• Anonym (Liten­)
    Äldre 3 Aug 00:41
    3407 visningar
    12 svar
    12
    3407

    Lesbisk..Komma ut ur garderoben eller tyna bort... Hjälp!

    Jag har levt i ett olyckligt förhållande med en man i många år nu. Jag har alltid varit bi, eller bara inte satt någon stämpel på min läggning. Men har senaste åren varit säker på att jag inte vill eller kan vara med män. Jag minns inte ens sist jag såg åt en man..skit samma. Jag är lesbisk. Börjar redan ' försvara mig'. Det finns iallafall ingen som helst tvekan.

    Problemet. Jag är en feg liten råtta. Som bara kommit så långt att jag antytt till min man att vi ska bryta upp. Tidigare har jag bestämt sagt det men har jag fullföljt det? Nej.

    Varför..? Vi har barn. Och jag känner mig livrädd. Att mina barn kommer må fruktansvärt, börja strula och knarka för att jag brutit upp familjen. Jag ser det verkligen som en undergång för dem.

    Men. Jag ser och har känt mig så olycklig i att leva och låtsats vara någon jag inte är..i början trodde jag att ' Äh, det är en fas. Du är inte lesbisk, du är bi. Eller behöver ingen stämpel ' men när det gått några år och jag konstant känt att jag inte känner att jag kan vara mig själv, att jag känner med varje cell i kroppen att jag inte känner åtrå, fysisk upphetsning eller nåt varken mot min man eller nån annan man. Alla mina tankar går till kvinnor. För att det har senaste åren varit det ENDA där jag känner ' det här är jag '

    Jag har alltså insett att jag sitter inne i garderoben som en jävla tönt. Snälla, det är inte så stort att vara gay. Så säger jag till mig själv...men sen kommer alla tankar. Bryta upp min familj. Göra mina och hans föräldrar besvikna. Men framförallt, jag har ju varit falsk alla år. Både mot mig själv, men även mot alla andra. De kommer ju hata mig. Äcklas. Vad ska jag säga? ' Jag är inte lycklig?' nej...hos oss behöver man mer än så för att bryta upp. De kommer avsky mig...

    Jag har börjat må så dåligt över det här så jag börjar fundera på om man bara skulle ta självmord. Jag har inte planerat något, men tankarna kommer skrämmande ofta på sistone. Men ja, jag förstår att jag behöver söka hjälp för det. Jag vill inte lämna mina barn rent fysiskt.

    Men jag är alltså för feg. Jag vågar inte separera. Jag vågar inte komma ut. För att jag kommer göra människor besvikna. Men just nu har jag gjort mig själv så illa så jag mår illa.. Jag lever så långt ifrån det jag trodde var jag. Jag står inte upp för mig själv.

    Vad i hela världen ska jag göra? Hur?

    Vi har en bostadsrätt ihop. Vi har bilar, vi har barnen. Jag har en usel inkomst..ok. Inte usel men den är inte hög. Vi har föräldrar..

    Jag står inte ut mer. Snälla någon...vill ni hjälpa mig. Ge mig åsikter, tips, era erfarenheter ( vore fantastiskt)

    Jag har aldrig känt mig så ensam i hela mitt liv :(

  • Svar på tråden Lesbisk..Komma ut ur garderoben eller tyna bort... Hjälp!
  • Äldre 3 Aug 00:54
    #1

    Börja med att bryta upp, jag tycker att i detta läge är din läggning sekundär. Du lever i ett olyckligt förhållande och det ska man inte göra, oavsett om man har barn eller ej.

    Sen efter separationen, när du kommit upp på fötterna, då kan du komma ut när det känns rätt för dig. Det behöver inte ske i samma ögonblick.  

    Jag har en anhörig, som varit i din sits, som nyligen har kommit ut (cirka ett år efter separationen). 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Liten­) Trådstartaren
    Äldre 3 Aug 01:00
    #2
    Kerubmamman skrev 2015-08-03 00:54:47 följande:

    Börja med att bryta upp, jag tycker att i detta läge är din läggning sekundär. Du lever i ett olyckligt förhållande och det ska man inte göra, oavsett om man har barn eller ej.

    Sen efter separationen, när du kommit upp på fötterna, då kan du komma ut när det känns rätt för dig. Det behöver inte ske i samma ögonblick.  

    Jag har en anhörig, som varit i din sits, som nyligen har kommit ut (cirka ett år efter separationen). 


    Tack. Jag har inte tänkt berätta på en gång. Men det är just separera jag inte klarar. Jag kan inte säga ' jag var olycklig..' När man ska förklara för folk varför vi separerat.

    Det är vad som är värst. Att klara separationen..jag klarar inte av att göra människor besvikna. Jag är en sån person, jag har varit olycklig i det här så länge mycket för att jag hellre tar på mig att må dåligt sålänge jag skonar andra från smärta och lidande.
  • Anonym (Ett steg i taget)
    Äldre 3 Aug 01:04
    #3

    Jag tycker att det låter som att du är lite överväldigad. Ta ett steg i taget istället?

