• Anonym (deltidsmamma)

    ger snart upp som mamma

    Min son 11 år bor med sin pappa. Pojken fick nyligen diagnosen adhd samt asperger (autism) han funkar till synes bra men har problem i det sociala samspelet och i skolan. Tidigare har han fått otroliga agressionsutbrott, men det var tack och lov länge sen nu.

    Jag och min nya man har ett gemensamt barn på tre år som var efterlängtat av oss alla tre. Men som alla storasyskon var han ju inte beredd på konkurrensen.

    Problemet är att jag snart ger upp sonen. Han förstår inte att syskonet är ett litet barn. Han hackar på henne, är elak säger saker som att "nu måste hon lära sig äta fint så man inte skäms för henne" med han själv äter som en slusk....precis som sin pappa. Han slevar in så mycket mat att det inte går att tugga och häver in dricka och sväljer. Han äter en stor portion på 2 minuter. Tack o lov har han hög förbränning och är hyperaktiv så det märks inte att han faktiskt äter lika mycket som sin far som väger 115 kg.

    Han kan inte hantera kniv och gaffel utan sliter i sär maten. Och så svär han åt sitt syskon för att hon äter med fingrarna i bland.

    Han kan inte sätta sig utan kastar sig ner i både soffa och på stolar så möblerna flyttar sig och vår soffa har börjat gå sönder.

    Pga hans funktioner funkar inte konsekvenstänket riktigt och nu har han kommit i i nåt slags pubertalt beteende.

    Det går ut över hans yngre syskon. Hon älskar honom, han är hennes idol men han kan inte ta att hon säger nej och stopp. Att saker som var roligt igår inte är roligt i dag alla gånger. Och då svär han på henne och gapar att hon är respektlös.

    När han varit hos oss på lov, lite längre period är hon helt Slut, ledsen, drömmer mycket och sover oroligt....samtidigt längtar hon efter honom när det är långt mellan gångerna.

    Är själv uppvuxen med ett äldre syskon med diagnoser vilket givetvis färgar mig....men jag känner att jag pustar ut varje gång jag skjutsar tillbaka honom till pappan.

    Det är konflikter hela tiden och mycket beror säkert på hans funktionshinder, men en hel del är att hans pappa låtit honom få sin vilja. Och att pappan sätter stolthet i att äta fort, kunna slå ner den som säger emot och att pappan har tydliga narcissistiska drag. Han är inte narcissistisk men många drag som stämmer vilket smittats av på sonen. Han är hos mig varannan helg och vi delar på loven, och jag går på knäna ....när han är go är han mysig men de tillfällena blir färre och färre. Vi försöker att inte påpeka när han beter sig illa men när möbler och saker går sönder, när lillasyster råkar illa ut och när hon härmar måste vi ju säga till.

    Och.....det är ofta.....kanske bäst att dra ner på umgänget och minska mer och mer. Kanske bara låta honom och pappan leva i symbios och ha sitt eget. Min dörr är alltid öppen men då vill jag att man respekterar varandra och inte svär och skriker. Alltså det är inte syskongräl utan av en annan kaliber.

    Ordet nej förstår han inte.. .Han kan inte se att syrran menar sluta när hon gnäller och viftar bort honom utan han går på och fortsätter, för hon sa ju inte nej, fast han slutar ju inte även om hon säger nej, för han tycker ju att det är kul och då borde hon också tycka det.

    Rörigt inlägg, ja visst...men känner mig helt kaputt och urlakad känslomässigt just nu...

  • Svar på tråden ger snart upp som mamma
  • Anonym (Suck)

    Varför i h-vete skaffar du nya ungar när du inte klarar av den du har?

    Vidrigt! Sök hjälp! Men kasta inte bort din stackars son!

  • Drottningen70

    Det låter faktiskt som du inte alls tycker om ditt barn längre. Mycket kritik mot honom, som om du ser ditt ex där.

    Ni behöver hitta varandra igen. Umgås ni nåt på tu man hand när han är oss dig dig?

  • Anonym (deltidsmamma)

    Vi umgås så mycket vi kan på egen hand. Men när han bara är här över helg så hinner vi ju inte så mycket . Vi vill ju ha tid hela familjen också och vi kan inte hitta på massa speciellt hela tiden Heller. På loven försöker vi göra någon resa ihop han och jag och det funkar hyfsat, men det räcker att han inte får en tredje glass så kan han flippa, och med flippa menar jag bli våldsam. Han sparkade mig i magen när jag var gravid, men han mindes det inte efteråt.

    Han har medicin nu så utbrotten är färre och mindre.

