• Anonym (Orolig)

    Tvångstankar oro för att vara en potentiell misshandlare

    Har fått lite konstiga tvångstankar den senaste tiden. Orolig för att jag kanske är någon som skulle misshandla min kvinna. Rädd att jag skall "få en knäpp". 

    Tycker om att ha dominant sex och var rätt hårdhänt. Mina tankar går lite som "tänk om jag egentligen vill misshandla någon på riktigt" Att jag typ tappar kontrollen och går från lekt till något annat.

    Har aldrig lyft handen åt någon kvinna någonsin eller ens tänkt tanken att "nu slår jag till henne" oavsett hur provocerad jag blivit. Ändå har jag fått dessa konstiga tankar. 

    Har en relation med en kvinna som blivit utsatt för misshandel. Det är kanske min oro för att göra något som skadar henne som talar.

    Skulle inte kunna leva med mig själv om det hände. 

  • Svar på tråden Tvångstankar oro för att vara en potentiell misshandlare
  • Anonym (Lugn)

    Precis som du säger låter det som tvångstankar. Inget du behöver oroa dig för! Just det att tankarna gör dig orolig betyder att du inte kommer att göra det som de säger. Det är vanligt att nyblivna föräldrar får tvångstankar om att de ska på något sätt skada sitt barn, vilket är ett slagsmål försvar från hjärnan att vara extra försiktig med sitt barn. Tankarna kommer sig av att man förstår hur ömtåligt och sårbart ens barn är. Kanske är det på samma sätt med din kvinna, att du vet att hon blivit utsatt och du blir därför extra medveten om hur ömtålig och sårbar hon är. Och dessutom, man tappar inte bara kontrollen över sig själv och gör något man absolut inte vill, om du skulle varit en misshandlare skulle du aldrig reflektera på detta sätt.

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Lugn) skrev 2015-08-02 22:31:06 följande:
    Precis som du säger låter det som tvångstankar. Inget du behöver oroa dig för! Just det att tankarna gör dig orolig betyder att du inte kommer att göra det som de säger. Det är vanligt att nyblivna föräldrar får tvångstankar om att de ska på något sätt skada sitt barn, vilket är ett slagsmål försvar från hjärnan att vara extra försiktig med sitt barn. Tankarna kommer sig av att man förstår hur ömtåligt och sårbart ens barn är. Kanske är det på samma sätt med din kvinna, att du vet att hon blivit utsatt och du blir därför extra medveten om hur ömtålig och sårbar hon är. Och dessutom, man tappar inte bara kontrollen över sig själv och gör något man absolut inte vill, om du skulle varit en misshandlare skulle du aldrig reflektera på detta sätt.
    Jo jag vet. Dock håller vi på med (lättare) bdsm och det är ju nära en våldsam situation (även om det är överenskommet). Så min oro är att vi leker och så framkallas äkta våldsamhet. Men jag tror ju också det bara är tvångstankar men vill göra mig kvitt dom. 
  • Anonym (Lugn)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-03 08:27:46 följande:

    Jo jag vet. Dock håller vi på med (lättare) bdsm och det är ju nära en våldsam situation (även om det är överenskommet). Så min oro är att vi leker och så framkallas äkta våldsamhet. Men jag tror ju också det bara är tvångstankar men vill göra mig kvitt dom. 


    Även om ni håller på med dessa bdsm lekar så antar jag att ni i leken precis som i verkliga livet har gränser för hur långt man går. Du vet ju att det är just en lek innerst inne och inte en verklig våldsituation. I bdsm ingår ju dessutom att ma är tydlig med sina gränser och har stoppord osv. Sådant måste man vara noga med samt ha en öppen kommunikation.

    Min poäng är iallafall att jag inte tror att man plötsligt tappar kontrollen över sig själv och gör sådant man inte vill göra. Om du vet i era lekar att du tex.aldrig skulle vilja fortsätta med något som hon tydligt visar att hon inte vill, så kommer inte du plötsligt börja göra det heller.
Svar på tråden Tvångstankar oro för att vara en potentiell misshandlare