    Du älskar inte din man längre - därför ska ni separera. Sånt händer hela tiden och varken dina eller hans föräldrar kommer att tycka att det är konstigt, även om det alltid är tråkigt att se par splittras. Oavsett vad de tycker så är det inte deras sak att besluta.

    Jag säger inte att det är oviktigt att komma ut, men du behöver ju inte involvera dina föräldrar och ex-svärföräldrar i dina dejtingplaner och första ligg. Eller hade du gjort det om det var en ny karl du var ute efter? Jag tänker att den dag du är nykär och har en flickvän som boostar din lesbiska livsgläde kommer du nog känna dig mer motiverad att släppa nästa bomb, istället för att dra upp det nu när du känner dig deppig, vilsen och fastlåst.

  • Anonym (Liten­) Trådstartaren
    Äldre 3 Aug 01:13
    #4
    Anonym (Ett steg i taget) skrev 2015-08-03 01:04:03 följande:

    Jag tycker att det låter som att du är lite överväldigad. Ta ett steg i taget istället?

    Du älskar inte din man längre - därför ska ni separera. Sånt händer hela tiden och varken dina eller hans föräldrar kommer att tycka att det är konstigt, även om det alltid är tråkigt att se par splittras. Oavsett vad de tycker så är det inte deras sak att besluta.

    Jag säger inte att det är oviktigt att komma ut, men du behöver ju inte involvera dina föräldrar och ex-svärföräldrar i dina dejtingplaner och första ligg. Eller hade du gjort det om det var en ny karl du var ute efter? Jag tänker att den dag du är nykär och har en flickvän som boostar din lesbiska livsgläde kommer du nog känna dig mer motiverad att släppa nästa bomb, istället för att dra upp det nu när du känner dig deppig, vilsen och fastlåst.


    Egentligen handlar det inte om att komma ut. Utan problemet hur jag ska våga separera. Men mest vad ska jag säga till Mina föräldrar? utåt sett funkar allt bra. För att vi är väldigt goda vänner...och folk tror nog att det går bara fint. Så ska jag bryta upp mitt i allt. Utan någon förklaring mer än att jag vill typ? Om det handlade om otrohet skulle jag nog berätta för mina föräldrar att det är orsaken. För att jag nästan känner att de är värda den ärligheten. Att jag faktiskt delar med mig av orsaken till uppbrottet. För det blir ju faktiskt ett uppbrott för dem med.

    Egentligen är jag inte rädd för att komma ut. Lite kanske men mer uppbrottet i sig. Det skrämmer mig mest. Och känslan av att jah faktiskt skulle kunna leva 30 år med min man för barnens skull men olyckligt. Det skulle dock funka rent praktiskt. Tänker ibland att jag kanske ska vänta tills barnen är myndiga och ska flytts hemifrån..

    Så hur ska man lösa den biten?

    Så förvirrad..
  • Anonym (Ett steg i taget)
    Äldre 3 Aug 01:19
    #5

    Att vilja separera för att man känner sig mer som vänner eller syskon än som älskande skulle jag nog säga är en fullt socialt accepterad anledning att skiljas idag. Eller att växa ifrån varandra, vilka olika saker i framtiden.

    Vad tycker din man? Om det är så att du tagit upp det förr men sen backat borde du ha ett hum om var han står?

  • Billie­22
    Äldre 3 Aug 02:00
    #6
    Anonym (Liten) skrev 2015-08-03 01:00:07 följande:
    Tack. Jag har inte tänkt berätta på en gång. Men det är just separera jag inte klarar. Jag kan inte säga ' jag var olycklig..' När man ska förklara för folk varför vi separerat.

    Det är vad som är värst. Att klara separationen..jag klarar inte av att göra människor besvikna. Jag är en sån person, jag har varit olycklig i det här så länge mycket för att jag hellre tar på mig att må dåligt sålänge jag skonar andra från smärta och lidande.
  • Billie­22
    Äldre 3 Aug 02:03
    #7

    Blir fel när jag försöker skriva, därför råkade jag posta tidigt.

    Jag tycker tvärtom att du inte ska separera först utan först prata med din man om hur du känner och din oro. Tror du att han kommer att acceptera dig eller tror du att han blir arg, förbannad, vill skiljas direkt?

    Tror du att han kan ställa upp för dig som vän efter att chocken har lagt sig så börja med det och gå sedan vidare. Ser han er också mer som syskon/vänner, så kanske han skulle kunna att som vuxen prata om hur ni ska gå vidare som familj på varsitt håll i framtiden. Ditt barn behöver inte bli kriminell och förstörd pga detta!!!

    Däremot så tror jag att en ärlig förklaring till varför du inte kan fortsätta som du gör är nyckeln. Förstår han inte varför du "sviker familjen" så kommer det nog bara att bli en värre separation.

  • Anonym (Liten­) Trådstartaren
    Äldre 4 Aug 10:49
    #8
    Billie22 skrev 2015-08-03 02:03:43 följande:

    Blir fel när jag försöker skriva, därför råkade jag posta tidigt.

