• majfemton

    När ska man ta upp barnfrågan i ett förhållande?

    Jag om min sambo har varit tillsammans i strax över två år och har enligt mig ett perfekt förhållande. Jag är 27 år och han är 29 år. Vi har båda har studerat klart och har fast jobb och tillsammans har vi en bra och stadig inkomst. Vi bor i en bostadsrätts 3:a som vi nydligen har renoverat färdigt och kombin står fint parkerad på gårdens parkering. Jag tycker att vi har alla förutsättningar som behövs för att utöka vår familj!

    Jag har det senaste halvåret haft en stor längtan barn men har inte "vågat" ta upp samtalsämnet med min sambo. Jag vet att han vill ha barn, men vi har inte riktigt pratat om när. Jag har en del vänner som har barn och när vi träffar dem sitter han gärna med en bebis i knäet, busar med dem och går gärna runt och bär på dem. När jag ser detta så smälter mitt hjärta och jag blir ännu mer sugen på att skaffa barn. Jag brukar ge honom lite små pikar ibland, men jag vet inte om han förstår dem!

    Jag vill ha massor med tips på hur jag kan ta upp samtalsämnet barn med honom. Hur gjorde ni? Hur länge hade ni varit tillsammans med er partner när ni tog upp ämnet? Puscha mig till att "våga" ta upp ämnet! Tack :)

  • Svar på tråden När ska man ta upp barnfrågan i ett förhållande?
  • Frontline

    Varför komplicera det, säg bara rakt upp och ner till han att du är sugen på att skaffa barn så fort som möjligt..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Pimpinellan

    Före vi blev ihop!! Jag vill absolut ha barn och ville veta att min blivande också ville det. Annars slösar man bara bort tiden ihop. Fråga rakt ut och kräv ett svar. Efter så lång tid ihop och vid den åldern ska man veta hur man vill ha det.

  • Snowgirl

    Säg bara att du vill att ni skaffar barn. Jag sa det rakt ut och sen hade vi sex oskyddat Vi hade båda gått och klurat på frågan ett tag och det var väl lite onödigt tycker jag så här i efterhand. I den bästa av världar hade det blivit en bebis direkt, men ödet ville annorlunda och det tog fyra år innan vi hade ett levande barn i famnen.

  • Anonym (H)

    Så fort som möjligt. Det är onödigt att slösa varandras tid i onödan.

    Men är han den rätte för dig och lämplig pappa till dina barn om du inte "vågar" prata med honom om frågor du vill prata om?

  • Anonym (Vänta inte)

    Min idag sambo frågade om jag ville ha barn innan vi flyttade ihop (vi hade då känt varandra i ett halvår) vilket jag ville men inte just då. Hade jag inte svarat ja tror jag inte att vi hade flyttat ihop alls. Idag har vi en liten tjej på 4 månader, 3 år efter att vi träffades!

    Eftersom att du vet att din sambo vill ha barn finns det ingen anledning att inte ta upp frågan! Prata om det efter att ni träffat era vänner med barn tex så blir det kanske naturligt. Eller säg att du funderar på att sluta med p-piller (om du använder det) och säg vad tycker du om det?

    Vänta inte för länge då blir det nog bara jobbigare och mer krystat. Lycka till:)

  • Kereza

    Barn-frågan var avhandlad och klar inom 24 timmar av att vi träffats för första gången. Jag skulle aldrig riskera att slösa tid (deras och min) på någon som vill ha barn, så det är alltid det första jag tar reda på om jag blir intresserad av någon. 

  • majfemton

    Jag vet ju att han vill ha barn, den frågan är redan klar! Jag hade ju inte slösat bort min tid om han inte velat ha barn.. Jag får ta tag i det snarast med andra ord! Med tanke på att det kan ta långtid innan det funkar så är det ju inte helt fel att börja i tid!

  • Jw83

    Vi pratade lite om sånt i början eftersom barn var viktigt för min man. Jag ville ha min drömgård,större sparande, hästar och vara gift först. Ett år efter att vi köpt drömgården så friade han, ett år efter frieriet så gifte vi oss och köpte hästarna och dagen efter bröllopet så blev jag gravid med vår son.

    Finns det något som din man gärna vill ha färdigt innan barn?

    För isåfall kan du se till att ni prioriterar det ett tag innan du tar upp barnfrågan.

  • Eleonor01
    Pimpinellan skrev 2015-08-02 17:33:50 följande:

    Före vi blev ihop!! Jag vill absolut ha barn och ville veta att min blivande också ville det. Annars slösar man bara bort tiden ihop. Fråga rakt ut och kräv ett svar. Efter så lång tid ihop och vid den åldern ska man veta hur man vill ha det.


    Helt sant! Jag frågade på någon av de första dejterna. För varför ska man annars slösa en massa tid å känslor?!?'
  • Anonym (H)
    majfemton skrev 2015-08-02 20:00:36 följande:

    Jag vet ju att han vill ha barn, den frågan är redan klar! Jag hade ju inte slösat bort min tid om han inte velat ha barn.. Jag får ta tag i det snarast med andra ord! Med tanke på att det kan ta långtid innan det funkar så är det ju inte helt fel att börja i tid!


    Varför vågar du inte prata om när ni skulle ha barn i så fall?
  • gbgumman

    Jag gjorde första kvällen vi blev ihop. (Känt varandra ett år då) ville han inte satsa helt var jag inte med. Just då var det inte aktuellt men så fort studier och jobb var klart så ville jag. Han sa ja till det och så blev det.

Svar på tråden När ska man ta upp barnfrågan i ett förhållande?