• Anonym (Man)
    Äldre 3 Aug 08:28
    1720 visningar
    4 svar
    4
    1720

    Varför lugn och sansad?

    Funderar över en sak. 

    Överallt hör man att det bästa är att gå igenom livet och/eller vara lugn och sansad i olika situationer. Man ser duktiga chefer vara lugna även om det är mycket som händer samtidigt. 

    Men varför är lugn och sansad det bästa? Varför blir det inte bättre att vara uppstressad och ta snabba beslut, springa runt och göra allt på en gång? Varför är just lugn och sansad det som ger bäst resultat? 

    Varför ska jag sträva efter att vara lugn och sansad? Finns det någon bra anledning?

  • Svar på tråden Varför lugn och sansad?
  • BCH52
    Äldre 3 Aug 08:48
    #1

    Enligt min erfarenhet är alltid bäst att ta tid att fundera på alternativ och konsekvenser innan man fattar ett beslut.

  • sextio­talist
    Äldre 3 Aug 08:55
    #2
    +1

    För att man sällan tar bra beslut när man är i affekt eller stressad på fel sätt.

    Det är skillnad att köra ett högt tempo mot att vara stressad. Man kan vara lugn och ha ett högt tempo.

  • Anonym (Man) Trådstartaren
    Äldre 3 Aug 12:00
    #3
    sextiotalist skrev 2015-08-03 08:55:33 följande:

    För att man sällan tar bra beslut när man är i affekt eller stressad på fel sätt.

    Det är skillnad att köra ett högt tempo mot att vara stressad. Man kan vara lugn och ha ett högt tempo.


    Jo men vissa personer även när man har tidsbrist och saker behöver komma fram fort märker man är cool lugna, rör sig långsamt ändå, tar tid på sig och lyckas ändå i tid. 

    Eller när en sån person får 10 olika saker samtidigt och det är tidsbrist, personen i alla fall tar det lugnt, en sak i taget och på något magiskt sätt löser det ändå. Medans en annan skulle stressat runt. 
  • sextio­talist
    Äldre 3 Aug 12:04
    #4
    Anonym (Man) skrev 2015-08-03 12:00:42 följande:

    Jo men vissa personer även när man har tidsbrist och saker behöver komma fram fort märker man är cool lugna, rör sig långsamt ändå, tar tid på sig och lyckas ändå i tid. 

    Eller när en sån person får 10 olika saker samtidigt och det är tidsbrist, personen i alla fall tar det lugnt, en sak i taget och på något magiskt sätt löser det ändå. Medans en annan skulle stressat runt. 


    Jag tillhör den senare gruppen. Kan lösa saker under tidsbrist
Svar på tråden Varför lugn och sansad?