    Jag tycker tvärtom att du inte ska separera först utan först prata med din man om hur du känner och din oro. Tror du att han kommer att acceptera dig eller tror du att han blir arg, förbannad, vill skiljas direkt?

    Tror du att han kan ställa upp för dig som vän efter att chocken har lagt sig så börja med det och gå sedan vidare. Ser han er också mer som syskon/vänner, så kanske han skulle kunna att som vuxen prata om hur ni ska gå vidare som familj på varsitt håll i framtiden. Ditt barn behöver inte bli kriminell och förstörd pga detta!!!

    Däremot så tror jag att en ärlig förklaring till varför du inte kan fortsätta som du gör är nyckeln. Förstår han inte varför du "sviker familjen" så kommer det nog bara att bli en värre separation.


    Tack. Jo det var väl egentligen en mycket god idé. Han har alltid vetat att jag varit bi...och vet att jag haft förhållande med tjejer innan honom.

    Men att ta steget att säga att jag känner såhär är lite som att säga ' du duger inte för mig' men det var trots allt en ganska bra idé..

    Jag hoppas att han ska förstå.
  • Anonym (Tusse­)
    Äldre 4 Aug 10:54
    #9
    Anonym (Liten) skrev 2015-08-04 10:49:10 följande:
    Tack. Jo det var väl egentligen en mycket god idé. Han har alltid vetat att jag varit bi...och vet att jag haft förhållande med tjejer innan honom.

    Men att ta steget att säga att jag känner såhär är lite som att säga ' du duger inte för mig' men det var trots allt en ganska bra idé..

    Jag hoppas att han ska förstå.
    Är han vettig så kommer han självklart att förstå.

    Människor utvecklas och växer ifrån varandra. Även när sexualitet inte är med i bilden skiljer sig par för att de inte känner på samma sätt som de gjorde när de först träffades. Varken han eller någon annan kan döma dig för att du nu i ditt liv nått en punkt där du känner att du hellre vill leva med en tjej.

    Och vad gäller barnen så mår de allra bäst av en lycklig mamma. Som uppvuxen i ett hem där föräldrarna inte mådde bra (men inte trodde att de visade det, de hade jobb och allt flöt på bra) så kan jag säga att barn känner av sådant mycket mer än man tror. De vet om du är olycklig även om du själv knappt vill erkänna det för dig själv. Så jag tror det kommer bli en enorm lättnad för dem om du arbetar mot att bli lyckligare genom detta.
  • Anonym (Liten­) Trådstartaren
    Äldre 6 Aug 17:50
    #10

    Du har så rätt.

    Har en uppdatering.. Mannen kom till mig igår. Kramade om mig, sa att ' Jag vet att du är lesbisk. Det har jag vetat länge och jag respekterar det till fullo. Hoppas bara att vi kan ordna detta på bästa möjliga sätt för barnens skull. Men det är inget du ska behöva dölja mer.'

    Jag stod bara och gapade. Sen sa jag bara tack...

    Så där är vi i nuläget. Det är som en stor tung sten släppte från mitt hjärta. Jag tycker att det var stort av honom..


    Anonym (Tusse) skrev 2015-08-04 10:54:45 följande:

    Är han vettig så kommer han självklart att förstå.

    Människor utvecklas och växer ifrån varandra. Även när sexualitet inte är med i bilden skiljer sig par för att de inte känner på samma sätt som de gjorde när de först träffades. Varken han eller någon annan kan döma dig för att du nu i ditt liv nått en punkt där du känner att du hellre vill leva med en tjej.

    Och vad gäller barnen så mår de allra bäst av en lycklig mamma. Som uppvuxen i ett hem där föräldrarna inte mådde bra (men inte trodde att de visade det, de hade jobb och allt flöt på bra) så kan jag säga att barn känner av sådant mycket mer än man tror. De vet om du är olycklig även om du själv knappt vill erkänna det för dig själv. Så jag tror det kommer bli en enorm lättnad för dem om du arbetar mot att bli lyckligare genom detta.


  • Anonym (B)
    Äldre 8 Aug 21:16
    #11

    Hur går det för dig TS?

    Kram

  • Anonym (Liten­) Trådstartaren
    Äldre 9 Aug 11:06
    #12
    Anonym (B) skrev 2015-08-08 21:16:25 följande:

    Hur går det för dig TS?

    Kram


    Jo som sagt. Nu blev det så att sambon kläckte ur sig det att han vet att jag är lesbisk..och vetat länge. Han respekterar det och han förstår att vi behöver flytta isär.

    Nu är det väl bara det att vi ska komma på hur vi ska göra detta rent praktiskt. Med boende, barnen osv. Det är ju inget man gör i en handvändning om man säger så. Ense är vi ju förstås om att vi behöver göra det på mest skonsamma sätt för barnen. Hur det görs, vet jag inte.

    Man är ju bra rädd. Rädsla och sorg, samtidigt som någon konstig styrka dyker upp ibland. Detta är nog en lång process.
Svar på tråden Lesbisk..Komma ut ur garderoben eller tyna bort... Hjälp!