• Anonym (Maja)
    Äldre 2 Aug 14:58
    13973 visningar
    71 svar
    71
    13973

    Jag blir snart tokig på det här, hur läge till ska jag behöva plugga egentligen?!

    Jag är en tjej på 26 år som fortfarande inte är klar med mina studier. Alltså jag började plugga på högskolan direkt efter gymnasiet och har hållit på ända till nu och är ännu inte färdig med min utbildning.Suck! Gråter Ibland känner jag bara för att hoppa av skolan och skita i allt eftersom det tar sån tid. Jag hatar det här. 

    Det känns som att jag lägger all tid på att plugga men ändå fastnar det inte och jag kör på tentorna om och om igen, Vet snart inte hur många gånger jag fått skriva om vissa tentor. 

    Har alla det verkligen såhär svårt för att plugga? Min mamma säger att hon var tvungen att plugga hela tiden för att lära sig nåt i skolan, så hon menar att det är normalt. Men jag tycker inte det verkar så, för folk har ju tid till att både träna, festa och ha relationer vid sidan av skolan. 

    Har funderat på att gå och prata med en psykolog om det här eftersom jag mår så dåligt, men jag skäms över att jag är så dålig och inte klarar av att lära mig nåt. Hade ni andra det också så här när ni pluggade? 

  • Svar på tråden Jag blir snart tokig på det här, hur läge till ska jag behöva plugga egentligen?!
  • Äldre 2 Aug 15:03
    #1

    vad läser du? 

    jag tror det är stor skillnad på vad man läser, hur mycket tid man behöver lägga ner. jag läste företagsekonomi och det var ju aldrig några 40 timmar i veckan som jag la på studier, men andra ämnen krävde säkert mer! 

    en sak jag tycket underlättade var att öva på gamla tentor - men det har du kanske redan provat! 

  • Anonym (Maja) Trådstartaren
    Äldre 2 Aug 15:09
    #2
    Dixie skrev 2015-08-02 15:03:45 följande:

    vad läser du? 

    jag tror det är stor skillnad på vad man läser, hur mycket tid man behöver lägga ner. jag läste företagsekonomi och det var ju aldrig några 40 timmar i veckan som jag la på studier, men andra ämnen krävde säkert mer! 

    en sak jag tycket underlättade var att öva på gamla tentor - men det har du kanske redan provat! 


    Pedagogik.
  • Äldre 2 Aug 15:23
    #3

    Jag läser företagsekonomi på gymnasiet. Jag lägger ner minst 40 h i veckan men oftast 60-80 h. Jag har inte tid för annat än skola, barnen och sköta hushållet. Jag skulle säkert bli godkänd även fast jag la ner lite mindre tid men jag har höga krav på mig själv och nöjer mej inte med annat än toppbetyg och väljer därför att lägga ner mycket tid på studierna.

    Jag har svårt att lära mig, jag kan t.ex. inte lära genom att läsa tyst. Jag måste sitta och läsa högt för jag lär mig muntligt.

  • Äldre 2 Aug 15:34
    #4
    +1

    Hur klarade du av studierna på tidigare stadier? Något jag upplevt med yngre studiekamrater är att de är ovana vid att strukturera sina studier. Det krävs planering och studieteknik. Jag tycker att du ska ta kontakt med högskolans kurator/specialpedagog. Varje högskola har någon typ av liknande organisation kring elevhälsa. Kanske kan du få stöd eller ta reda på om du har några svårigheter som tidigare inte upptäckts. 

  • Anonym (akkad­eimikö­rn)
    Äldre 2 Aug 15:38
    #5

    Vi har alla olika lätt för att lära och som ovan säger så lär sig en del bäst via text, en del via hörseln och andra genom att praktiskt arbeta med saker. Alla är inte födda teoretiker och svårighetsgraden för pedagogik skulle jag säga är lätt de första åren men går kraftigt uppåt på C- och D-nivå.

    (På ett ingenjörsprogram kan det i princip vara tvärtom, att en mattekurs från första året är den sista omtentan man har kvar innan examensbeviset, men efter det nålsögat är det mesta kursmaterial hanterbart.)

    Sitter du ensam hemma och kämpar eller har du försökt sitta i en studiegrupp av kursare som diskuterar frågeställningarna tillsammans?

    Har du bett att få låna och kopiera tentor från kursare som fått högre betyg och jämfört med din egen för att se vad som saknas?

    Har de bett om återkoppling av dina lärare på vad det är som du inte har grepp om? Fokuserar du på fel kapitel vid inläsningen, är dina svar bara inte tillräckligt utförliga eller är det tydligt för dem att du faktiskt inte förstått det du läst?

    Om man missar samma tenta många gånger fast man gör ärliga försök så behöver man vanligen kolla av med andra att man har förstått uppgifterna rätt, och hur man lägger svaret på rätt nivå vad gäller språk och utförlighet.

