• emeliek91

    Påverkar det barnet på något sätt?

    Hej! Jag fick för en vecka sedan veta att jag var gravid, är väldigt tidigt än så länge. Jag går imorgon in i vecka 5 (4+0) och idag fick jag lite damp och ville flytta på soffan, vilket jag gjorde också. Det gick väldigt smidigt och jag behöver inte anstränga mig allt för mycket. Men påverkar sådant barnet på något sätt? Kan det leda till missfall eller något? Jag är livrädd för missfall, då jag och min partner haft 2 tidigare och nu vill vi mer än allt att den här lilla krabaten ska stanna kvar.

    Jag kände mig inte speciellt överansträngd eller något, blev lite varm och svettig thats all. Sitter nu och tar de lugnt efter att jag har städat lite och gjort i ordning en pastasallad. Har lite ont i magen, men det verkar vara gaser.

  • Svar på tråden Påverkar det barnet på något sätt?
  • Pimpinellan

    Fick du plus knappt en vecka efter äl verkligen?! För 2+6 innebär ju det. Tror du är längre gången eftersom plus då är omöjligt enligt mig. Hur som-tror absolut inte ditt lyft skadat! Glad  Vissa blir beordrade att inte lyfta alls,men det brukar vara efter många missfall eller efter ÄD och på läkares inrådan förstås.

  • Frontline

    Hmm finns ju dom som jobbar in i det sista med fysiskt krävande jobb så att flytta lite på en soffa är garanterat ingen fara...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • emeliek91

    Jag hade ett missfall innan jag blev gravid den här gången och det var för cirka 2 månader sedan. Alltså, jag hade mens först i maj, sen blev jag gravid som blev ett missfall och sen fick jag min första mens i juli igen och jag tog ett gravidtest tidigare i juli månad som visade negativt, så det är inte att det skulle vara kvar någon hormon eller så. Och sen köpte jag ett clearblue test, digitalt och testade och det visade "gravid 1-2" och jag tog ett till senare den dagen som visade samma. Barnmorskan vill att jag ska ta ett senare den här månaden med, så ska göra det :) Men jag hade mensens första dag den 6 juli

  • Minxy

    Nej, det påverkar inte barnet :)
    Tänk såhär: missfall (jag har också fått två missfall) sker pga något som inte står rätt till hos fostret.

    Jag är nu gravid i v.37 med barn nummer tre och hjälper fortfarande maken att putta upp bilar på trailersläp, bär virke och är ute på skogspromenader, bär våra äldre barn (5 och 7 år) när dom är ledsna/behöver närhet osv.

    Så länge du inte har exempelvis försvagade livmoderhals så kan du leva ett normalt och aktivt liv när du är gravid.
    Du väntar barn. Det är ingen handikappande sjukdom :)

    Lycka till!

  • emeliek91

    Haha ja det är sant. Jag är nog bara lite överdriven och lite extra rädd eftersom att jag har haft 2 missfall och verkligen, verkligen inte vill att det här också ska bli ett missfall. Men jag ska nog släppa lite på det nu och istället försöka njuta! :)

    Jag ska köpa ett grav.test idag igen och kolla en gång till, sedan ska jag vänta 2-3 veckor innan jag tar igen. Jag vill vara säker och dessutom sa barnmorskan att jag kunde ta ett runt den 15, men jag är så otålig. Jag vill se så att det fortfarande är positivt osv, haha.. så nojig

  • emeliek91

    Jag tycker själv att det är konstigt att testet senaste gången visade "gravid 1-2" men jag antar att jag är gravid eftersom jag har ont i brösten osv. Idag enligt en app som jag har där man kan följa veckorna så gick jag in i vecka 5 (4+0) i alla fall, så då borde ju testet visa det? 

    Jag funderar på om jag kanske faktiskt är längre gången, men jag tror inte det. Jag var i vecka 3+4 eller 3+5 (minns ej exakt) när jag ändrade om på appen att mensens första dag var den 6 juli, då jag trodde man räknade från mensens sista dag först. Kanske bara att min kropp har producerat mycket hormoner, sedan så brukar man ju oftast inte märka graviditet innan man typ får något symtom eller mensen inte kommer och då brukar man ju ändå vara i vecka 5-6. Men jag kände på mig att jag var gravid bara haha.

    Aja, får se vad testet visar senare idag :)

  • Agentkia
    emeliek91 skrev 2015-08-03 08:01:03 följande:

    Jag tycker själv att det är konstigt att testet senaste gången visade "gravid 1-2" men jag antar att jag är gravid eftersom jag har ont i brösten osv. Idag enligt en app som jag har där man kan följa veckorna så gick jag in i vecka 5 (4+0) i alla fall, så då borde ju testet visa det? 

    Jag funderar på om jag kanske faktiskt är längre gången, men jag tror inte det. Jag var i vecka 3+4 eller 3+5 (minns ej exakt) när jag ändrade om på appen att mensens första dag var den 6 juli, då jag trodde man räknade från mensens sista dag först. Kanske bara att min kropp har producerat mycket hormoner, sedan så brukar man ju oftast inte märka graviditet innan man typ får något symtom eller mensen inte kommer och då brukar man ju ändå vara i vecka 5-6. Men jag kände på mig att jag var gravid bara haha.

    Aja, får se vad testet visar senare idag :)


    Men sluta testa. Du blir bara mer nojig när du håller på så. Du är gravid! Har ett test visat det är det så. Digitala test visar väl ålder på fostret inte vilken vecka du är i. Fostret blir ju till ca 2 veckor efter mens så då stämmer 1-2.

    Sluta noja. Börja njuta.

    Missfall beror på att fostret har någon defekt och inte kan överleva. Det är inte säkert du kan påverka det ändå. Då måste man veta vad defekten beror på. Så njut och var glad över din graviditet du. Lycka till och stort grattis!
  • emeliek91
    Agentkia skrev 2015-08-03 09:04:55 följande:
    Men sluta testa. Du blir bara mer nojig när du håller på så. Du är gravid! Har ett test visat det är det så. Digitala test visar väl ålder på fostret inte vilken vecka du är i. Fostret blir ju till ca 2 veckor efter mens så då stämmer 1-2.

    Sluta noja. Börja njuta.

    Missfall beror på att fostret har någon defekt och inte kan överleva. Det är inte säkert du kan påverka det ändå. Då måste man veta vad defekten beror på. Så njut och var glad över din graviditet du. Lycka till och stort grattis!
    Hehe, ja jag testade i alla fall och nu var det 2-3 istället för 1-2 :D Så det går framåt och nu känner jag mig glad över att vara gravid! 2-3 = vecka 4-5 och jag gick in i vecka 4+0 idag så det stämmer :D
  • Agentkia
    emeliek91 skrev 2015-08-03 11:46:35 följande:

    Hehe, ja jag testade i alla fall och nu var det 2-3 istället för 1-2 :D Så det går framåt och nu känner jag mig glad över att vara gravid! 2-3 = vecka 4-5 och jag gick in i vecka 4+0 idag så det stämmer :D


    Haha ja du ser.
Svar på tråden Påverkar det barnet på något sätt?