• Äldre 2 Aug 13:59
    1431 visningar
    6 svar
    6
    1431

    Hjälp mig, hon är helförändrad (långt...)

    Min dotter som fyllde två för ett par veckor sen har blivit totalförändrad vad gäller sömnen. Hon har i ett år sövt sig själv på dagen i sitt rum, sovit i ca 2-3 h och vaknat glad och tjoandes. På natten har hon sovit i egen juniorsäng på vårat rum, då hon drömmer mardrömmar på natten och behöver att jag sjyssar henne då.

    Tills nu när min man haft semester och vi började söva henne på natten i sitt rum, vilket efter två kvällar funka klockrent i ett par veckor. Nu är det helt kaos. Hon vägrar sova där på natten vilket vi har accepterat för hon skrek sig hes, så hon va helt svimfärdig nästan. Men på dagen är hon fortfarande så beroende av sin sömn, hon blir jätte trött och omöjlig utan. Men hon skriker bara. Skriker verkligen, som om någon försöker ta henne. Så jag läste runt och där stod det att de kan behöva föräldrarna igen osv så jag tänkte att jag får väl sitta med henne tills hon somnar. Vilket funka tills hon inser att jag går sen. Nu vaknar hon efter 40-60 minuter och inser att vi inte är där och skriker sig galen på de få min det tar för mig att gå in och hämta henne.

    Ingenting funkar. Hon blir så omöjlig och trött av den här dåliga dagssömnen och jag håller på att gå under. Är höggravid och vill bara att det ska funka så alla får må bra. Mannen börjar jobba igen imorgon och jag känner mig helt förstörd.

    Finns det någon som har råd, tips eller bara någon mening att dela med sig av vore jag så tacksam..

  • Svar på tråden Hjälp mig, hon är helförändrad (långt...)
  • Äldre 2 Aug 14:13
    #1

    Räcker inte 40-60 min för henne då? Barn är ju olika, såklart, men det låter mycket för en 2-åring att sova 2-3 tim på dagen?
    Låt henne sova den kortare tiden, så kanske nattsömnen blir bättre?
    Sen är det nog en god idé att flytta tillbaka henne in till ert rum om hon skriker så. Det är ju en stor omställning för henne att få ett syskon. Hon är ju fortfarande liten, även om hon blir storasyster.

  • Äldre 2 Aug 14:20
    #2

    Det hoppades jag också på men hon behöver verkligen de där timmarna extra sömn. Hon blir omöjlig och bara gråter och slåss annars på eftermiddagen och kvällen.. Ja, hon får sova i vårt rum på natten, för jag vill gärna att allt ska va bra för alla(!) när lillasyster kommer.

  • Anonym (Elin)
    Äldre 2 Aug 14:44
    #3

    Finns det ingenstans hon kan sova i närheten av där du är? Dagtid menar jag alltså, eftersom hon blir orolig av att inte se dig/er när hon vaknar?

    På dagen kanske det inte är nödvändigt att vila just i en säng utan en soffa/madrass i närheten av er föräldrar kanske funkar bättre?

  • Äldre 2 Aug 14:58
    #4

    Lägg henne i vagn och rulla med henne runt i bostaden när hon sover så att hon kan vakna till lite och se att du finns i närheten. Barn förändras jättemycket i tvåårsåldern och kan få helt andra behov.

  • Äldre 2 Aug 18:45
    #5
    Humlan87 skrev 2015-08-02 14:58:34 följande:

    Lägg henne i vagn och rulla med henne runt i bostaden när hon sover så att hon kan vakna till lite och se att du finns i närheten. Barn förändras jättemycket i tvåårsåldern och kan få helt andra behov.


  • Äldre 2 Aug 21:23
    #6

    Ska prova vagnen imorgon, tack!!

Svar på tråden Hjälp mig, hon är helförändrad (långt...)