  • Anonym (lärar­e)
    Äldre 2 Aug 15:46
    #6

    Jag läser också pedagogik, har 2 tentor kvar i matte (är jättedålig på det och läser ingen mattelärarutbildning...) som jag skrivit hundratusen gånger känns det som. Mitt tips är att gå inte ens på tentan om du inte pluggat ordentligt innan och känner dig säkert, du blir bara nere om du inte klarar den. Utan ta så mycket hjälp utifrån du bara kan. Kolla Youtube, lär dig en bra lästeknik (man kan inte sträckläsa faktaböcker effektivt) och lär dig plocka ut det vitkigaste. Kolla på gamla tentor, skriv mindmaps eller vadsomhelst som funkar för dig. Lär dig ett högre akademiskt skrivspråk så verkar du också mer påläst än vad du egentligen är - omoraliskt tips men ändå. jag har lätt att lära mig allt utom matten, får kämpa på tills jag gråter och känner mig särskolemässig men jag lovar dig att du kommer må så bra när du klarar av en tenta som du haft svårt för!!

  • Anonym (Maja) Trådstartaren
    Äldre 2 Aug 15:49
    #7
    Stina77 skrev 2015-08-02 15:34:13 följande:

    Hur klarade du av studierna på tidigare stadier? Något jag upplevt med yngre studiekamrater är att de är ovana vid att strukturera sina studier. Det krävs planering och studieteknik. Jag tycker att du ska ta kontakt med högskolans kurator/specialpedagog. Varje högskola har någon typ av liknande organisation kring elevhälsa. Kanske kan du få stöd eller ta reda på om du har några svårigheter som tidigare inte upptäckts. 


    Okej... Ja, jag får väl ta och göra det.

    På gymnasiet var jag borta från lektionerna kanske 1-2 dagar i veckan pga att jag var tvungen att vara hemma och plugga inför prov och så. Mamma brukade alltid godkänna frånvaron eftersom hon visste att jag satt hemma och pluggade. Sen så fick jag en hel del hjälp av ett äldre syskon också. Han brukade ibland skriva delar av mina uppsatser eftersom jag inte skulle hinna annars. Jag behöver ofta läsa samma saker jättemånga gånger för att komma ihåg och tappar bort mig lätt när jag sitter och läser nåt så så är det bara att börja om igen. Så jag är inte lat eller så, tvärtom! Jag lägger typ all min tid på skolan och ändå hinner jag inte eftersom jag inte kan koncentrera mig på vad som står.
  • Äldre 2 Aug 15:54
    #8

    Ta kontakt med läs- och skrivstöd/studieteknikstöd på lärosätet om sådant finns.

    Har du funderat på om du kan ha dyslexi?

  • Anonym (Inte för alla)
    Äldre 2 Aug 15:57
    #9

    Akademiska studier är inte för alla, inget fel i det. Om du redan på gymnasiet behövde vara borta för att hinna med så har du antingen inte lärt dig rätt sätt att studera-eller så borde du göra något annat.

    Men förstår ju att du vill bli färdig när du hållit på så här länge så det kanske är sent påtänkt nu.

    Men det är inget fel i att ge upp heller.

    Ta till dig de tips du fått om studieteknik och fundera över hur du studerar.

  • Anonym (akkad­eimikö­rn)
    Äldre 2 Aug 16:00
    #10
    Anonym (Maja) skrev 2015-08-02 15:49:04 följande:
    Okej... Ja, jag får väl ta och göra det.

    På gymnasiet var jag borta från lektionerna kanske 1-2 dagar i veckan pga att jag var tvungen att vara hemma och plugga inför prov och så. Mamma brukade alltid godkänna frånvaron eftersom hon visste att jag satt hemma och pluggade. Sen så fick jag en hel del hjälp av ett äldre syskon också. Han brukade ibland skriva delar av mina uppsatser eftersom jag inte skulle hinna annars. Jag behöver ofta läsa samma saker jättemånga gånger för att komma ihåg och tappar bort mig lätt när jag sitter och läser nåt så så är det bara att börja om igen. Så jag är inte lat eller så, tvärtom! Jag lägger typ all min tid på skolan och ändå hinner jag inte eftersom jag inte kan koncentrera mig på vad som står.
    Oj, du det låter som om du borde höra av dig till en dyslexienhet. Flera större lärosäten har en sådan som ger hjälp till studenter som har problem, men jag vet klart inte om det finns där du läser.

    Man kan t.ex. få längre tentatid, få inläst material och frågor på band och liknande.
    Berätta om hur du fick göra för att klara din gymnasietid för studievägledare så får de guida dig vidare, något borde man väl kunna göra.

    Jag tycker du är fantastisk som har kommit så här långt, för det låter inte som att du har haft det lätt precis! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Jag blir snart tokig på det här, hur läge till ska jag behöva plugga egentligen?!