    Jag har i efterhand förstått att jag nog fick någon slags depression i samband med förlossningen, han var på väg att dö under förlossningen och han visade tidigt tecken på att något inte var okej då han aldrig sov mer än 2 timmar i sträck sina första 3 år. Jag var ensam med honom hela veckorna då pappan veckopendlade .

    Jag har inte knutit an till honom förrän när han var 5-6 år.

    Men det som oroar mig mest är hans sätt mot lillasyster.

    Sen kan man tycka vad man vill om min föräldraförmåga, jag är bra mamma. Jag tänker att han kanske har det bäst hos pappa, att lillasyster kanske har det bättre utan någon som kallar henne äcklig och svär åt henne för att hon bajsat i blöjan, eller skriker åt henne för att hon sitter på studsmattan när han vill hoppa...

  • Anonym (deltidsmamma)

    Jag överger honom inte, han har alltid mig men det är inte hållbart att behöva av dörrar för annars låser han in sig i badrummet som straff för att han inte får se film nr tre samma kväll.

    Han har en pappa och en fantastisk bonusmamma, han kan komma hit men att stanna längre perioder går inte. Han tar sönder möbler, cyklar och grejer och trycker ner sin syster.....

    Jag åker gärna dit, tar en timme och vi kan träffas och enbart göra skoj saker, vardagen här funkar inte

  • Anonym (Mom)

    Förstår att det är jobbigt hela situationen!Men försök att höra ditt bästa som mamma.Struktur och rutiner är viktiga.En dag kan det kännas lättare.Det är inte lätt med barn ,jag vet.

  • Anonym (H)

    Jag tycker du tänker helt rätt

    Dock tycker jag inte du ska säga upp kontakten helt utan som du säger, träffa honom lite mer sällan och ute eller bara ni

    Det är ditt ansvar att skydda dina barn, även från syskon..

    livet är inte perfekt och vissa klarar inte av alla och sonen klarar uppenbart inte av systern när han är där, iaf inte nu och hela helger/lov

    Ta hjälp! Stöd

    men tvinga inte fram något på bekostnad av systerns säkerhet

    i framtiden kanske dom kan ha en sundare relation men just nu låter de inge bra

  • Anonym (ditt barn och ditt ansvar.)

    Om grabben fått dessa diagnoser. Så borde han rimligen fått detta på BUP. Efter ett tag borde han bli överflyttad till habiliteringen.

    Du har rätt till stödkontakt på både BUP och habiliteringen. 

    Har du gått någon föräldrautbildning i habiliteringens regi?

    Vilken hjälp har du begärt som stöd för att hantera situationen?

  • Anonym (deltidsmamma)

    Eftersom han bor hos mig ca fyra dagar per månad och pappan sköter all kontakt med bup så har jag i dagsläget ingen kontakt med dem. Den habilitering han tillhör ligger 1.5 timmes resa bort för mig och nu kommer det hemska. Jag jobbar själv med barn och ungdomar med denna problematik. Jag har suttit med föräldrar och gett råd och stöd men gudarna ska veta att det är annorlunda när man är på hemmaplan.

    sen så finns det inte så mycket stöd att få. Vi har tydliga rutiner och är extremt fyrkantiga och följer alla "regler"som finns men det går ut över lillasyster och där brister mitt hjärta

  • Anonym (ditt barn och ditt ansvar.)
    Anonym (deltidsmamma) skrev 2015-08-02 22:12:18 följande:

    Eftersom han bor hos mig ca fyra dagar per månad och pappan sköter all kontakt med bup så har jag i dagsläget ingen kontakt med dem. Den habilitering han tillhör ligger 1.5 timmes resa bort för mig och nu kommer det hemska. Jag jobbar själv med barn och ungdomar med denna problematik. Jag har suttit med föräldrar och gett råd och stöd men gudarna ska veta att det är annorlunda när man är på hemmaplan.

    sen så finns det inte så mycket stöd att få. Vi har tydliga rutiner och är extremt fyrkantiga och följer alla "regler"som finns men det går ut över lillasyster och där brister mitt hjärta


    Då kanske det är dags att ta kontakt med dem. 

    Ibland kan det vara så att bästa hjälpen är verktyg i form av tips.
    Sen vet du inte om Pappan sjunger versen. Allt är väl och här är inga problem för jag är sååå fantastisk. Allt är mammans fel

    Funkar skolan?

    Sen får Pappan hem minst ETT stort brev om året med utbildningar. Dessa kan du gå i din egna kommun eller rättare sagt landsting. 

    Kan säga så här. Psykologen går till psykologFlört Så det är inget konstigt med att du kan hjälpa andra, men inte dig själv. För att du är känslomässigt involverad och då är det ett problem. 
Svar på tråden ger snart upp som mamma