett känslomässigt vrak, och då kommer du behöva någon som hjälper och stöttar dig.

    Vad är det som skrämmer dig mest för att lämna honom?

    (Om du inte vill skriva öppet får du gärna skicka PM)
  • Anonym (Ung tjej)
    todo nada skrev 2015-08-02 15:29:44 följande:

    Du behöver stöd från någon som du litar på.

    För när du väl kommer till den dagen då du lämnar kommer du att mer eller mindre vara ett känslomässigt vrak, och då kommer du behöva någon som hjälper och stöttar dig.

    Vad är det som skrämmer dig mest för att lämna honom?

    (Om du inte vill skriva öppet får du gärna skicka PM)


    Jag känner också att jag hade velat prata med någon jag kan lita på men jag vill inte dra in min familj och dom kompisarna som finns kvar är även bära honom:/

    Jag är bara rädd för att han tar det för långt och har ihjäl mig typ..
  • todo nada
    Anonym (Ung tjej) skrev 2015-08-02 16:19:27 följande:

    Jag känner också att jag hade velat prata med någon jag kan lita på men jag vill inte dra in min familj och dom kompisarna som finns kvar är även bära honom:/

    Jag är bara rädd för att han tar det för långt och har ihjäl mig typ..


    Hur känner du inför att kontakta en kvinnojour?

    De som jobbar där träffat/pratar med kvinnor i din situation dagligen. Du behöver ju inte uppge namn och så heller om du ringer, utan du kan ringa anonymt och bara prata.

    Du ska inte vara rädd att "dra in" din familj, dom älskar dig och vill så klart att du ska må bra.

    Du ska också veta att om det vill sig illa är det inte mycket våld som krävs för att ha ihjäl en annan människa. Räcker att han puttar dig så du faller illa och slår i en känslig del av huvudet.

    Men du är på rätt väg iaf, som startat denna tråden, och faktiskt insett att du vill ändra din situation.

    Hur pass uppbunden är du till honom? Har ni barn/djur? Finns det någon som du skulle kunna bo ett tag hos?
  • Anonym (Ung tjej)
    todo nada skrev 2015-08-02 19:13:25 följande:

    Hur känner du inför att kontakta en kvinnojour?

    De som jobbar där träffat/pratar med kvinnor i din situation dagligen. Du behöver ju inte uppge namn och så heller om du ringer, utan du kan ringa anonymt och bara prata.

    Du ska inte vara rädd att "dra in" din familj, dom älskar dig och vill så klart att du ska må bra.

    Du ska också veta att om det vill sig illa är det inte mycket våld som krävs för att ha ihjäl en annan människa. Räcker att han puttar dig så du faller illa och slår i en känslig del av huvudet.

    Men du är på rätt väg iaf, som startat denna tråden, och faktiskt insett att du vill ändra din situation.

    Hur pass uppbunden är du till honom? Har ni barn/djur? Finns det någon som du skulle kunna bo ett tag hos?


    Jag känner inte att jag vill kontakta dom (känns bara för verkligt och jobbigt). Tror du att det är en dum idé att prata med någon gemensam vän?

    Vi har en liten misse sen bor vi i hans lägenhet, väldigt långt från mitt hem :/
  • todo nada
    Anonym (Ung tjej) skrev 2015-08-02 19:27:10 följande:

    Jag känner inte att jag vill kontakta dom (känns bara för verkligt och jobbigt). Tror du att det är en dum idé att prata med någon gemensam vän?

    Vi har en liten misse sen bor vi i hans lägenhet, väldigt långt från mitt hem :/


    Klart du ska prata med någon, det behöver du. Jag antar att du har någon vän som vet lite, men inte allt? (Det lät så utifrån det du skrev innan)

    Men, om du är det minsta osäker på att vägen kommer vara lojal, och att risken finns att det når din killes öron så ska du låta bli..
  • Anonym (Ung tjej)
    todo nada skrev 2015-08-02 19:36:04 följande:

    Klart du ska prata med någon, det behöver du. Jag antar att du har någon vän som vet lite, men inte allt? (Det lät så utifrån det du skrev innan)

    Men, om du är det minsta osäker på att vägen kommer vara lojal, och att risken finns att det når din killes öron så ska du låta bli..


    Ja, det är bara det att jag vet inte vem jag vågar lita på längre. Jag får försöka prata med någon kanske.

    Tack för att ni ställer upp och svarar
  • todo nada
    Anonym (Ung tjej) skrev 2015-08-03 01:15:02 följande:

    Ja, det är bara det att jag vet inte vem jag vågar lita på längre. Jag får försöka prata med någon kanske.

    Tack för att ni ställer upp och svarar


    Vill du prata med någon som har varit i din sits och som är helt utomstående får du gärna skicka ett PM.

    Jag vet hur du känner dig, hur fruktansvärt ensamt det är och hur tungt allt är att bära.

    Annars tycker jag du ska försöka hitta någon någonstans där du vågar berätta.

    Önskar dig iaf lycka till med allt, det kan bara bli bättre kom ihåg det.
  • Anonym (Martin)

    Jag tror som todo nada att det är bra om du pratar med någon angående din situation. Dels kan det vara bra för dig att högt uttala det jobbiga, det kan göra insikten starkare om vad du är med om, och sen är det viktigt utifrån att du inte ska känna dig så ensam i situationen!

    De som arbetar på kvinnojourer är van vid att prata och ge råd till människor i liknande situationer som den du upplever. Att bryta upp från ett destruktivt förhållande är svårt och det kan vara skönt att ha någon utomstående att prata med ibland.

    Sen tror jag också att det är bra om det är någon i din närhet som du kan öppna upp för. Precis som todo nada tycker jag inte att du ska känna att du "drar in" din familj eller andra närstående, de önskar säkert att få hjälpa dig. Men det är viktigt att du känner att du kan lita på den du öppnar dig för. Om det är en gemensam vän som kanske går till din kille så är det bättre att avvakta.

    Att du skriver att du är rädd att han ska ta ditt liv är ett tydligt tecken på att situationen redan har gått för långt! Jag hoppas att du klarar av att ta dig ur den här situationen. Du är värd mer!

  • Anonym (Ung tjej)

    Men det är just det här som är jobbigt.. Nu börjar jag vela och vet varken upp eller ner.

    Jag gjorde ett försök att prata med den som står mig absolut närmast men jag verkar ha fått den kalla handen. Börjar fundera om det kanske är lite som han säger

  • Anonym (Martin)

    Vad är det som känns jobbigt? En sak som kan hjälpa är att fundera på vad du skulle säga om någon nära dig kom och berättade att hen blev misshandlad fysiskt eller psykiskt. Vad skulle ditt råd vara till den personen? Skulle du säga att den förtjänade det?

    Vad får dig att säga att du fick kalla handen? Lite som vem säger? Och vad säger han?

  • Anonym (Ung tjej)

    Ni tror inte att det skulle gå att rädda med typ terapi eller liknande?

  • Anonym (Hm)

    Menar du parterapi eller enskild, för dig? Viktigt isåfall att ALLA kort kommer upp på bordet, allt om misshandeln, allt. Skulle du eller ni vara beredda på det?

    Tror annars det hade varit bättre för dig om den här tråden lagts under rubriken Misshandel i Känsliga rummet.

Svar på tråden Hjälp?!