• Gert

    Sverige har högre arbetslöshet än USA. Vad beror det på?

    Arbetslösheten i Sverige var i maj 7,8% och ungdomsarbetslösheten 20,6%! Förvånad

    I USA var arbetslösheten i maj 5,5% och ungdomsarbetslösheten nästan hälften av Sveriges, 11,6%!

    Vad beror det här på? 

    www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet---internationell-jamforelse/

    tinyurl.com/3xuowun

    www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Ungdomsarbetsloshet-internationellt/

    tinyurl.com/m93zg8k


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Sverige har högre arbetslöshet än USA. Vad beror det på?
  • Petteri J
    Gert skrev 2015-08-02 23:50:08 följande:

    Arbetslösheten i Sverige var i maj 7,8% och ungdomsarbetslösheten 20,6%! 

    I USA var arbetslösheten i maj 5,5% och ungdomsarbetslösheten nästan hälften av Sveriges, 11,6%!

    Vad beror det här på? 

    www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet---internationell-jamforelse/

    tinyurl.com/3xuowun

    www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Ungdomsarbetsloshet-internationellt/

    tinyurl.com/m93zg8k


    Arbetslösheten i USA är 40% och Sverige 20% och inget annat. Vad det beror på.? Sverige har sämre sociala skyddsnät.

    www.svenskaresebloggen.wordpress.com
  • KillBill

    En förklaring är den liberala invandringspolitiken som bidragit till att USA varit en ekonomisk supermakt under en mycket lång period.

  • KillBill

    Förtydligande: USAs invandringspolitik har historiskt varit mer liberal än Sveriges invandringspolitik.

  • 10oktober

    Något jag la märke när jag bodde i USA var att det vi har maskiner till har de en anställd för. Exempel ta betalt i parkeringshus och vid vägavgifter. Man ser också mer trafikpoliser, butiksbiträden, städare på allmänna utrymmen etc. Det skapar onekligen mer jobb.

    Sedan vet jag inte om vi ska sikta på att bli som USA, i staden jag bodde i levde 30% av invånarna under fattigdomsgränsen och många av de som har jobb har minimilön som inte räcker att leva på. Det leder till att de inte har råd att skaffa ex sjukförsäkring och därför ser man också fler med diverse åkommor som sjukvården i Sverige rättat till för längesen. Därpå finns stora segregeringar mellan fattiga och vita. Där jag bodde kunde jag som vit tjej inte tänka på att ta bussen till jobbet, det var för osäkert.

  • Rataxes
    KillBill skrev 2015-08-03 05:09:37 följande:

    En förklaring är den liberala invandringspolitiken som bidragit till att USA varit en ekonomisk supermakt under en mycket lång period.


    Alltid glädjande med människor som inser fördelarna med liberal politik.
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • themia

    Det är inte meningsfullt att jämföra en statsfederation med en stat.
    Har samtliga stater i USA lägre arbetslöshet än Sverige?

  • Gert
    KillBill skrev 2015-08-03 07:05:31 följande:

    Förtydligande: USAs invandringspolitik har historiskt varit mer liberal än Sveriges invandringspolitik.


    Menar du slavhandeln då?

    I dag är Sverige mer liberal och öppen för invandring än vad USA är. Så jag tror att det inte har någonting med invandringen att göra. Det har snarare med skattesystemet att göra.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Rataxes
    Gert skrev 2015-08-03 10:50:24 följande:
    Menar du slavhandeln då?

    I dag är Sverige mer liberal och öppen för invandring än vad USA är. Så jag tror att det inte har någonting med invandringen att göra. Det har snarare med skattesystemet att göra.
    Återigen glädjande med folk som inser fördelar med ett liberalare system
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Gert
    Rataxes skrev 2015-08-03 10:52:13 följande:
    Återigen glädjande med folk som inser fördelar med ett liberalare system
    Ett liberalare skattesystem ja. Inte liberalare invandring.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • KillBill
    Rataxes skrev 2015-08-03 10:46:13 följande:
    Alltid glädjande med människor som inser fördelarna med liberal politik.
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
    Ja visst finns det fördelar med en liberal politik men också nackdelar. Jag föredrar socialliberal politik (med betoning på social).
  • Aniiee
    10oktober skrev 2015-08-03 07:16:33 följande:

    Något jag la märke när jag bodde i USA var att det vi har maskiner till har de en anställd för. Exempel ta betalt i parkeringshus och vid vägavgifter. Man ser också mer trafikpoliser, butiksbiträden, städare på allmänna utrymmen etc. Det skapar onekligen mer jobb.

    Sedan vet jag inte om vi ska sikta på att bli som USA, i staden jag bodde i levde 30% av invånarna under fattigdomsgränsen och många av de som har jobb har minimilön som inte räcker att leva på. Det leder till att de inte har råd att skaffa ex sjukförsäkring och därför ser man också fler med diverse åkommor som sjukvården i Sverige rättat till för längesen. Därpå finns stora segregeringar mellan fattiga och vita. Där jag bodde kunde jag som vit tjej inte tänka på att ta bussen till jobbet, det var för osäkert.


    Liten instickare: I en del stater måste man dessutom jobba ett visst antal timmar för att få understöd, på vissa stället betalas en del av det understödet av arbetsgivaren, som då ger arbetaren färre timmar för att slippa betala sin del av understödet eller av ren princip för att de tycker att staten inte ska betala understöd. Ond spiral delux......
    Though we think we witness, we're part of the scene.
  • TillFlorida

    I USAs statistik räknas man inte som arbetslös om man gett upp hoppet om att få ett jobb och inte längre aktivt söker anställning. Det är en av anledningarna till att arbetslösheten gått ned.

    Som tidigare nämnts finns det betydligt fler låglönejobb. Butiker har öppet längre då det är ekonomiskt möjligt med billig arbetskraft. Det ger fler jobb.

    Att få jobb i USA idag är inte alls svårt. Jobben som är lätta att få ger dig  dock bara $8-9 i timmen och inte rätt till sjukförsäkring. Du tillåts inte jobba heltid då de då skulle vara tvungna att ge dig "benefits" (Pension, sjukförsäkring etc). Många har därför två deltidsjobb.

    Det är också lätt att avskeda i många stater vilket gör det mindre riskabelt att anställa. Jag har jobbat på samma jobb i snart tre år men kan få sparken med omedelbar verkan (Ingen uppsägningstid från endera parten).

Svar på tråden Sverige har högre arbetslöshet än USA. Vad beror det på?