• Äldre 3 Aug 00:56
    3354 visningar
    14 svar
    14
    3354

    Vågar man uppgradera till Windows 10?

    Köpte nyligen en ny dator, som är tillverkad för ett år sen. Den har Windows 8.1. Har tidigare bara haft xp. Nu får man gratis uppgradera till windows 10. Törs man göra det eller kan datorn krascha och bli oanvändbar? Gäller garantin? Jag tyckte att Windows xp var bra. Hur är Windows 10?

  • Svar på tråden Vågar man uppgradera till Windows 10?
  • Äldre 3 Aug 09:04
    #1

    Windows 10 lär vara bättre än w8 :) 
    jag håller kvar i Win7 :) 

  • Äldre 3 Aug 09:59
    #2

    Finns en del att läsa om det på nätet, vi hjälpte precis en vän i USA som fick för sig att uppgradera och satt och glodde på en dator som inte bootade i 2 h.

    Där var det bara att rycka ut extraskärmen och hårdreboota, har man flera skärmar inkoppplade så funkar det inte. Men det finns andra problem också, som med alla nya OS.

    Min man som är i branschen rekar att vänta 3- 4 månader så att MS hinner fixa de värsta buggarna.

    Du behöver inte ha bråttom, gratiserbjudandet gäller i ett år:

    pctidningen.se/nyheter/program/sant-och-falskt-om-windows-10

    Lästips på engelska:

    www.forbes.com/sites/gordonkelly/2015/07/27/windows-10-automatic-update-security-problems/


    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Äldre 3 Aug 13:02
    #3

    Windows 10 är en stor förbättring om du inte gillar Windows 8/8.1. Det går dessutom att backa tillbaka utan att förlora program eller filer inom en månad. Ganska riskfritt alltså.

  • Äldre 4 Aug 09:18
    #4

    Om man inte gillar Win 8 kan man ladda hem classicshell så ser skrivbordet ut precis som tidigare. Det var det första vi gjorde när vi var tvungna att införskaffa en Win 8 maskin hemma.

    "Classic Shell adds some missing features to Windows 7, 8, 8.1 and Vista like a classic start menu, toolbar for Explorer and others."

    www.classicshell.net/


    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Äldre 4 Aug 11:08
    #5
    Themis skrev 2015-08-03 09:59:48 följande:

    Finns en del att läsa om det på nätet, vi hjälpte precis en vän i USA som fick för sig att uppgradera och satt och glodde på en dator som inte bootade i 2 h.

    Där var det bara att rycka ut extraskärmen och hårdreboota, har man flera skärmar inkoppplade så funkar det inte. Men det finns andra problem också, som med alla nya OS.

    Min man som är i branschen rekar att vänta 3- 4 månader så att MS hinner fixa de värsta buggarna.

    Du behöver inte ha bråttom, gratiserbjudandet gäller i ett år:

    pctidningen.se/nyheter/program/sant-och-falskt-om-windows-10

    Lästips på engelska:

    www.forbes.com/sites/gordonkelly/2015/07/27/windows-10-automatic-update-security-problems/


    Det är så alltså? Jag funderade på att uppgradera, men hörde rykten om att det inte funkar med två skärmar, och jag har i bland tre och 4 st.....

    Jaja.... den som väntar....
    Though we think we witness, we're part of the scene.
  • Sibyll­a
    Äldre 6 Aug 13:52
    #6

    Jag har uppgraderat min ½år gamla  dator  till Windows 10  och den funkar hur bra som helst  

  • Äldre 21 Aug 08:18
    #7

    Jag har uppgraderat min 3 år gamla laptop, och den fungerar bra.


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Äldre 21 Aug 13:42
    #8

    Har använt Windows 10 sedan oktober, sedan mars har jag haft noll problem med datorn, då installerade jag ändå betan på min dator jag använder till allt för att få ett vettigt hårdtest av operativet. Rekommenderas varm, många gånger bättre än Windows 8/8.1 och Windows 7 är mil bakom det med. 

  • Äldre 21 Aug 14:17
    #9
    Aniiee skrev 2015-08-04 11:08:06 följande:
    Det är så alltså? Jag funderade på att uppgradera, men hörde rykten om att det inte funkar med två skärmar, och jag har i bland tre och 4 st.....

    Jaja.... den som väntar....
    Jag har uppgraderat och har två skärmar och det fungerar felfritt. 
  • T K
    Äldre 21 Aug 14:22
    #10

    Efter att jag uppgraderade så har jag inte lyckats använda "split screen" på samma sätt som tidigare.. Har dom tagit bort den funktionen eller är det jag som är trög?
    Jag har touch och det var så himla smidigt förut att kunna dra upp två grejer samtidigt.. nu blir det bara som att jag förminskar fönsterna till hälften men att dom ligger på samma skrivbord :( 

  • Sibyll­a
    Äldre 21 Aug 18:07
    #11

    Råder er att stänga av Cortana om ni inte vill bli övervakad av Microsoft.
    http://www.svd.se/nya-windows-sagas-for-massiv-datainsamling/om/naringsliv

  • Äldre 21 Aug 18:47
    #12

    Verkar inte vara så bra eftersom jobbet förbjöd mig att byta pga att så mycket data loggas och skickas till Microsoft.

  • Sibyll­a
    Äldre 21 Aug 19:04
    #13
    boundforglory skrev 2015-08-21 18:47:30 följande:

    Verkar inte vara så bra eftersom jobbet förbjöd mig att byta pga att så mycket data loggas och skickas till Microsoft.


    Som jag skrev för en liten stund sedan så kan du stänga av Cortana och all sök historik som dom samtalar in   
  • Sibyll­a
    Äldre 21 Aug 19:07
    #14

    Det ska givetvis stå samlar in och inte samtalar in  

Svar på tråden Vågar man uppgradera till Windows 10?